Strona 37 z 38

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Cz lis 12, 2015 11:24
przez slipstream
Oczywiście w przypadku tak skomplikowanej maszyny wyścigowej jaka jest bolid F1 nie można mówić tylko o rozmieszczeniu balastu bez korekty aerodynamicznej. Wszystko w takiej maszynie jest naczyniami ściśle powiązanymi, a dyskusja jak rozłożyć balast bez zmiany w aerodynamice jest właściwie dyskusją czysto teoretyczną. Bo też i na wstępie należy określić o jakim braku przyczepności z przodu mówimy. Jeśli mowa o podsterowności kiedy w zakręcie przód wyjeżdża mając za dużą siłę odśrodkową wskazane jest go odciążyć. Jeśli auto mówiąc ogólnie w ogóle nie skręca bo koła mają za mały docisk to wtedy teoretycznie wypada przód dociążyć. Przy jeździe na wprost dociążenie osi - tutaj napędowej - poprawia jej przyczepność, zwłaszcza podczas ruszania. Stąd tylny napęd startuje lepiej od przedniego, kiedy ruszając masa auta przesuwa się ku tyłowi dociążając tylną oś. W zakręcie sytuacja się zmienia, bo dociążenie osi powoduje nad lub podsterowność, czyli pogorszenie przyczepności.

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Pt lis 13, 2015 14:39
przez pawel92setter
Generalnie, jeśli cierpisz na podsterowność to:
- możesz przesunąć balast na tył, zmniejszając nacisk na przód i poprawiając stosunek przenoszonej siły poprzecznej do pionowej dla przednich opon (to też zależy od ich czułości na zmianę nacisku)
- możesz zmniejszyć sztywność przedniego stabilizatora poprzecznego (zmniejszając transfer masy na przedniej osi, kosztem zwiększenia na tylnej)
- możesz zwiększyć sztywność tylnego stabilizatora poprzecznego (jw. - to który stabilizator zmienisz zależy od tego czy samochód jest nerwowy, czy leniwy)
- możesz zmienić balans aero przez zmianę kątów pochylenia skrzydeł, lub zmianę prześwitu z przodu lub z tyłu
- możesz zmienić geometrię układu kierowniczego, jeśli masz taką możliwość (aby wymusić mniejszy lub większy kąt znoszenia na zewnętrznym kole.)
- możesz zmienić ciśnienie opon (duża sprawa!)
- możesz zmienić kąt pochylenia koła
- możesz w ogóle zmienić opony

Jest mnóstwo możliwości zmiany zachowania auta i niekoniecznie trzeba zmieniać balast. Pamiętaj, że to, że jesteś podsterowny w jednym zakręcie nie znaczy, że będziesz podsterowny w innym. Kwestia szukania kompromisów i wykorzystania danych opon, danych z telemetrii, odczuć kierowcy. Gruby temat. :)

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Pt lis 13, 2015 14:55
przez Woolf
@pawel92setter Podsterowność była tu tylko, by nakreślić przykładową sytuację, chodziło mi tylko o sam udział masy w rozkładzie przyczepności pomiędzy osiami, ale tak obszerna odpowiedź zdecydowanie mnie satysfakcjonuje! ;)

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt cze 07, 2016 10:22
przez Woolf
Testy zderzeniowe - co mają na celu? Wykazać, że konstrukcja ma określoną wytrzymałość (1), czy może że posiada odpowiednią strefę zgniotu (nie jest zbyt sztywna), by zminimalizować przeciążenia działające na kierowcę (2)?

Dlaczego niektóre projekty nosów nie przechodzą testów zderzeniowych? Z powodu 1 czy 2?

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt cze 07, 2016 19:35
przez pawel92setter
Miałem okazję poznać jak wyglądają testy pochłaniacza energii i podejrzewam, że w przypadku nosów/monokoków jest podobnie. Spekuluję, że trzeba spełnić następujące warunki:

1) Określona regulaminem powierzchnia/element nie uległ trwałemu odkształceniu (naprężenia nie przekroczyły granicy plastyczności). Prawdopodobnie jest to przednia powierzchnia kokpitu kierowcy, w przypadku zderzenia czołowego.
2) Zmierzone podczas zderzenia opóźnienie nie przekroczyło określonej wartości. (Np. 50G)

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt cze 07, 2016 20:18
przez bartoszcze
pawel92setter napisał(a):Spekuluję, że trzeba spełnić następujące warunki:
1) Określona regulaminem powierzchnia/element nie uległ trwałemu odkształceniu (naprężenia nie przekroczyły granicy plastyczności). Prawdopodobnie jest to przednia powierzchnia kokpitu kierowcy, w przypadku zderzenia czołowego.
2) Zmierzone podczas zderzenia opóźnienie nie przekroczyło określonej wartości. (Np. 50G)

Artykuł 16 regulaminu technicznego.

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt maja 09, 2017 9:32
przez Woolf
Pytanie skierowanie do speców i pasjonatów - poszukuję wiarygodnej literatury (papierowej lub pdf) na temat klapy Gurneya. Ktoś coś?

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt maja 09, 2017 16:06
przez Duif
http://ilot.edu.pl/PIL/PIL_212.pdf
Tu masz cos na ten temat :)

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt maja 09, 2017 16:22
przez manieq
Piszę do Ciebie na PW ale nie wiem dlaczego wiadomości nie wychodzą ze skrzynki

bartoszcze napisał(a):
manieq napisał(a):Piszę do Ciebie na PW ale nie wiem dlaczego wiadomości nie wychodzą ze skrzynki

Bo nie jest zalogowany ;)


Dawno nie wysyłałem PW :twisted:

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Wt maja 09, 2017 16:23
przez bartoszcze
manieq napisał(a):Piszę do Ciebie na PW ale nie wiem dlaczego wiadomości nie wychodzą ze skrzynki

Bo nie jest zalogowany ;)

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Śr maja 15, 2019 21:49
przez manieq
Po co istnieje zapis o minimalnej wadze bolidu? Wprowadzono limit wagi kierowcy oraz istnieją ścisłe limity co do ilości paliwa na wyścig. Bezpieczeństwo konstrukcji sprawdzane jest podczas crash testów.

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Cz maja 16, 2019 0:00
przez krzych
Pewnie chodzi o budżety zespołów a raczej pilnowanie by nie wydawali za dużo na nowe technologe materiałowe typu ultranowoczesne stopy metali itd.

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Cz maja 16, 2019 8:43
przez slipstream
No ale przecież gdyby nie zapis o minimalnej wadze bolidów mielibyśmy znowu absurdalną eskalację kosztów na to kto zrobi lżejszą konstrukcję. Bo to że przejdzie ona test bezpieczeństwa podczas crash testu nie wyklucza tego, że zespoły mogłyby szukać każdego grama każdym kosztem.

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Cz maja 16, 2019 10:45
przez manieq
Tej odpowiedzi się spodziewałem. Nie jestem tylko pewny czy to rzeczywiście pogłębiłoby dysproporcje. Eskalacja nastąpiłaby tylko przy założeniu że BIG 3 ma nieograniczone budżety, czy tak rzeczywiście jest? Może na tym powinna polegać rewolucja? Ograniczyć aero i dać wolność w materiałach i rozwoju wytrzymałości przy założeniu zwiększenia standardowych elementów?

Re: Kilka pytań dotyczących techniki F1

PostNapisane: Cz maja 16, 2019 12:43
przez slipstream
To znaczy żeby była jasność, samą konstrukcję na ile się da konstruktorzy i tak projektują poniżej limitu i o każdy kg walczą. Oznacza to bowiem dla nich możliwość lepszego rozłożenia balansu dociążając bolid do regulaminowego minimum.