Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1
Napisane: Cz lis 12, 2015 11:24
Oczywiście w przypadku tak skomplikowanej maszyny wyścigowej jaka jest bolid F1 nie można mówić tylko o rozmieszczeniu balastu bez korekty aerodynamicznej. Wszystko w takiej maszynie jest naczyniami ściśle powiązanymi, a dyskusja jak rozłożyć balast bez zmiany w aerodynamice jest właściwie dyskusją czysto teoretyczną. Bo też i na wstępie należy określić o jakim braku przyczepności z przodu mówimy. Jeśli mowa o podsterowności kiedy w zakręcie przód wyjeżdża mając za dużą siłę odśrodkową wskazane jest go odciążyć. Jeśli auto mówiąc ogólnie w ogóle nie skręca bo koła mają za mały docisk to wtedy teoretycznie wypada przód dociążyć. Przy jeździe na wprost dociążenie osi - tutaj napędowej - poprawia jej przyczepność, zwłaszcza podczas ruszania. Stąd tylny napęd startuje lepiej od przedniego, kiedy ruszając masa auta przesuwa się ku tyłowi dociążając tylną oś. W zakręcie sytuacja się zmienia, bo dociążenie osi powoduje nad lub podsterowność, czyli pogorszenie przyczepności.