Opony / koła od 2021

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Sanchez Śr wrz 26, 2018 7:37  Re: Opony / koła od 2021

Z punktu widzenia konstruktora opony :

Szybkie rozgrzanie opon wcale nie musi wymagać dostarczenia im dużej energii. To zależy od samej konstrukcji opony, a co ważniejsze - od użytych komponentów. Ważniejsze od samego "szybkiego" nagrzania opony wydaje się być utrzymanie opony w oknie temperaturowym co oznacza, że w tempie wyścigowym trzeba będzie rozpraszać nadmiar energii. Z tej perspektywy, niska wytrzymałość opon podyktowana wymaganiami FIA wydaje się pomagać.

pawel92setter :
Pisząc (...)wysoka oś przechyłu (...) - to masz na myśli "camber" ?

Ja osobiście zastanawiam się, czy projektowanie opon wymagających 4-5 zmian w trakcie wyścigu nie jest mocno przesadzone. Warunki w których będzie pracował pierwszy i ostatni komplet będą zgoła odmienne, ze względu na znaczną różnicę w ubytku masy bolidu wraz ze spalanym paliwem. Okno temperaturowe o rozpiętości 30C może okazać się zbyt wąskie :/
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez dszra Śr wrz 26, 2018 8:40  Re: Opony / koła od 2021

slipstream napisał(a):
to nagle okaże się, że to zarządzanie oponami jest najważniejsze w trakcie wyścigu

Zarządzanie oponami BYŁO i JEST najważniejsze w trakcie wyścigu, a nie dopiero "będzie". Już w tym sezonie były wyścigi jak choćby w Austrii gdzie Mercedes zjadał opony, ergo nie był w stanie nimi odpowiednio zarządzać. To wszystko co opisujesz już się dzieje od dawna, bo to istota sportów motorowych od niemal początków, i nie tylko w F1, ale i wielu pozostałych seriach. Takie dramatyzowanie na wyrost nic nie da poza... dramatyzowaniem.

Tak jak napisałem wcześniej, w przypadku równych bolidów ma to znaczenie, ale jak ktoś ma sporo szybszy bolid, to choćby musiał robić jeden stop więcej, to i tak wygra wyścig. Nie powiesz mi, że 2-3 sezony temu Mercedes, albo wcześniej Red Bull, nie mogli sobie pozwolić na znaczące zwolnienie w trakcie wyścigu, albo jedną więcej zmianę opon. Ich przewaga na mecie często wynosiła więcej niż trwa pitstop. Gdyby jednak nie stosowano już wtedy koców grzewczych i okazało się, że rozgrzanie opon w tamtych bolidach trwa dłużej niż u reszty stawki, a i zużywają się szybciej, to nie byłoby dominacji. Tak więc napiszę jeszcze raz, obecnie przy równych bolidach zarządzanie oponami ma znaczenie, ale jeżeli mamy wyraźnie szybszy bolid, to zarządzanie odchodzi na drugi plan
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez slipstream Śr wrz 26, 2018 8:57  Re: Opony / koła od 2021

Ciągle dramatyzujesz na wyrost. Przewaga tych konstrukcji nie wynikała z tego że tak mocne mieli aero i silnik że nie przejmowali się oponami, tylko mieli tak mocne aero i silniki i do tego zarządzanie oponami. Nikt nigdy sobie na żadne straty związane z oponami nie pozwoli, tylko dlatego że ma lepsze co innego. Nie ma czegoś takiego w konstruowaniu bolidu jak drugi plan - bolid konstruuje się jako jeden kompletny pakiet uwzględniający istotną rolę każdego czynnika.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez pawel92setter Śr wrz 26, 2018 17:18  Re: Opony / koła od 2021

Sanchez napisał(a):pawel92setter :
Pisząc (...)wysoka oś przechyłu (...) - to masz na myśli "camber" ?


Oś obrotu zawieszenia. Z przedłużenia lini wahaczy powstaje punkt, który łączymy linią z punktem styku koła. Przecięcie linii lewego i prawego zawieszenia wyznacza nam środek obrotu nadwozia. ;)
Z grubsza, stosunek jego odległości od podłoża do wysokości środka ciężkości decyduje jaka część sił jest rozpraszana przez amortyzator, a jaka przechodzi przez wahacze na nadwozie i "usztywnia pojazd". (Powodując zwiększenie oscylacji sił na oponach i, w efekcie, dostarczaną do nich energię.)

Ja pisałem z perspektywy konstruktora zawieszeń. ;)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron