FOA, FOM, FIA, Bernie i inni ...

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Bebalf Pn paź 29, 2007 15:01  FOA, FOM, FIA, Bernie i inni ...

Ponieważ często te hasła przewijają się w tekstach, to czas, by zaawansowani forumowicze rozwinęli te hasła w ramach jednego tematu.

Na początek takie oto wyjaśnienie:
Formuła 1 tylko dla wybranych


Drużyny startujące w Formule 1 wydają łącznie na starty w zawodach ponad 2,5 mld dolarów rocznie. Najlepsi kierowcy zarabiają prawie 40 mln dolarów w jeden sezon. To czyni ten sport jednym z najdroższych na świecie.
Wyścigi Formuły 1 większości z nas kojarzą się ze sportem ekstremalnym i drogim. I trochę tajemniczym. Poczynając od wydatków poszczególnych teamów a kończąc na zarobkach organizacji tworzących wyścigi - wszelkie dane są szacunkowe, gdyż te prawdziwe są wewnętrzną tajemnicą "wielkich" tego sportu.

Kto tu rządzi?

Już samo wytypowanie organizacji, która tak właściwie kieruje Formułą 1, sprawia pewne problemy.

Właścicielem praw do wyścigów jest FIA - Federation Internationale de l'Automobile. Organizacja ta postanowiła jednak, że nie będzie zajmować się komercyjną stroną Formuły 1 i prawa odsprzedała grupie prywatnych firm z Wielkiej Brytanii znanej jako Formula One Group za jednorazową opłatę 350 mln dolarów (choć prawdopodobnie corocznie uiszczana jest jeszcze jakaś kwota). Umowa obowiązuje na okres 100 lat.

Z mieszaniny spółek, funduszy i wielkich koncernów można wyróżnić dwóch głównych beneficjentów wyścigów. Udziały w Formula One Group przejąła spółka SLEC - założona przez Berniego Ecclestone'a. Natomiast głównym właścicielem w SLEC jest fundusz private equity CVC Capital Partners, wywodzący się z Citigroup - posiada on 75 proc. udziałów w spółce. Ecclestone ma 25 procent.

Trzema najważniejszymi firmami, którymi zarządza SLEC są: Formula One Holdings, Formula One Administration oraz Formula One Management.
Ecclestone również mający awersję do zarządzania, zawarł umowę ze spółką Allsport Managment, którą kieruje były dziennikarz Paddy McNally. Dzierżawi on prawa do sprzedaży miejsc na reklamy wokół torów, umów dotyczących sponsorów tytularnych, programów oficjalnych dostawców i wielu innych spraw związanych z Formula One Group.

W zamian McNally płaci administracji F1 (Formula One Management) rocznie około 50 milionów dolarów.

Jak zarabiają?

Organizacja Formuły 1 zachowała prawa do umów ze stacjami telewizyjnymi, zespołami oraz organizatorami wyścigów. Ci ostatni muszą płacić za możliwość zorganizowania wyścigu na ich torze. W większości przypadków nie mają równocześnie praw do sprzedaży reklam wokół toru. Jak Szacuje Joe Saward z portalu GrandPrix.com, rocznie wpłacają oni do kasy Formula One 13 mln dolarów a z każdym sezonem stawki te rosną o około 10 procent.

Właściciele torów utrzymują się prawie wyłącznie ze sprzedaży biletów.

Natomiast zespoły zarabiają m.in. na umowach partnerskich i sponsorskich czy na sprzedaży gadżetów. Jednym z ważniejszych czynników generujących zyski jest jednak umowa zawierana pomiędzy teamami, Formule One Group oraz FIA: Concorde Agrement, na mocy której uregulowane są warunki rywalizacji w wyścigach, udział w przychodach z praw do telewizji i inne szczegóły. Umowa ta jest jednak tajnym dokumentem i szczegóły nie są znane. Obecny Concorde Agrement kończy się 31 grudnia tego roku.

Wiadomo, że na spotkaniu w 2004 z przedstawicielami drużyn (wyłączając Ferrari) Bernie Ecclestone zaoferował im 260 mln funtów, aby nie zmieniać zasad kontraktu aż do momentu jego wygaśnięcia.

Concorde Agrement rodzi wiele wątpliwości. Drużyny uważają, że powinny dostawać po równo, gdy np. zespół Ferrari traktowany jest na specjalnych warunkach. Wątpliwości budzi również wysokość honorariów przyznawanych teamom, gdyż pozostałe dochody po wypłaceniu drużynom, zatrzymuje już tylko Formula One.

Pozostałe dane w atykule na nw. stronie internetowej.

Źródło: Money.pl


Z artykułem można zapoznać się tutaj: Czas zacząć wyjaśnienia
Ostatnio edytowano Wt paź 30, 2007 19:11 przez Bebalf, łącznie edytowano 1 raz
Bebalf
 

Postprzez TobaccoBoy Pn paź 29, 2007 15:19  

Artyku ł dosyć nieaktualny, ale mniej wiecej mówi o co jakby....

Co do "specjalnego traktowania" Ferrari - chodzi o to, iż stajnia z Maranello dostaje prócz kasy z racji wyników i ilości eksponowania danego zespołu w czasie transmisji tv dostaje (kosztem innych) kasę z racji historycznego wkładu w rozwój F1 i jej wizerunku (od połowy lat 80-tych). W zasadzie dopiero niedawno (od około 2003) inne zespoły zaczęły protestować przeciw temu


FIA - niezależna organizacja. która stała się główną siłą napędową motorsportu na świecie. Nie jest w żaden sposób powiązana z ONZ i innymi międzypaństwowymi instytucjami. Zrzesza narodowe automobilkluby i raz do roku (w grudniu) dochodzi do walnego zjazdu przedstawicieli klubów, by zatwierdzić (albo odrzucić) postanowienia WMSC (które składa się z mniejszych rad tematycznych). skład FIA od 2 lat wchodzi międzynarodowa organizacja turystyki.
Szef FIA (obecnie Mosley do wygaśnięcia 5-letniej kadencji w 2009) ma dosyć ograniczone kompetencje (decyzje podejmuje ciało kolegialne czyli WMSC) i w zasadzie sprowadzają się do zarządzania aktywami ludzkimi FIA i reprezentowania organizacji na forum publicznym.

Jeśli chodzi o F1 to FIA pozostawiła sobie prawo decyzyjne do co regulacji prawnych i sportowych, jest jednak pozbawiona niemal innych możliwości (no pozostało jej jeszcze m.in możliwość 'homologacji torów")

O SLEC potem innym razem..
TobaccoBoy
 

Postprzez Bebalf Pn paź 29, 2007 17:48  

FIA posiada swoją oficjalna stronę, na której możemy przybliżyć sobie tę organizację:The FIA organization
Bebalf
 

Postprzez Miaja Menant Pn paź 29, 2007 18:19  

TobaccoBoy napisał(a):W zasadzie dopiero niedawno (od około 2003) inne zespoły zaczęły protestować przeciw temu

Czy dlatego, że Ferrari od jakiegoś czasu całkowicie dominowało w F1? Czy były jeszcze jakieś powody? Proszę o oświecenie mnie. :)
W 99% chodzi o sławę. 100% oznacza śmierć.
Sir Henry O'Neal de Hane Segrave
Avatar użytkownika
Miaja Menant
 
Dołączył(a): Pt lut 02, 2007 17:28
Lokalizacja: Warszawa-Praga
GG: 9342498

Postprzez Bebalf Wt paź 30, 2007 1:14  

SLEC to skrót od słów: SLavica ECclestone

Tu trochę przypomnienia na temat niedawnej działalności Berniego:
Bernie Ecclestone przegrywa pierwszą rundę w sporze z bankami
Banki zainteresowane zatrzymaniem u władzy Ecclestone'a?
Ecclestone zawarł ugodę z bankami
Mosley oferuje Ecclestone'owi posadę w FIA
Udziały Formuły 1 nie na sprzedaż
Ecclestone i BayernLB sprzedają swoje udziały w SLEC
GPMA bliska dojścia do porozumienia z Ecclestone’em?
Ecclestone oferuje GPMA miejsca w radzie FOA

No cóż, liczyłem na większy oddźwięk fachowców, ale skoro na razie nie ma nic ciekawego, to posłużę się wyśmiewaną przez niektórych Wikipedią. Oto co zapisano:

History
In 1974 the Formula One Constructors Association, or FOCA, was founded in order to increase commercial organisation of Formula One for the benefit of the racing teams. In 1978 Bernie Ecclestone became the executive of FOCA and fought the Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA) for control of F1 commercial rights. Disputes were settled by March 1981 when the Concorde Agreement gave FOCA the right to negotiate TV contracts. Under previous arrangements, TV contracts were not very lucrative and were risky. When the Concorde Agreement ended in 1987, Bernie Ecclestone ceased being a team owner and established the Formula One Promotions and Administration, or FOPA, to manage TV rights for the teams. FOPA would later become known as Formula One Management. FOPA received 23% of TV revenues, 47% went to the teams, and 30% to the FIA. FOPA, however, received all the fees paid by promoters. In exchange for this FOPA paid prize money to the teams.

In 1995 the FIA decided to grant the commercial rights to F1 to Formula One Administration (managed by FOM) for a 14 year period. In exchange, Ecclestone would provide an annual payment. With FOM having exclusive rights to popular team names like Team McLaren, WilliamsF1, and Tyrrell Formula One, the aforementioned teams protested by rejecting the following Concorde Agreement in 1997. Team McLaren, WilliamsF1, Scuderia Ferrari and Renault F1 formed GPWC Holdings and threatened to form a rival racing franchise in 2008 when their current contract ends in 2007.


Ecclestone sells shares of F1
SLEC Holdings was created as the holding company of the Formula One companies in 1996 when Bernie Ecclestone transferred his ownership of Formula One businesses to his wife, SLavica ECclestone, in preparation for a 1997 flotation of the group.[3] In October 1999 Morgan Grenfell Private Equity (MGPE) acquired 12.5% of SLEC for £234 million.[4] In February 2000 Hellman and Friedman purchased a 37.5% share of SLEC for £625 million.[4] On 22 March 2000 German media company EM.TV & Merchandising purchased the 50% share held by MGPE and Hellman and Friedman for £1.1 billion.[5]

EM.TV's acquisitions caused it financial difficulties and Kirch stepped in to save the company and exercise its right to purchase another 25% of SLEC.

Due to the agreement associated with their shareholding SLEC was controlled by Kirch, who hence controlled the board of Formula One Holdings (FOH). Due to huge losses and massive expenditure, Kirch's creditors put the company into receivership in 2002. These banks dismantled the group. Kirch's share of SLEC was retained by Bayerische Landesbank, JP Morgan Chase and Lehman Brothers (through Speed Investments).

Before they could exercise their rights as shareholders they had to seek clearance from the European Commission. In the intervening period Ecclestone instituted changes in the boards of SLEC, FOH, Formula One Administration and Formula One Management which in effect put Bambino Holdings in control of those companies.

In mid-November 2004, the three banks sued Ecclestone for more control over the sport, prompting speculation that Ecclestone might altogether lose the control he has maintained for more than thirty years. A two-day hearing began on November 23, but after the proceedings had ended the following day, Justice Andrew Park announced his intention to reserve ruling for several weeks. On December 6, 2004, Park read his verdict, stating that "In [his] judgment it is clear that Speed's contentions are correct and [he] should therefore make the declarations which it requests" [2]. However, Ecclestone insisted that the verdict - seen almost universally as a legal blow to his control of Formula One - would mean "nothing at all" [3]. He stated his intention to appeal the decision.

The following day, at a meeting of team bosses at Heathrow Airport in London, Ecclestone offered the teams a total of £260,000,000 over three years in return for unanimous renewal of the Concorde Agreement, which expires in 2008 [4]. Weeks later, Gerhard Gibkowsky, a board member of Bayerische Landesbank and the chairman of SLEC, stated that the banks had no intention to remove Ecclestone from his position of control [5].


CVC acquisition
In November 2005 CVC Capital Partners announced it was to acquire the 25% and 48% shares of Bambino and Bayerische Landesbank in SLEC and acquired the shares of JP Morgan Chase in December 2005. This deal was given approval by the European Commission on March 21 2006 and finalised on March 28. Ecclestone used the proceeds of the sale of Bambino Holdings' share to invest in Alpha Prema to give the Ecclestone family an unspecified stake in Alpha Prema. [6]

On March 30 2006 CVC purchased the 14.1% share of SLEC held by Lehman Brothers to give Alpha Prema full control of the Formula One Group.

Group companies

The Group companies are subsidaries of Formula One Holdings (FOH), itself a subsidiary of SLEC Holdings. As of September 2007 the board of FOH consisted of Donald Mackenzie, Nicholas James Clarry, Sacha Jane Woodward Hill, Bernie Ecclestone and Duncan Llowarch.


Formula One Administration
Formula One Administration Ltd. or FOA holds the commercial rights to Formula One. These rights are granted to FOA by the FIA under the terms of the Concorde Agreement and are managed by Formula One Management.

In its annual accounts filed with Companies House, FOA reported turnover of $750 million and pre-tax profits of $447 million (up from $215m in 2003 and $127m in 2002). This has allowed the company to slash its debts by $347 million to $121 million. [7]


Formula One Management
Formula One Management Ltd. controls the media distribution and promotion of content regarding Formula One. The Formula One website content is managed by Formula One Management. Financially, FOM provides partial investment for tracks and teams in order to establish Formula One where its popularity may not be well established. FOM maintains the commercial rights to the team names and all media content regarding Formula One. Coordination of planning and racing events are done with the Fédération Internationale de l'Automobile or FIA.

The president of FOM is Bernie Ecclestone who has presided over the company since it has existed in its current form.


Formula One Licensing BV
Formula One Licensing BV owns the Formula One trademarks; the F1 logo, "Formula 1", "Formula One", "F1" and the "Sweeping Curves device" shown before Grands Prix.[2]


Related companies

Allsport Management
Allsport Management SA is a Swiss registered company which manages the sale of almost all Formula One trackside advertising and the Formula One Paddock Club.

Allsport Management was founded by Paddy McNally who had begun to work with Bernie Ecclestone in the late 1970s. McNally, who was a former Marlboro sponsorship consultant, came up with a solution to "tidy up" trackside advertising; This solution was called "themed advertising" where one advertiser is given total exposure at one part of the track. [6] This is in contrast to the Monaco Grand Prix, the only grand prix where Allsport is not involved, where space is sold such that multiple advertisers are visible in every picture. This is arguably less effective. [6]

In 2006 Allsport Management (and the related Allsopp Parker & Marsh companies) were acquired by the Formula One Group.[7] This deal, estimated to be worth $350m, simplified the formerly secretive structure of Formula One and means all the revenues from the sport are now paid directly into the Formula One Group. [8]


Others

Other companies include Formula One Asset Management, Formula One World Championship Ltd., Formula One Productions Ltd. and Formula One World Travel Ltd.

Źródło: Wikipedia


Całość informacji tutaj: Dane wg Wikipedii - [dane dstępne na dzień 30.10.2007]

Tam można znaleźć odnośniki do poszczególnych zagadnień.

Zdaję sobie sprawę, że źródło to nie jest poważnie traktowane, ale mam nadzieję, że to ono doda inspiracji do opracowania lepszych artykułów 8)
Bebalf
 

Postprzez TobaccoBoy Śr paź 31, 2007 18:29  

Nie cytuj tych imbecyli z Wikipedii, znają się na tym jak pies na gwiazdach 8)
Znaleźli artykuł, przeczytali, tak jak zrozumieli (a pewnie nie za wiele) napisali i obecnie uważa się to za poważne źródło informacji.


PS: Niestety, obecnie mam zawał pracy po powrocie do kancelarii i nie mam za wiele czasu (i chęci) by wchodzić na fora i w ogóle internet.
TobaccoBoy
 

Postprzez Bebalf Cz lis 01, 2007 1:14  

Dziękuję za reakcję i czekam na "wolne terminy".
Bebalf
 


Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości