Heh, fajne wytłumaczenia ...
TobaccoBoy napisał(a):Przepływ strugi powietrza i poprawić efektywność aerodynamiczną.
TobaccoBoy napisał(a):Polepszają przepływ powietrza w tej partii bolidu. Zresztą są różne metody na przekierowanie strugi tak by dawała jak najbardziej optymalny efekt.
Generalnie przecież wszystko z aero ma na celu poprawienie przepływu albo optymalizację strugi, ale diabeł jak wiadomo siedzi w szczegółach.
"Rogi Vikinga" pełnią podwójną rolę.
1) Pozioma część odpowiada za zmianę ciśnienia przepływu pod nią w efekcie zwiększa się ciśnienie na tylnym skrzydle i daje większy docisk na tylnej osi. Metoda uzyskania zwiększenia ciśnienia za pomocą tego elementu może być różna - nie będę wdawał się w szczegóły.
Pozostałe zespoły również stosują podobny element choć efekt oddziaływania na strugę może być nieco odmienny o czym świadczy profil używanych skrzydeł:
2) Pionowa część pracuje jako winglet w skrzydłach samolotu. Zapobiega powstawaniu ruchu wirowego powietrza na końcu skrzydła.
Dzięki temu zwiększa się efektywność wykorzystania strugi. Na zdjęciu jest to pokazane przesadnie, ale w pobliżu skrzydła efekt jest taki że część strugi dostaje się pod skrzydło (w przypadku samolotu) i zmniejsza siłę nośną. W F1 działa to odwrotnie czyli zmniejszałaby się siła docisku.
Dodatkowo winglety "utrzymują" jakby strugę powietrza w zakrętach blisko samochodu więc poprawiają jego aerodynamikę podczas skręcania.
Kiedyś o wingletach rozmawialiśmy tu:
http://www.f1wm.pl/forum/viewtopic.php? ... t=winglety