Skrzynie biegów

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Sanchez Cz lut 07, 2019 21:22  Re: Skrzynie biegów

Krzych, trochę faktycznie zamieszałem, ale zrozumiałeś poprawnie. Brawo TY :)
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez lg2000 Cz lut 07, 2019 21:32  Re: Skrzynie biegów

pawel92setter napisał(a):Powstawanie sił osiowych powoduje inny sposób zużycia łożysk na przykład. Przy zębach prostych można stosować łożyska proste, które są węższe i lżejsze. Wydaje mi się, że proces zazębiania może być nieco łatwiejszy przy prostych zębach. Może umożliwia to szybszą synchronizację? Ktoś się tym głębiej zajmował na forum?
Przy takich mocach silnika i przy zębach skośnych musiały by być stosowane łożyska stożkowe, a to w skrzyni byłby problem. Jest możliwość wyeliminowania sił osiowych przez stosowanie zazębienia daszkowego, ale to stosuje się w bardzo dużych przekładniach gdzie koła są dość szerokie.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Damos Cz lut 07, 2019 21:48  Re: Skrzynie biegów

krzych napisał(a):Tak trochę zaprzeczasz sam sobie
Nie, nie zaprzecza - Sanchez dobrze napisał a ja użyłem zbyt dużego skrótu myślowego. Koła o zębach skośnych generują dodatkowe siły (wzdłuż osi obrotu) i wymagają innego osadzenia i łożyskowania. To komplikuje budowę skrzyni, czyni ja większą i cięższą a dla tej samej wytrzymałości wymaga... cięższej konstrukcji.
W cywilnych skrzyniach i w skrzyniach wysokoobrotowych koła o zębach skośnych są stosowane powszechnie - ze względu na hałas :)
Obrazek
pawel92setter napisał(a):Wydaje mi się, że proces zazębiania może być nieco łatwiejszy przy prostych zębach
W skrzyniach, o których mówimy koła są zazębione ze sobą cały czas :)
Brakuje im tylko zazębienia z wałkiem podawczym lub oddawczym. Tym zazębianiem zajmują się synchronizatory z przesuwką - i one już mają fikuśne uzębienie i różne wodotryski z metali kolorowych w celu "łagodnego" zazębiania:
Obrazek
Wszystko (całą ta komplikacja budowy) dla komfortu zmiany biegów! :)
Możesz porównać to z prymitywnym kołem kłowym w skrzyniach "wyczynowych" (lub wielu motocyklowych ):
Obrazek
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron