sex pistols napisał(a):Czy nie chodzi tu takze o zwiekszenie predkosci powietrza? W koncu Przy plaskiej podlodze tworza sie zawirowania- czyli predkosc powieszka jest mneijsza.
Tak. I to wlasnie jest tez problemem.
Aby lepiej "poczuc" sily z tym zwiazane popatrz w ten sposob. Jezeli Twoja dlon jest o cos oparta/naciska to bedzie to maksymalny nacisk w danym momencie, gdy dlon sie nie rusza. Gdy jednak z tym samym nacisniem zaczniesz coraz szybciej dlon przesuwac to sila tarcia zacznie sie zmniejszac do pewnego momentu. To jest mniej wiuecej o co chodzi z cisnieniami i powietrzem.
Dlatego, im szybciej struga powietrza sie przesuwa tym mniejszy nacisk mierzony prostopadle do kierunku ruchu dla tej samej masy. Cos takiego nazywamy cisnieniem/podcisnieniem. Inaczej mowiac cisnienie w bardzo duzym stopniu zalezy tez od sily tarcia. Oczywiscie dla danej masy. Powietrze pracuje tak samo jak wszystko inne, tylko ze jego "masa" sie czesciej zmienia.
W przypadku diffuser'a... stosunkowo mala ilosc powietrza spod auta, zostaje "wprowadzona" w duzo "wiecej miejsca". Co automatycznie porownujac ilosc powierzchni do ilosci powietrza powoduje mniejsza gestosc co mozna przedstawic jako mniejsze cisnienie (mniejszy nacisk).
Czego nie zobaczysz w tunelu, a dzieje sie tak tylko w zyciu... Przesuwajaca sie podloga "zakreca" powietrze podobnie do rolowania czegos reka. Powstaja takie male "waleczki powietrza" pomiedzy podloga a nawierzchnia. Dokladniej, nizsza warstwa jakby stoji, a wartswa blizej podlogi jest "przesuwana do przodu", co powoduje zawirowania. Im dalej podpodloga do tylu tym problem sie zwieksza. Dlatego "podniesienie podlogi" ( i wczesniej zaczynajace sie boki auta), co daje w zasadzie diffuser tez... "rozpreza" na moment sytuacje. Dokladniej na samym poczatku jak sie zaczyna diffuser dziala to nawet swietnie. Im bardziej do tylu (otwarte boki pod autem) gestosc zaczyna sie wyrownywac do tej na zewnatrz, i tylko zawirowania zaczynaja sie rozprezac.
Inaczej mowiac, diffuser pomaga rozpedzic/rozladowac/rozlozyc zwiekszajacy sie nacisk powietrza w tylnej czesci podlogi, aby bardziej wyrownac sily pod podloga. Bardzo duzy wplyw na jego prace ma oczywiscie szybkosc i dlugosc podlogi przy danej gestosci powietrza. Jak rowniez, ze wiatr nie wieje z tylu przy mniejszych szybkosciach.
Gdy dodamy tylne skrzydlo do takiego ukladu, to praca diffuser'a zamienia sie bardziej w "wysysarke" przy dobrych warunkach. Czyli, jego praca "wysysajaca" duzo zalezy od ksztaltow nad autem i tylnego skrzydla. Tylko dlatego, ze auto "tnie" powietrze, a nie ze powietrze jest wpychane pod auto.