Trzeci bolid dla juniora?

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Diego Pn wrz 10, 2018 14:17  Trzeci bolid dla juniora?

Po niepowodzeniach w szukaniu fotela dla Wehrleina, a teraz najprawdopodobniej Ocona i Russella, Toto Wolff stwierdził, że istnieje potrzeba wystawiania trzeciego bolidu, aby znaleźć miejsce dla młodych kierowców. Miałoby to polegać na tym, że zespół mógłby wystawić dodatkowe auto, w którym zasiadłby kierowca z maksymalnie dwuletnim stażem w F1. Jeżeli się nie mylę to taki kierowca miałby nie punktować w klasyfikacji, a jedynie zdobywać doświadczenie. Toto uważa, że największe zespoły boją się stawiać na mało doświadczonych kierowców, bo nie dają oni pewności dowożenia regularnie dużych punktów, a dołożenie jednego bolidu będzie tańsze, niż utrzymywanie całego zespołu satelickiego (wskazał tutaj na Red Bulla i Toro Rosso).

Pomysł potencjalnie ciekawy, bo ułatwiłby start młodym i może częściowo skończył z upychaniem na siłę kierowców do współpracujących zespołów. Natomiast od razu przychodzi do głowy również mnóstwo potencjalnych problemów. Po pierwsze, nie każdy zespół będzie stać na wystawianie kolejnego auta, więc wyobrażam sobie, że na dzisiaj byłaby to opcja zarezerwowana pewnie dla Ferrari, Mercedesa, Red Bulla i Renault. Reszta stawki zaprotestuje, bo mimo, że juniorzy nie będą punktować, to będą brać udział w wyścigu i mogą stanowić spore wsparcie strategiczne dla podstawowych kierowców. Trójkę musiałby wystawić każdy, albo nikt, inaczej tego nie widzę. Może udałoby się przekonać wszystkich, gdyby miało to dotyczyć tylko kilku wybranych wyścigów w sezonie. W każdym razie pomysł raczej w sferze fantazji. Co wy na to? Widzicie jakieś inne korzyści, albo problemy?
Diego
 
Dołączył(a): N mar 30, 2008 8:35

Postprzez bartoszcze Pn wrz 10, 2018 14:34  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Tja. Toto wie, że Mercedes nie da pieniędzy na stworzenie zespołu juniorskiego (ani nawet na takie wsparcie innego zespołu, żeby uchodził za ich juniorski), więc stara się w sztuczny sposób rozwiązać problem stworzony przez posiadanie zbyt wielkich pieniędzy przez czołowe zespoły.
Kluczem jest więcej zespołów, a nie więcej samochodów w najmocniejszych zespołach, jeżdżących i tak w swojej lidze. Nie ma sensu i nie przejdzie.

Natomiast kiedyś proponowałem (jeśli ktokolwiek będzie moje propozycje brać pod uwagę...), żeby wprowadzić zasadę, że kierowca nie może wystartować w więcej niż 16 wyścigów w sezonie (zakładając wtedy 24 wyścigi w całym sezonie), a na resztę niech zespół bierze innego lub innych. Nie chce mi się szukać, gdzie mogłem to wcześniej linkować...
http://bartoszcze.blox.pl/2016/05/Co-by ... nowie.html
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez rno2 Pn wrz 10, 2018 14:43  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Ocon na koniec tego sezonu będzie miał zaliczone 2,5 sezonu (o ile nie straci fotela w FI). Obecnie ma przejechane nieco ponad 2 sezony. Ale Mercedes nadal uważa, że jest za mało doświadczony i nie chce go wziąć do siebie, tylko przedłuża kontrakt z zupełnie nijakim Bottasem.
Ja tu nie widzę jakiegoś problemu w skali całej F1, bo jeśli chodzi o czołówkę to RBR zatrudnia młodych kierowców, Ferrari zapewne wkrótce potwierdzi angaż Leclerca z zaledwie jednorocznym doświadczeniem. McLaren bierze do siebie kolejnego debiutanta. Problem ma Mercedes, który boi się odrobiny ryzyka.
Zupełnie nie widzę powodów, żeby przez problemy jednego zespołu robić przemeblowanie i rewolucje w całej serii.
Poza tym nie uśmiecha mi się widzieć na podiach 3 kierowców Ferrari lub 3 kierowców Mercedesa
rno2
 
Dołączył(a): Wt kwi 05, 2011 11:29
Lokalizacja: Konin
GG: 4666507

Postprzez Diego Pn wrz 10, 2018 14:57  Re: Trzeci bolid dla juniora?

bartoszcze napisał(a):Tja. Toto wie, że Mercedes nie da pieniędzy na stworzenie zespołu juniorskiego (ani nawet na takie wsparcie innego zespołu, żeby uchodził za ich juniorski), więc stara się w sztuczny sposób rozwiązać problem stworzony przez posiadanie zbyt wielkich pieniędzy przez czołowe zespoły.


To akurat naturalne, że każdy proponuje opcje, które mu odpowiadają, albo go faworyzują. Mi się wydaje, że to mogłoby być ciekawe. Niestety jest za dużo "ale", na czele z faktem, że takie rozwiązanie jest ewidentnie na rękę Mercedesa, bo inne potęgi jakoś sobie radzą. Masz rację, że to problem ogromnej dysproporcji finansowej. Optymalnie byłoby wpuścić jeszcze z 2 zespoły i tym samym zwiększyć pulę miejsc dla kierowców do 24. Pytanie jak to zrobić, żeby te zespoły się pojawiły i żeby brały faktycznie utalentowanych kierowców, a nie płacący szrot? Przychodzą mi do głowy tylko mocne ograniczenia budżetowe.

Twój pomysł też ciekawy i warty uwagi. Natomiast też już widzę lawinę krytyki, że Hamilton nie przyjechał np. do Singapuru, a Verstappen na Monzę i tłumy zawiedzionych fanów. A jeszcze wyobraź sobie aferę po tym, jak pod nieobecność Vettela Giovinazzi powoduje kolizję z Hamiltonem :twisted:

rno2 napisał(a):Ocon na koniec tego sezonu będzie miał zaliczone 2,5 sezonu (o ile nie straci fotela w FI). Obecnie ma przejechane nieco ponad 2 sezony. Ale Mercedes nadal uważa, że jest za mało doświadczony i nie chce go wziąć do siebie, tylko przedłuża kontrakt z zupełnie nijakim Bottasem.


To inna sprawa, ale też racja. Albo pospieszyli się z kontraktem Bottasa po niezłym początku sezonu, albo zabrakło im odwagi, żeby postawić na Ocona, który przecież nigdy nie objawiał jakoś spektakularnie swojego niewielkiego doświadczenia.
Diego
 
Dołączył(a): N mar 30, 2008 8:35

Postprzez Matthias N wrz 16, 2018 16:07  Re: Trzeci bolid dla juniora?

W sprawie Bottasa to Mercedesowi po prostu odpowiada status quo, podobnie jak przez pięć sezonów status quo odpowiadało Ferrari. Poza tym Bottas jest ich protegowanym i chyba głupio im by było go wywalić bez uprzedniej krytyki. Ferrari też Massę trzymało za długo. Powodem mogłyby być też pewne sentymenty Toto do Fina, szczególnie w czasie, gdy nie wydawały się one kosztowne (bo Ocon już był jedną nogą w Enstone). Teraz, gdy kontrakt już podpisany, a także na samym początku przyszłego sezonu krytyka raczej by nie miała sensu, ale jeśli w przyszłe lato nie będziemy słyszeli, że Waldek ma się brać do roboty, to chyba wypełnią całe 1+1, a Esteban skończy tak zapomniany jak i ostatni protegowany Mercedesa, któremu Toto obiecywał walkę o powrót do stawki w roku 2019 ...
Matthias
 
Dołączył(a): N maja 06, 2018 10:26

Postprzez Woolf Wt wrz 18, 2018 12:25  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Matthias napisał(a):podobnie jak przez pięć sezonów status quo odpowiadało Ferrari.

Tam powody były bardziej polityczno-biznesowe i chodziło o chłonny brazylijski rynek.
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez Matthias Wt wrz 18, 2018 14:55  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Masz rację, chodziło mi raczej o ostatnie pięć sezonów - czyli Kimi. W przypadku Massy by były raczej 4, bo jego problemy zaczęły się dopiero w 2010. Wyjaśniać je można dwojako, albo że po wypadku nie wrócił już taki jaki był, albo że powodem były Niemcy 2010. Tak czy owak zgadzam się - co dopisałem w drugiej części mojego komentarza - że powodem trzymania Felipe raczej nie było to, że był dobrym skrzydłowym, lecz jego długotrwałe koneksje z Ferrari, czy także jak wspomniałeś kwestia jego narodowości i zysków finansowych z tego tytułu.
Matthias
 
Dołączył(a): N maja 06, 2018 10:26

Postprzez dszra Pn wrz 24, 2018 12:40  Re: Trzeci bolid dla juniora?

bartoszcze napisał(a):Natomiast kiedyś proponowałem (jeśli ktokolwiek będzie moje propozycje brać pod uwagę...), żeby wprowadzić zasadę, że kierowca nie może wystartować w więcej niż 16 wyścigów w sezonie (zakładając wtedy 24 wyścigi w całym sezonie), a na resztę niech zespół bierze innego lub innych. Nie chce mi się szukać, gdzie mogłem to wcześniej linkować...
http://bartoszcze.blox.pl/2016/05/Co-by ... nowie.html

Tylko jest jeden problem, nierówna walka o mistrzostwo. Przy takim regulaminie zespoły wybierałyby sobie, wyścigi kiedy wystawić którego kierowcę. Nie trudno sobie wyobrazić, że na wyścig, gdzie Mercedes nie czuje się pewnie wystawiany byłby 3 kierowca zamiast Hamiltona i analogicznie w przypadku Ferrari. W ten sposób mogłoby się okazać, że najlepsi kierowcy rywalizują ze sobą tylko w 8 wyścigach. To co, te 8 wyścigów ma decydować o tym kto zdobędzie mistrzostwo? Nie można porównywać liczenia punktów w rajdach gdzie każdy kierowca jak pojedzie taki będzie mieć czas, do F1, gdzie na wynik mają wpływ również inni uczestniczy wyścigu. Zresztą, jak sam zauważyłeś takie liczenie punktów odbywa się w WRC 2, a nie w WRC, gdzie liczy się wszystkie starty. Z prostej przyczyny, kierowcy WRC 2 startują często też w innych seriach i dzięki temu, że startują tylko w 7 na 13 rajdów, to mogą sobie ułożyć kalendarz startów nie kolidującymi z innymi wydarzeniami, w których chcą wziąć udział. W WRC podejście jest już bardziej profesjonalne i kierowcy tam startujący raczej skupiają się tylko na tych startach. Podobnie w F1, szczerze powiedziawszy to nie chcę widzieć kierowców, którzy dzielą F1 z innymi seriami i raz sobie wystartują tu, raz tu. Na pewno obniżyłoby to poziom rywalizacji.
Jeszcze jeden powód dlaczego byłoby to niekorzystne rozwiązanie dla samych zespołów. Nie dałoby się ukryć, że któreś tory bardziej pasują pod bolid, a któreś mniej. Kierowca zakontraktowany jako jeden z dwóch głównych, jeżeli byłby wystawiony na torze mniej pasującym, automatycznie poczułby się, że jest drugim kierowcą, co mogłoby popsuć atmosferę w zespole i pogorszyć wyniki
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez bartoszcze Pn wrz 24, 2018 17:33  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Czy ja wiem? To element gry, jak każdy inny. Tak samo jak zespół mówi "bierzemy nowe silniki na Monzy, żeby nie mieć kar w Singapurze". A kierowca wiedząc jakie są reguły, dostosowuje się do nich choćby na etapie formułowania kontraktu i później w zależności od pozycji w zespole albo sam decyduje które wyścigi pojedzie, albo dostosowuje się do decyzji zespołu.

Bo tak naprawdę to co za różnica, czy kierowca pojedzie bez możliwości zdobycia punktów, a nie pojedzie wcale? A przecież przez całe dekady w F1 takie zasady obowiązywały, że niektóre wyścigi nie były punktowane do WDC.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez dszra Wt wrz 25, 2018 10:32  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Już uczciwiej by było liczyć punkty z np 20 wyścigów na 24 możliwe do przejechania. Kierowca nie chce jechać w 4 wyścigach, ok, nikt go do tego nie zmusza, ale jeżeli pojedzie we wszystkich, to zawsze ma 4 wyścigi na popełnienie jakichś błędów. Jednak rywalizacja odbywałaby się na torze, Vettel ściga się z Hamiltonem i punkty zdobywa ten, który jest lepszy, a nie Vettel ściga się z jakimś juniorem, którego objeżdża bez problemu i w następnym wyścigu to samo robi Hamilton z juniorem Ferrari. Wyścigi i rajdy to jednak coś innego i nie powinno się wprowadzać takiego systemu startów
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez Woolf Wt wrz 25, 2018 15:02  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Wychodzicie z błędnego założenia, że Vettel/Hamilton objeżdżałby juniora i nie byłoby emocji. Przypominam, że kiedyś Alonso miał zjeść pewnego juniora na przystawkę, przed głównym daniem pod tytułem Ferrari, a jak się skończyło, wszyscy wiemy.
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez dszra Śr wrz 26, 2018 8:30  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Oczywiście może się zdarzyć junior mogący wygrywać wyścigi i pewnie Leclerc byłby takim juniorem, gdyby jeździł w tym sezonie w Ferrari. jednak ostatnie lata nie obfitowały w kierowców mogących od razu wskoczyć do najlepszej ekipy i wygrywać, a przynajmniej nie seryjnie. Poza tym nie chodziło mi stricte o samego w sobie juniora, a o to, że zespół/kierowca wybieraliby sobie, że na tym torze mają małe szanse na zwycięstwo, to tutaj pojedzie junior, a Hamilton/Vettel nie będą tracić punktów na torze gdzie mieliby małe szanse i nieważne jak dobry byłby junior to i tak miałby małe szanse na wygranie rywalizacji
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez bartoszcze Śr wrz 26, 2018 8:59  Re: Trzeci bolid dla juniora?

dszra napisał(a):zespół/kierowca wybieraliby sobie, że na tym torze mają małe szanse na zwycięstwo, to tutaj pojedzie junior

I co w tym złego?
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez dszra Śr wrz 26, 2018 9:12  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Co w tym złego? Gdzie tutaj rywalizacja? W wyścigach za dużo zależy nie tylko od kierowcy i bolidu, ale też od innych uczestników, co innego w rajdach, gdzie można sobie pozwolić na takie rozwiązanie, a i tam nawet nie w najwyższej serii. Wygrać masz z przeciwnikiem na torze, a nie wybierając wyścig, który tobie bardziej odpowiada. Zwycięzca serii nie byłby prawdziwym zwycięzcą F1, bo nim zostaje ten który okaże się najlepszy we wszystkich wyścigach, który najlepiej radzi sobie we wszystkich warunkach, tylko byłby kierowcą, który najlepiej radził sobie na wybranych przez siebie torach
dszra
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2018 14:32

Postprzez bartoszcze Śr wrz 26, 2018 9:36  Re: Trzeci bolid dla juniora?

Czyli wielu mistrzów świata F1 nie jest prawdziwymi mistrzami bo odpuszczali sobie Indy500?
Surtees nie jest prawdziwym mistrzem, bo licząc wszystkie wyścigi miał mniej punktów od Hilla? Senna w 1988?
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość