Paliwo w F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Gerard Śr paź 10, 2007 21:32  Paliwo w F1

Bry

Przeszukałem forum i do końca nie znalazłem odpowiedzi, a chciałbym rozstrzygnąć pewien spór. Czy ktoś może przypadkiem wie jakie są koszty litra paliwa do F1? Oczywiście pytam orientacyjnie czy jest to duuuużo więcej niż płacimy za normalne paliwo czy jak to niektórzy twierdzą skoro jest to podobne paliwo do masowo stosowanego więc i cena wcale nie jest kosmiczna.

Drugie pytanie przy okazji, bo też czytałem różne opinie. Czy każdy zespół pracuje nad własnym paliwem czy tak jak w przypadku opon jest ono dostarczane takie samo dla wszystkich?
Np. Wikipedia podaje: "Paliwo to jest jednakowe dla wszystkich stajni. Stajnie nie mogą na własną rękę go ulepszać."
A np. ze strony Alianza: "Perfekcyjnie opracowana mieszanka może dać nad konkurencją dużą przewagę"

pozdr
Gerard
 

Postprzez aba Śr paź 10, 2007 21:56  

Gerard napisał(a):Perfekcyjnie opracowana mieszanka

Mieszanka jest paliwowo-powietrzna czyli cos co spala silnik, gdyz na samym paliwie niebedzie pracowal :-D
Wiec, dobrze napisali, paliwo jest takie samo, a nad mieszanka moga pracowac sobie do woli, im lepiej ja dostroja to tym lepszy bedzie efekt, chodzi dokladnie o osiagi silnika.

Gerard napisał(a):jest to podobne paliwo do masowo stosowanego

To paliwo z tym ktore jest na stacjach benzynowych ma tyle wspolnego, ze oba paliwa sa plynne :grin:
Paliwa stosowane w bolidach sa na bazie alkocholu. Napewno maja kosmiczne ceny, litr paliwa do A-grupowego samochodu z dodatkiem toluenu kosztuje 28zl/l.
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez Pieczar Śr paź 10, 2007 22:11  

Paliwa stosowane w bolidach sa na bazie alkocholu. Napewno maja kosmiczne ceny, litr paliwa do A-grupowego samochodu z dodatkiem toluenu kosztuje 28zl/l.

Zaraz zaraz. Z tego co się orientuję to w F1 jest stosowane dokładnie takie samo paliwo co w autach cywilnych. W ChampCarach np. używają metanolu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez barteks Śr paź 10, 2007 22:15  

Chyba najlepiej podawać informacje ze źródła:

http://www.formula1.com/inside_f1/under ... /5288.html

Paliwo jest bardzo podobne do zwykłej noPB 95. Kiedyś testowali bolidy Ferrari na zwykłym paliwie ze stacji benzywnowej i nie było jakiejś wielkiej różnicy. Jedynie na testach ograniczyli obroty silnika chyba do 14k rpm.
Obrazek
Avatar użytkownika
barteks
 
Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 14:04

Postprzez aba Śr paź 10, 2007 22:31  

Z tego co mnie sie zdaje to zwykle paliwo zawolno sie spala jak na takie predkosci obrotowe. Z reszta liczba oktanowa okresla odpornosc paliwa na spalanie stukowe, biorac pod uwage stopien sprezania w takim silniku(jest duzy zewzgledu na duza moc z malej pojemnosci) raczej male szanse zeby zwykla wacha uciagla.

barteks2 napisał(a):Jedynie na testach ograniczyli obroty silnika chyba do 14k rpm.

Albo raczej ograniczyli zewzgledu na tempo spalania sie zwyklego paliwa.
W glupich samochodach n-grupowych takich Renault Clio juz uzywa sie tak zwanego racing fuel, najtansze produkuje Vladoil w beczkach po 30l wychodzi jakies 20 zeta za litr. Jest z dodatkiem toluenu i paru innych rzeczy, roznica w jezdzie duza. Robi sie tak bo po doprezeniu silnika nawet 98 oktan spala sie stukowo a to jest morderstwo dla silnika, mowie to o silniku 2.0l i mocy 230KM wiec jak wezmiemy 2.4l i moc 900KM a do tego obroty 19000rpm to niema raczej mozliwosci, ze zwykla wacha uciagnie...
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez Darth ZajceV Śr paź 10, 2007 22:40  

Paliwa na pewno są różne w F1. np. Ferrari ma paliwo od Shella, Renault od Elf'a. zespoły muszą przed sezonem dać próbkę mieszanki, której będą używać do kontroli FIA.

Co do samej mieszanki nie jestem na 100% pewny ale obiła mi się o uszy informacja, że jest to w 95% 102 oktanowa benzyna plus 5% tajnych dodatków.
A ósmego dnia Bóg stworzył samochód... i zobaczył, że jest on dobry!



Obrazek
Avatar użytkownika
Darth ZajceV
redaktor
 
Dołączył(a): Pt kwi 13, 2007 13:58
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Postprzez aba Śr paź 10, 2007 22:47  

Darth ZajceV napisał(a): że jest to w 95% 102 oktanowa benzyna plus 5% tajnych dodatków.

Niemyslcie, ze chce stwarzac nowe teorie, ale wlasnie tak mi sie zdaje jak napisal Darth ZajceV
Liczba oktanowa to procentowa zawartosc izooktanu w heptanie i paliwa ropopochodne moga dochodzic do 100oktan, a aby przekroczyc granice 100oktan to juz trzeba bardziej bazowac na alkocholach.(czy jakos tak to szlo, przynajmniej tyle pamietam ze szkoly)
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez yankess Śr paź 10, 2007 22:47  

A taka Verva, V-Power, czy BpUltimate różnią sie czymś procz ceny i nazwy od 98 ?
Avatar użytkownika
yankess
 
Dołączył(a): N gru 03, 2006 22:57
Lokalizacja: B'ham/KRK/CK

Postprzez aba Śr paź 10, 2007 22:50  

Yankess napisał(a):procz ceny i nazwy od 98

Powiem Ci,ze zatankowalem kiedys V-Power i oprocz tego, ze zaplacilem wiecej niebylo zauwazalnej roznicy. Wiec albo to chwyt marketingowy, albo dla mojego auta to wszystko jedno.
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez 5cuderi4 Śr paź 10, 2007 23:13  

Gdzieś wyczytałem kiedyś coś o tym paliwie i przybliżonych wartościach procentowych związków w tym paliwie, ale niestety teraz nie mogę tego znaleźć. Natomiast trochę poszperałem w archiwum F1WM i znalazłem coś takiego:
Dozwolona jest wyłącznie benzyna bezołowiowa "super", zgodna z normami Unii Europejskiej – podobna do tej, jaką zatankować można na stacji benzynowej do normalnego samochodu.

Cały artykuł TUTAJ.
Avatar użytkownika
5cuderi4
 
Dołączył(a): Pt sty 27, 2006 19:34
Lokalizacja: Warszawa
GG: 1551549

Postprzez Darth ZajceV Śr paź 10, 2007 23:16  

A ósmego dnia Bóg stworzył samochód... i zobaczył, że jest on dobry!



Obrazek
Avatar użytkownika
Darth ZajceV
redaktor
 
Dołączył(a): Pt kwi 13, 2007 13:58
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Postprzez hideto Cz paź 11, 2007 0:47  

aba napisał(a):Yankess napisał:
procz ceny i nazwy od 98

Powiem Ci,ze zatankowalem kiedys V-Power i oprocz tego, ze zaplacilem wiecej niebylo zauwazalnej roznicy. Wiec albo to chwyt marketingowy, albo dla mojego auta to wszystko jedno.


nie jest to prawda :)

Citroen ZX Vulcan zatankowany pod korek V-Powerem na koszt firmy dostał dodatkowej mocy, początkowo silnik pracował gorzej niż na normalnym paliwie ale po wypaleniu resztek starego paliwa, zaczął pracować znacznie bardzie rasowo... i pare koni przybyło...
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez K9G Cz paź 11, 2007 5:45  

Tez mam Zx'a :) 1.4 75 koni :)
A taka Verva, V-Power, czy BpUltimate różnią sie czymś procz ceny i nazwy od 98 ?

Jak zaleje 98 to chodzi duzo lepiej niz na 95 zwyklej, ale pod warunkiem, ze wczesniej tez bylo 98 zalane. Bezposrednio po 95 nie ma roznicy. Ciagnie lepiej zwlaszcza po vervie. Jakos moj silnik lubie verve.
Avatar użytkownika
K9G
 
Dołączył(a): Wt mar 14, 2006 15:26
Lokalizacja: KRK

Postprzez Gerard Cz paź 11, 2007 8:22  



Dzieki za linka.
Z Waszych odpowiedzi rozumiem, że FIA podaje tylko 'ogólny przepis' na paliwo, a każdy zespół już sam kombinuje nad składem trzymając się tych wytycznych. Ale tak na logike biorąc skoro przy takim paliwie majstrują tabuny naukowców to (pomimo zbliżonego składu do zwykłego) powinno ono chyba być cholernie drogie.
Gerard
 

Postprzez aba Cz paź 11, 2007 20:21  

hideto napisał(a):nie jest to prawda

A Jeep Grand Cheeroke Limited 5.2 V8 zalany pod korek V-power chodzi tak samo jak zalany zwyklym 95. Wiec bardzo prosze niewmawiaj mi, ze moje auto na v-powerze chodzi lepiej bo tak niejest. Nienapisalem, ze w Twoim niema roznicy tylko, ze w moim jej niema.Chyba moge miec swoje zdanie na ten temat?

hideto napisał(a):Citroen ZX Vulcan

Ja mialem Fiata Tipo Sedicivalvoe :-P
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości