Areodynamika

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez lazurexxx Wt lip 03, 2007 6:01  Areodynamika

Od dawna się zastanawiałem jaką funkcję mają te rogi stosowane początkowo w McLarenie a później w BWW Sauber mocowane za kaskiem kierowcy? Chciałbym się dowiedzieć tak dla ciekawości :)

http://images.gpupdate.net/large/78251.jpg
lazurexxx
 
Dołączył(a): N lut 11, 2007 14:43
Lokalizacja: Jaworzno/Kraków
GG: 12144399

Postprzez TobaccoBoy Wt lip 03, 2007 6:06  

Polepszają przepływ powietrza w tej partii bolidu. Zresztą są różne metody na przekierowanie strugi tak by dawała jak najbardziej optymalny efekt. BMW i Maki stosują rożki, a Inni mini-skrzydełka. A to wszytko by powietrze trafiło jak najlepiej na tylne skrzydło....
TobaccoBoy
 

Postprzez Wrzatek Wt lip 03, 2007 6:19  

A pamiętacie te 2 kolumny w BMW rok temu? To dopiero był hardcore :-P
Avatar użytkownika
Wrzatek
 
Dołączył(a): Cz gru 28, 2006 21:39
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez lazurexxx Wt lip 03, 2007 6:24  

tak to bylo wlasnie we Francji.
I tez mnie zastanawia po co to bylo? polepszyc stabilnosc bolidu czy co?
Obrazek
lazurexxx
 
Dołączył(a): N lut 11, 2007 14:43
Lokalizacja: Jaworzno/Kraków
GG: 12144399

Postprzez TobaccoBoy Wt lip 03, 2007 6:47  

Przepływ strugi powietrza i poprawić efektywność aerodynamiczną.
Zresztą FIA w porę zadziałała i zabroniła tej popierdółki.
TobaccoBoy
 

Postprzez wozszym Wt lip 03, 2007 10:04  

TobaccoBoy napisał(a):Zresztą FIA w porę zadziałała i zabroniła tej popierdółki


Podobno zasłaniały widoczność ale niedługo mają zezwolić na takie "dziwactwa".
F1 Racing!
Avatar użytkownika
wozszym
 
Dołączył(a): Śr maja 02, 2007 17:31
Lokalizacja: z gór

Postprzez Sanchez Wt lip 03, 2007 12:26  

Heh, fajne wytłumaczenia ...

TobaccoBoy napisał(a):Przepływ strugi powietrza i poprawić efektywność aerodynamiczną.


TobaccoBoy napisał(a):Polepszają przepływ powietrza w tej partii bolidu. Zresztą są różne metody na przekierowanie strugi tak by dawała jak najbardziej optymalny efekt.


Generalnie przecież wszystko z aero ma na celu poprawienie przepływu albo optymalizację strugi, ale diabeł jak wiadomo siedzi w szczegółach.

"Rogi Vikinga" pełnią podwójną rolę.
1) Pozioma część odpowiada za zmianę ciśnienia przepływu pod nią w efekcie zwiększa się ciśnienie na tylnym skrzydle i daje większy docisk na tylnej osi. Metoda uzyskania zwiększenia ciśnienia za pomocą tego elementu może być różna - nie będę wdawał się w szczegóły.

Pozostałe zespoły również stosują podobny element choć efekt oddziaływania na strugę może być nieco odmienny o czym świadczy profil używanych skrzydeł:

ObrazekObrazekObrazekObrazek

2) Pionowa część pracuje jako winglet w skrzydłach samolotu. Zapobiega powstawaniu ruchu wirowego powietrza na końcu skrzydła.

ObrazekObrazek

Dzięki temu zwiększa się efektywność wykorzystania strugi. Na zdjęciu jest to pokazane przesadnie, ale w pobliżu skrzydła efekt jest taki że część strugi dostaje się pod skrzydło (w przypadku samolotu) i zmniejsza siłę nośną. W F1 działa to odwrotnie czyli zmniejszałaby się siła docisku.

Dodatkowo winglety "utrzymują" jakby strugę powietrza w zakrętach blisko samochodu więc poprawiają jego aerodynamikę podczas skręcania.

Kiedyś o wingletach rozmawialiśmy tu:
http://www.f1wm.pl/forum/viewtopic.php? ... t=winglety
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez bauer41 Śr sie 22, 2007 13:37  

mam pytanko.kiedys (jakies 20 do 14) lat temu bolidy miały nos centralnie połączony z przednim spojlerem.teraz juz tak nie jest.chce wiedziec czy ma to cos wspolnego ze smiercia Senny bo wlasnie po jego smierci prawie zniknęla ta konstrukcja.wiem ze benetton wprowadzil to juz w 1991 roku
Avatar użytkownika
bauer41
 
Dołączył(a): Wt sie 21, 2007 18:08
Lokalizacja: laskociągi

Postprzez TobaccoBoy Śr sie 22, 2007 13:41  

bauer41, głównym celem tego "zadzierania nosów" było poprawienie przepływu powietrza pod bolidem. Chłopaki z Benettona (a jeszcze wcześniej z Tyrrela, gdy Newy tam pracował) szybko to pojęli i dzięki temu nieco rekompensowali mniejszą (względem konkurencji) moc V8 Forda (Coswortha).

Czy przyczyna szybkiego przejścia na nowe rozwiązania była śmierć Senny? Po części tak, bo po tym wypadku doszło do wielu zmian w regulaminie technicznym (od zmniejszenia pojemności do 3L silników od 1995 do zmiany konstrukcji podłogi do której zaczęto montować sklejkowe belki co znacznie pogorszyło przepływ powietrza pod bolidem i właściwości GE)
TobaccoBoy
 

Postprzez Ramzi Cz sie 23, 2007 11:10  

Wrzatek napisał(a):A pamiętacie te 2 kolumny w BMW rok temu? To dopiero był hardcore :-P



Masz moze filmik gdzie to widac ,ale chociaz zdjecie?
Ramzi
 
Dołączył(a): Pn lip 30, 2007 11:34
Lokalizacja: Olsztyn
GG: 5171580

Postprzez Razor Cz sie 23, 2007 11:14  

ja mam pytanie...... czytajac ksizke ,,pierwszy polak w f1,, gdy czytalem temat o monzie to zauwazylem ze na bolidzie polaka nie bylo rogow.....czemu tak sie dzialo??
Avatar użytkownika
Razor
 
Dołączył(a): Cz cze 21, 2007 9:38
Lokalizacja: Kłodawa

Postprzez SoBcZaK Cz sie 23, 2007 11:36  

Razor_3000 napisał(a):gdy czytalem temat o monzie to zauwazylem ze na bolidzie polaka nie bylo rogow

ja to zauważyłem już podczas GP Monzy....... a ty dopiero teraz to jesteś spostrzegawczy :D na ostatnim GP Węgier McLaren zrezygnował z rogów i o ile na Monzy się nie dziwię bo tam zupełnie inny pakiet jest potrzebny o tyle na Hungaro się zdziwiełem że sie ich pozbyli
Formuła 1 kiedyś- kosztowna, szybka, piękna...
Formuła 1 dziś- coraz tańsza, coraz wolniejsza, coraz brzydsza...
Avatar użytkownika
SoBcZaK
moderator
 
Dołączył(a): So lut 03, 2007 19:55
Lokalizacja: from SPARTA!!!
GG: 24742679

Postprzez dboss Cz sie 23, 2007 11:39  

Ramzi napisał(a):
Wrzatek napisał(a):A pamiętacie te 2 kolumny w BMW rok temu? To dopiero był hardcore :-P



Masz moze filmik gdzie to widac ,ale chociaz zdjecie?


Filmiku nie znalazłem, ale zdjęcie tak. Okropnie to wyglądało.

Obrazek
Avatar użytkownika
dboss
 
Dołączył(a): Cz gru 14, 2006 18:54

Postprzez Ramzi Cz sie 23, 2007 11:40  

Dzieki ,rzeczywiscie kiepsko wyglada i pewnie jeszcze kierowcy przeszkadzalo.
Ramzi
 
Dołączył(a): Pn lip 30, 2007 11:34
Lokalizacja: Olsztyn
GG: 5171580

Postprzez Jędruś Cz sie 23, 2007 15:15  

A dochodziło do tego jeszcze bespieczeństwo.
Lepiej nie wiedzieć co by się stało gdyby jedna z tych kolumn oderwała się od bolidu i uderzyła w wizjer kasku :P
Obrazek
Nie kto inny jak człowiek stworzył piekło w samym środku raju.
Avatar użytkownika
Jędruś
 
Dołączył(a): Pn mar 12, 2007 13:48
Lokalizacja: Myszków
GG: 4983268

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości