Opony w F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Które opony są lepsze:

Michelin
194
55%
Bridgestone
66
19%
GoodYear
43
12%
Pirelli
47
13%
 
Liczba głosów : 350

Postprzez Firix Cz cze 23, 2005 19:00  Opony

Czytając dialog Damosa oraz DOER-a zainteresowała mnie kwestia opon. Chciałbym się dowiedzieć więcej na ten temat. Oto konkretne pytania :
1. Jaka to opona radialna ?
2. Co to jest tkanina kordowa (czy jak się to nazywa) ?
3. Z czego są tworzone dzisiejsze opony (w jakich proporcjach
składniki) ?
4. Ile czasu zajmuje stworzenie opony ?
5. Gdzie się je tworzy (fabryka czy laboratorium) ?
6. Kto tworzy i projektuje opony ?
7. Jak zbudowana jest opona (chodzi mi tu o całe ułożenie "tkanin" i
składników) -bardzo mile widziane jakieś szkice, rysunki, itp.
8. Na czym zamontowana jest opona (podczas wyścigu widzi się
5-sekundową wymianę opony, jak to możliwe) ?



Zdaję sobie sprawę że jest to ogromna ilość pytań i wymaga dużej wiedzy by udzielić mi na nie odpowiedzi, zdaję sobie również sprawę że może się wywiązać niezdrowa i niezgodna z regulaminem dyskusja jednak nie widzę innej możliwości na uzyskanie odpowiedzi na moje pytania. Jeśli moderatorzy znajdą jakieś ciekawe rozwiązanie z tej sytuacji proszę wprowadzić je w życie.
Firix
 

Postprzez Damos Cz cze 23, 2005 19:53  

O zwykłych oponach:

Opracował: Krzysztof Winnik

Budowa opony
Elementy konstrukcyjne opon, stosowana terminologia:
Czoło - zewnętrzna część opony, stykająca się z nawierzchnią drogi w czasie jazdy;
Bark - część opony pomiędzy czołem a bokiem (ścianą boczną);
Bok - część opony między barkiem a stopką. Na zewnętrznych powierzchniach boków są umieszczone wszystkie napisy charakteryzujące daną oponę;
Stopka - część mocująca oponę na tarczy koła;
Drutówka - najważniejszy element składowy stopki. Tworzą ją zwoje drutu, najczęściej stalowego, wokół których są przewinięte warstwy osnowy (karkasa), biegnące przez całą szerokość opony od stopki wewnętrznej do zewnętrznej;
Bieżnik - część powłoki gumowej opony, obejmująca czoło i bark
Osnowa - zwana także karkasem - stanowi zasadniczą konstrukcję nośną opony. Tworzą ją warstwy gumowanego kordu;
Podkład (stosowany w oponach diagonalnych) - warstwa lub warstwy kordu w czole i w barkach między osnową a bieżnikiem;
Pasy lub opasanie (stosowane w konstrukcji opon radialnych) - warstwy kordu umieszczone w czole opony między osnową (karkasem) i bieżnikiem;
Wykładzina wnętrza opony (liner) - cienka warstwa specjalnej gumy stanowiąca powłokę na wewnętrznej powierzchni opony, zapewniająca oponie bezdętkowej szczelność, zastępując dotychczas stosowaną dętkę;
Żebro wzmacniające - nadlew gumy na boku opony, biegnący po całym obwodzie, stanowiący dodatkową ochronę boku przed uszkodzeniami mechanicznymi np.: podczas dojeżdżania do krawężnika;
Ryska centrująca - mały nadlew gumy (ryska) na boku opony, znajdujący się tuż nad stopką, służący do sprawdzania centryczności osadzenia opony na tarczy koła (opona osadzona nie centrycznie wykazuje w późniejszym okresie eksploatacji nierównomierne zużywanie się bieżnika.

Bieżnik opony ma rozmieszczone co 60 stopni na całym obwodzie, poprzecznie do rowków, wąskie nadlewy wystające ponad dno rowka na wysokość 1.6 mm. Są to wskaźniki dopuszczalnego zużycia bieżnika. Gdy ich powierzchnia pokryje się z pozostałą częścią bieżnika oznacza to, że opona jest zużyta i powinna zostać wymieniona. Miejsca umieszczenia tych wskaźników oznaczone są na barku opony literami TWI (Tread Wear Indicator).

Najważniejszą częścią składową opony jest osnowa (karkas), której konstrukcja decyduje o jej wytrzymałości, a także o możliwości zastosowania do konkretnego pojazdu. Osnowa jest wykonana z gumowej tkaniny kordowej, w której nitki w zależności od konstrukcji biegną pod różnym kątem.

W osnowie diagonalnej nitki kordu biegną pod pewnym kątem i poszczególne warstwy kordu są układane tak, że nitki te krzyżują się.

W osnowie radialne nitki kordu biegną promieniowe, czyli równolegle do promienia opony.

Jako materiał osnowy stosuje się kordy:
- wiskozowe (oznaczenie na oponie RAYON),
- poliestrowe (POLYESTER),
- poliamidowe (NYLON),
- z włókna szklanego (FIBERGLASS),
- stalowe (STEEL),
- kewlarowe (KEVLAR).

Kordy bawełniane, dawniej stosowane powszechnie, wychodzą aktualnie z użycia. Konstrukcję osnowy i rodzaj pasów wzmacniających biegnących pod bieżnikiem producent zawsze określa poprzez umieszczenie odpowiednich napisów na boku opony np.: plies: sidewall 1 rayon tread 1 rayon 1 steel 2 nylon oznacza, że w ścianie bocznej (sidewall) znajduje się 1 warstwa kordu wiskozowego stanowiąca osnowę (karkas), a pod bieżnikiem (tread) znajdują się 4 warstwy kordu: 1 wiskozowa, 1 stalowa i 2 nylonowe czyli 1 x karkas i 3 x opasanie.

Rodzaje opon

Ze względu na konstrukcję osnowy opony można podzielić na:

- opony diagonalne
- opony diagonalne z opasaniem
- opony radialne.

Ponieważ opony diagonalne, przy całej swej prostocie konstrukcji, posiadały wiele wad np.: odkształcanie się części opony podczas pokonywania zakrętów i odrywanie się części bieżnika od nawierzchni drogi, powodujące zmniejszenie przyczepności do jezdni i większe niebezpieczeństwo poślizgu pojazdu oraz duże opory toczenia i gorsze warunki chłodzenia, zaprzestano ich stosowania na korzyść opon radialnych.

W oponach diagonalnych, toczących pod obciążeniem masą pojazdu, następowało znaczne odkształcenie się nitek kordu w warstwach osnowy. Tarcie w osnowie wytwarzane podczas tych odkształceń powodowało znaczny wzrost temperatury, co z kolei miało negatywny wpływ na trwałość opony. Poza tym opony radialne charakteryzują się przyleganiem całej powierzchni czoła do nawierzchni jezdni, zarówno przy dużych prędkościach, jak i podczas pokonywania zakrętów. Zmniejsza to niebezpieczeństwo poślizgu pojazdu, zmniejsza nacisk jednostkowy czyli powoduje mniejsze zużycie bieżnika (wzrasta przebieg opony) oraz zmniejsza opory toczenia, czyli ma wpływ na mniejsze zużycie paliwa przez pojazd. Wszystkie te zalety uzyskuje się dzięki dużej sztywności czoła bieżnika wzmocnionego warstwami pasów (opasania), często stalowych. Poza tym opony radialne charakteryzują się dużą elastycznością boków, mających cienką, przeważnie jednowarstwową elastyczną osnowę. Są one dzięki temu „miękkie” i podczas jazdy wspomagają pracę elementów resorujących zawieszenia w uzyskiwaniu jak największego komfortu dla podróżujących. Jest to jednocześnie ich wada, gdyż cienki i delikatne boki opony są mało odporne na uszkodzenia mechaniczne, powstające wskutek najechania na przedmiot o ostrych krawędziach np.: krawężnik, kamień lub wyrwa w jezdni. Boki opon diagonalnych miały konstrukcję wielowarstwową i charakteryzowały się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, czyli mogły być eksploatowane na drogach o złych nawierzchniach. Była to jedyna zaleta opon diagonalnych, w stosunku do radialnych, nieistotna zupełnie, gdy opony były eksploatowane na drogach o dobrej nawierzchni.

Ze względu na budowę wykładziny wnętrza opony i konstrukcję oraz kształt stopki opony dzielą się na:

- opony dętkowe – oznaczone napisem TUBE TYPE, przystosowane do montażu z dętką;

- opony bezdętkowe – oznaczone napisem TUBELESS, przystosowane do pracy bez dętki.

W oponach bezdętkowych rolę dętki spełnia warstwa wewnętrzna opony (liner) wykona ze specjalnej mieszanki, cienka, elastyczna, nie przepuszczająca powietrza. Stopka opony bezdętkowej również pokrywana jest tą warstwą oraz ma inną konstrukcję i inny kąt pochylenia podstawy w celu uzyskania szczelności pomiędzy oponą a tarczą koła. Największą zaletą opon bezdętkowych jest bardzo wolne uchodzenie powietrza, po przebiciu opony, czasem nawet niezauważalne.

Pozostałe zalety opon bezdętkowych to:

- mniejsza masa koła (brak dętki) czyli mniejsza masa do wyrównoważenia;

- większa elastyczność opony;

- brak tarcia pomiędzy oponą i dętką, czyli mniejszy przyrost temperatury w czasie pracy (wspomniano już, że temperatura jest czynnikiem obniżającym trwałość opony).

Zalety te sprawiły, że opony dętkowe są niemal nie używane, natomiast powszechne jest stosowanie opon bezdętkowych. Należy dodać, że opony bezdętkowe wymagają tarcz kół o specjalnej konstrukcji.
-----------------------------------------------------------------
Jak się robi opony: (materiały... Michelina :lol: )
Produkcja opon radialnych wymaga wielu surowców, pigmentów, związków chemicznych, około 30 różnych rodzajów gumy, tkanin kordowych, obrzeża, itp


Cały proces zaczyna się od wymieszania podstawowych gum ze specjalnymi olejami, sadzą, pigmentami, przeciwutleniaczami, przyspieszaczami i innymi dodatkami. Każdy z tych składników wpływa na pewne cechy związku.

Te składniki mieszane są w olbrzymich mieszalnikach zwanych maszynami Banbury'ego, pod bardzo wysoką temperaturą i ciśnieniem. Tu miesza się wiele elementów w jeden gorący, lepki związek, a samo mieszanie odbywa się wiele razy.

Ochłodzona guma przyjmuje kilka postaci. Najczęściej przetwarza się ją na dokładnie oznakowane bloki, które zostaną przetransportowane do zgniataczy. Owe zgniatacze w procesie składającym się z wielu etapów podają bloki gumy przez masywne wałki, które następnie przekazują przetworzony materiał do odpowiednich rozdrabniaczy. Tu pasy gumy cięte są na pasy i transportowane przenośnikami do tego etapu produkcji, w którym stają się bocznymi ścianami opony, bieżnikami czy innymi częściami opony. Jeszcze inny rodzaj gumy używany jest do powlekania tkaniny, która stanowi osnowę opony. Tkaniny dostarczane są na wielkich rolach, są wysoce wyspecjalizowanym materiałem i równie ważne jak mikstura gumy. Używa się różnych rodzajów tkanin: poliestrowych, rayonowych (włókno z celulozy regenerowanej) lub nylonowych. Większość osnów opon do samochodów osobowych zostało wytworzonych z użyciem poliestrowych tkanin kordowych. Następny składnik - w kształcie obręczy - to obrzeże. Jej głównym elementem jest stal o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, która ostatecznie jest przytwierdzana do krawędzi opony mającej styczność z felgą. Zwoje układa się w skrętki i powleka gumą, która posłuży jako środek klejący. Następnie zwoje są razem pakowane, aby mogły bezpiecznie doczekać montażu z resztą opony.

Opony radialne wytwarza się na jednej lub dwóch maszynach. Całość zaczyna się od wyprodukowania podwójnej warstwy wewnętrznej, o parametrach szczelności odpowiednich dla opon bezdętkowych.

Następnie dodaje się dwie warstwy tkaniny. Te pasy, zwane szczytowymi usztywniają powierzchnię nad obrzeżem. Potem nakłada się pasy ochronne zapobiegające ścieraniu obręczy w czasie jazdy.

Maszyna do konfekcjonowania opon nadaje im wstępny kształt, by mieć pewność, że wszystkie składniki zostały poprawnie połączone przed nadaniem im ostatecznej postaci. W tym momencie do opon zostają dołączone stalowe pasy, których celem jest zwiększyć odporność na przebicie i sztywno trzymać je przy nawierzchni. Bieżnik jest ostatnim elementem, który zostanie naniesiony na oponę. Przedtem automatyczne wałki wiążą wszystkie składniki w jedną całość - oponę radialną - zwaną od tego momentu "zieloną". Od tej pory są one gotowe do inspekcji i wulkanizacji.

Prasa wulkanizacyjna nadaje oponie jej ostateczny kształt i wzorzec bieżnika. Gorące formy przypominające olbrzymie waflowe prasy kształtują i wulkanizują oponę. Formy zawierają zarówno bieżnik jak i informacje o producencie i inne oznaczenia wymagane przez prawo.

Opony wulkanizuje się w temperaturze ponad 300 stopni przez 12 do 25 minut, w zależności od ich rozmiarów. Gdy prasa się otwiera, opony wypadają na długi przenośnik taśmowy. Zmierzają nim do fazy ostatniego wykończenia i inspekcji. Jeżeli opona choćby w najmniejszym stopniu sprawia wrażenie wadliwej, natychmiast jest odrzucana. Jedne wady są do wychwycenia wrażliwym okiem inspektora, inne wyłapywane są przez specjalne maszyny.

Inspekcja nie kończy się na przeglądzie powierzchni. Niektóre opony pobiera się z linii produkcyjnej i prześwietla promieniami Roentgena w poszukiwaniu wad ukrytych. Dodatkowo inżynierowie odpowiedzialni za jakość produkcji losowo wybrane opony rozcinają na części i wnikliwie studiują każdy szczegół konstrukcyjny mający wpływ na wydajność, jazdę i bezpieczeństwo.

W taki oto sposób wszystkie składowe tworzą jedną całość: bieżnik i ściany boczne wzmocnione osnową, trzymające się felgi dzięki stalowemu obrzeżu powleczonemu gumą. Bez względu na szczegóły, podstawowe składniki pozostają takie same: stal, materiał, guma oraz dużo pracy, dbałości, wysokiej jakości projekt i technika.

-----------------------------------------------------------------
Ad8: Opony podczas wyscigu F1 sa zalozone na felgach. Wymienia sie felge wraz z opona. Calosc w przeciwienstwie do naszych samochodow jest mocowana JEDNĄ nakrętką centralną. Dlatego można tak szybko wymienic komplet kol. (faktycznie wymienia sie kola a nie same opony).
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Rossignol Śr lip 06, 2005 20:47  Pytanka o opony

1. Jaka to opona radialna ?
Podstawa konstrukcji wewnetrznej opony stanowi tzw osnowa. Sa to sploty nitek tekstylnych (ciezarowe moga byc wykonane np ze stali) ukladane rownolegle obok siebie i polaczone poprzez ogumowanie. Wyglada to jak warstwa gumowego materialu. Na poczatku nakladano krzyzujace sie na przemian warstwy tak jak bandaz na jodełkę. W 1946 Michelin wprowadzil na rynek konstrukcje radialna w ktorej nitki osnowy sa umieszczone pod katem 90 stopni do kierunku jazdy. Patrzac z boku na taka konstrukcje opony nitki wszedzie biegna od kierunku bieznika w kierunku srodka kola (Radius=promien). Dzieki temu opony dzisiaj maja wieksza przyczepnosc, wieksza nosnosc, trwalosc, moga szybciej jezdzic, nie maja tak wielkich oporow toczenia. Od lat 50 inni producenci rozpoczeli wprowadzanie tej obowiazujacej do dzisiaj konstrukcji opon. Rowniez w F1 pierwszy raz opone radialna wprowadzil Michelin w latach 70.
2. Co to jest tkanina kordowa (czy jak się to nazywa) ?
Tkanina kordowa to wlasnie taki material tekstylny badz stalowy z ktorego w dalszym etapie produkcji powstanie osnowa (inaczej karkas), opasania stalowe (usztywniajace opone pod bieznikiem dla lepszej przyczepnosci i trwalosci) itp
3. Z czego są tworzone dzisiejsze opony (w jakich proporcjach
składniki) ?

Do produkcji wspolczesnej opony zuzywa sie okolo 200 skladnikow, wykonuje sie okolo 30 elementow z czego sklada sie surowa opone a nastepnie wulkanizuje w specjalnych formach.
Przyklady skladnikow:
stal, nylon, wiskoza, kevlar, kauczuk naturalny, kauczuk syntetyczny, substancje oleiste, sadza, krzemionka, siarka, ZnO, przyspieszacze wulkanizacji, srodki przeciwstarzeniowe ...
Proporcje to receptury a takowej nie dostaniesz. Cos ogolnego o gumie bieznika opony osobowej mialem ale nie mam przy sobie.
4. Ile czasu zajmuje stworzenie opony ?
W tradycyjnej technologii pelny cykl produkcji to okolo 7 etapow a na kazdym z nich minimum 1 maszyna to dlugi proces. Bardzo nieliczni (pamietam ze Michelin i Pirelli)opracowali maszyny latwe w transporcie na ktorych odbywa sie calosc produkcji wraz z wulkanizacja na 1 maszynie i trwa to ok 0,5h.
5. Gdzie się je tworzy (fabryka czy laboratorium) ?
Projektuje i testuje w specjalnych osrodkach badawczych gdzie sa labolatoria, maszyny do testow stanowiskowych, tory testowe.
Produkcja odbywa sie w zakladach produkcyjnych stosujacych sie do parametrow dostarczonych przez osrodki testowe.
6. Kto tworzy i projektuje opony ?
Ludzie przy komputerach, testujacy, poprawiaja ludzie przy komputerach, testujacy ... (okolo 8 miesiecy w oponie cywilnej)
7. Jak zbudowana jest opona (chodzi mi tu o całe ułożenie "tkanin" i
składników) -bardzo mile widziane jakieś szkice, rysunki, itp.
8. Na czym zamontowana jest opona (podczas wyścigu widzi się
5-sekundową wymianę opony, jak to możliwe) ?
Kazdy producent opon przywozi na wyscig F1 same oponki.
Rozklada namiot z wlasnym serwisem.
Opony sa montowane na dostarczone obrecze dla wspolpracujacych zespolow
Oponki sa nastepnie pompowane i wywazane.
Ladowane na wozeczki reczne i dostarczone do danego bolidu.
W czasie wymiany odkreca sie 1 mocowanie i mocuje cale kolo.
Zdjete kolo jest odniesione do dalszej analizy producenta.
Opona nie ma prawa zniknac. Sa pilnowane i stale liczone!
W sportach opony maja takie znaczenie ze czasami dochodzi do profesjonalnych kradziezy. Ostatnio wlamano sie do ciezarowki Michelina w edycji Superbike i skradziono 1 slika. To duza strata jezeli chodzi o przewage technologiczna w swiecie sportow.

Jak cos niejasne to pytajcie
Avatar użytkownika
Rossignol
 
Dołączył(a): Cz cze 30, 2005 8:08
Lokalizacja: Ziemia

Postprzez rmn N cze 25, 2006 0:54  Opony

Czemu w f1 i generalnie w seriach z "bolidami" w odroznieniu od wyscigow samochodow nie uzywa sie opon niskoprofilowych?

z gory dzieki za odp:)
rmn
 
Dołączył(a): So cze 24, 2006 15:01

Postprzez Klyta Mirek N cze 25, 2006 8:01  

Generalnie wszystko jest określone surowymi i często głupawymi przepisami więc i rodzaj i wymiary opon również . Jaki jest powód ? Mogę przypuszczać , że po prostu nie zdają egzaminu na torach , nie wytrzymują na szybkich zakrętach , mają zły wpływ na stabilność bolidu - ale to tylko tak zgaduję . Po prostu wybrano to co najlepsze . Pozdro dla nowego :lol:
"Kiedy dziewczyna ma piętnaście lat, nienawidzi mężczyzn i wszystkich chętnie by wymordowała, w dwa lata później rozgląda się, czy któryś przypadkiem nie ocalał."
Avatar użytkownika
Klyta Mirek
 
Dołączył(a): Pn sie 08, 2005 18:56
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Postprzez mkpol N cze 25, 2006 9:30  

Tak na zdrowy rozsądek to przede wszyztkim waga - powietrze w oponie jest lzejsze od stopu felgi a zestaw felga + opona musi miec okreslona wysokosc ze wzgledow konstrukcyjnych.
jeśli ktoś komuś coś, ewntualnie nikt nikomu nic, to ja przypuszczam, że wątpię
Avatar użytkownika
mkpol
nadszyszkownik
 
Dołączył(a): Pt mar 10, 2006 11:31

Postprzez deZZember N cze 25, 2006 11:48  

Opony niskoprofilowe zapewniają lepsze osiągi podczas zmian kierunku jazdy, czyli na zakrętach (większa stabilność no i większa wytrzymałość przy mniejszej grubości ścianki), niż normalne wysokoprofilowe (ale opona F1 nie jest "zwykłą oponą wysokoprofilową")

Jedno z pytań zadane podczas wywiadu z Hisao Suganuma z firmy Bridgestone:

Question: Why do high performance road tyres have very low profiles, while F1 tyres have very tall sidewalls?
Answer: The ringside of F1 is decided by regulations, we have to use 13 inch diameter rim. From a tyre point of view, it's not necessary to be a low profile tyre. Low profile tyres provides some good change of direction but even with a F1 tyre we can give some good performance into the tyre

Czyli to rzeczywiście sprawa przepisów: zespoły muszą używać 13-calowych obręczy (felg). Jednak w F1 nie ma konieczności używania niskoprofilowych opon bo opony F1 osiągami nie odstępują niskoprofilowym (po raz kolejny inżynierowie dokonali prawie cudu :-P).

Cały wywiad dostępny tutaj

PS: Warto przypomnieć, że opony w F1 nie są napełniane zwykłym powietrzem, ale azotem, który jest bardziej stabilny i "przewidywalny" przy wysokich temperaturach (w zwykłym powietrzu z powodu obecności tlenu, który jest bardziej nieprzewidywalnym gazem, powstają bąble, tzn. tlen ma tendencję do grupowania się, nie lubi się mieszać równimiernie z innymi gazami).
Ostatnio edytowano N cze 25, 2006 14:56 przez deZZember, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Klyta Mirek N cze 25, 2006 14:15  

No i proszę ! Pytajcie , a dowiecie się ! ( oczywiście tylko u nas ) :D
"Kiedy dziewczyna ma piętnaście lat, nienawidzi mężczyzn i wszystkich chętnie by wymordowała, w dwa lata później rozgląda się, czy któryś przypadkiem nie ocalał."
Avatar użytkownika
Klyta Mirek
 
Dołączył(a): Pn sie 08, 2005 18:56
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Postprzez GroM Pn sie 21, 2006 9:11  Opona i felga bolidu F1

Witam
Dziwna sprawa, ale zauwazyl ktos z Was, ze felgi niektore dla opon Michelin maja 11 a inne 12 szprych ? Czy ktos wie dlaczego ? Najpierw myslalem ze tylne maja 12 a przod 11, ale tak nie jest, bo niektore maja 12 przednie. Cos mi sie wydaje ze deszczowe przednie maja 11 a na suchy tor juz 12, ale czy ktos to potwierdzi ?
GroM
 
Dołączył(a): Cz cze 15, 2006 11:00
Lokalizacja: Wielkopolska

Postprzez ICEman Pn sie 21, 2006 9:15  

dlaczego dziwna sprawa, pamiętaj że teamy f1 używają felg od różnych producentów typu ENKEI, OZ, BBS i to chyba dlatego liczba szprych jest różna, każdy producent buduje felgi nieco inaczej
Avatar użytkownika
ICEman
 
Dołączył(a): Wt cze 27, 2006 17:17
Lokalizacja: z Północy

Postprzez GroM Pn sie 21, 2006 12:48  

Faktycznie OZ ma 11 szprych a ta inna firma ma 12 chyba AVUS o ile dobrze widze, ale nie wiem cyz to firma felg, tak cos pisze na tej feldze.
GroM
 
Dołączył(a): Cz cze 15, 2006 11:00
Lokalizacja: Wielkopolska

Postprzez kuba Pn sie 21, 2006 20:36  

EEeee....Williams ma 10 szprych a Renault 12 a jeżdża na OZ Racing. To kwestia jak zespoł chce mi sie wydaje. McLaren ma Enkeie , Red Bulle mają AVUSY, Ferrari,Midland,Super Aguri,Honda,Toyota-BBS(14 szprych) na OZ Racing smigają BMW ,Renówki (12 szprych) i Williams 10 jak juz wczensiej wspomniałem.GroM nie widziałem felg OZ z 11 szprychami. Jak dysponujesz fotą to zapodaj bo wiadomo ze mogę nie mieć racji.
"Rób,albo nie rób...nie ma próbowania!!!"
Avatar użytkownika
kuba
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 13:31
Lokalizacja: Poznań

Postprzez GroM Pn sie 21, 2006 21:07  

Felga z 11 szprychami z tego roku to jest na GP Francji takie cos mieli, bo fotka tam byla zrobiona:
Obrazek

Widocznie to musi jakis balans auta zmieniac albo cos, bo trudno wytumaczyc czemu kazdy ma inaczej.
GroM
 
Dołączył(a): Cz cze 15, 2006 11:00
Lokalizacja: Wielkopolska

Postprzez kuba Pn sie 21, 2006 21:58  

Hmmmm rzeczywiście. Nie wiem.....ale mi sie wydaje ze nie ma to nic do balansu ani innych takich.Moze sie myle:D. To jest felga Renault nie ? bo taka czarna i OZ. Zazwyczaj mieli 12 "szprych" tak jakby 6 ramion po 2. Ciekawe ciekawe ;D moze im sie znudziły 12-stki :lol: Pozdro.
"Rób,albo nie rób...nie ma próbowania!!!"
Avatar użytkownika
kuba
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 13:31
Lokalizacja: Poznań

Postprzez GroM Wt sie 22, 2006 12:46  

Tak to chyba jest Renault. Chociaz np Ferrari stosuje raz biale raz czarne :). Osobiscie wole biale (czy srebrne jak kto woli :)).
GroM
 
Dołączył(a): Cz cze 15, 2006 11:00
Lokalizacja: Wielkopolska

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron