przez Kubuś Fatalista So cze 30, 2007 0:36
Kwestie tego co było w latch 30-tych pominę. Pierwszym konstruktorem w F1 który wpadł na ten pomysł był Colin Chapman. Pomysł był prosty i genialny. Cały bolid miał działać jak jedno wielskie skrzydło. Od spodu miało się wytwarzać podciśnienie który przysysało bolid do toru. Lotus zastosował to rozwiązanie już pod koniec roku 1976. Tak rodził się pierwszy bolid z efektem przyziemienia Lotus 78. 78 był rozwijany do sezonu 1978. W GP Belgii zadebiutował rozwinięta a tak szczerze to nowy bolid Lotus 79. Wygrał sześć z osmu startach w sezonie 1978. W 3 GP od debiutu Lotusa 79(GP Szwecji) Brabham zaprezentował BT46. BT46 posiadał z tyłu wiatrak dzięki któremu przysysał się do podłoża. Lecz już w następnym GP nie wziął udziału. Został „zbanowany”. W GP Włoch Andretti zostaje mistrzem świata Roni umiera po wypadku z powodu niewydolności oddechowej gdzieś o godzinie piątej rano. Niewydolność była spowodowana złamaniem kości nóg w 27 miejscach przy takich złamaniach tworzą się zatory tłuszczowe blokujące naczynia krwionośne w płucach. Oddanie się Colina tylko efektowi przyziemienia doprowadziło do klęski w sezonie 1979. Lotus nie wygrał ani jednego GP w roku 1979. Zespoły Legier i Willimas lepiej potrafiły wykorzystać ten efekt. Alan Jones był szybszy w czasie GP WB o 6,61s niż James Hunt dwa lata wcześniej. W roku 1980 FISA zainteresował się tym efektem i chciał go zakazać/ograniczyć. Doszło w tym czasie do sporów między FOCA prowadzonego przez Bernie Ecclestone. Za FISA stanęły zespoły Ferrari, Alfa Romeo i Renault. Bernie nie chciał się na to zgodzić z jednego powodu. Brabham, Williams, Ligier i reszta bez Ferrari, Alfy i Renault używali silniki Cosworth. Były to słabsze jednostki niż Ferrari, Alfy, Renault ale te zespoły nadrabiały tą stratę dzięki świetnym bolidom i wykorzystaniu efektu przyziemienia. Po wypadku w którym zgina kierowca Alfy Romeo Patricka Depailler na torze Hockenheim zakręt Ostkurve naciski na FISA doprowadziły do zakazania kurtyn z boku bolidu w sezonie 1981. Ale ja to bywa w F1 ta zmiana nie wpłynęła na prędkości. Konstruktorzy znaleźli lukę w przepisach. Gordon Murray w BT49 wprowadził opuszczane kurtyny. Jaki był przepis który Gordon jako pierwszy obszedł nie wiem. W sezonie 1982 silniki turbo stały się coraz potężniejsze a efekt przyziemienia jeszcze większy. Przeciążenia i niebezpieczeństwo wypadku było co raz większe. W GP Brazylii 1982 wygrywa Nelson Piquet na podium zemdlał. Śmierć Gellesa w Belgii, Rene w Holandii, Massa w Francji i Pironiego w Niemczech doprowadziły do zakazania efektu przyziemienia w sezonie 1983.
Drzewo znów się zazieleni !