Skrzynie biegów

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Miczek Cz sty 17, 2008 18:37  

mutu napisał(a):Jest tam jakieś Audi, dokładnie jednak nie wiem, bo pokazali tylko prędkościomiesz i obrotomierz, widac też ekran komputera pokładowego i wszystkie tam potrzebne kontrolki :)

To była A4-ka 1.9 TDI :grin:

Działanie Multitronica najlepiej widac na tym filmiku:
http://youtube.com/watch?v=W-Qw_5_EbHs

lub tym:

http://pl.youtube.com/watch?v=RMC0uk7Jv ... re=related
Ostatnio edytowano Cz sty 17, 2008 18:45 przez Miczek, łącznie edytowano 2 razy
Obrazek
Avatar użytkownika
Miczek
 
Dołączył(a): Śr wrz 27, 2006 20:04
Lokalizacja: Warszawa
GG: 3456599

Postprzez hideto Cz sty 17, 2008 18:39  

jak to zmienia biegi skoro biegow nie ma?

przeczytaj sobie komentarz autora filmu, mówi że ten samochód ma skrzynie automatyczną z możliwością sekwencyjnego wybierania biegu :]
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez mutu Cz sty 17, 2008 18:48  

patgaw napisał(a):jak to zmienia biegi skoro biegow nie ma


Poszukaj sobie opisu działania skrzyni bezstopniowej (CVT), to będziesz wiedział :)
Avatar użytkownika
mutu
 
Dołączył(a): So sie 25, 2007 14:49
Lokalizacja: Ozimek

Postprzez wingwalker Pn sty 28, 2008 21:52  

witam

W kwestii skrzyn CVT: to bylo testowane przez zespol Williams, natomiast dzialo sie to krotko po tym jak tenze zespol absolutnie skasowal konkurencje dzieki aktywnym zawieszeniom wiec FIA blyskawicznie zakazala pomyslu. http://www.youtube.com/watch?v=x3UpBKXMRto
Bonus: Mlody David Coulthard :D


W kwestii wstecznego, jest on wrecz obowiazkowy, ale zeby go wlaczyc trzeba wlaczyc bieg neutrealny z kierownicy, nie da sie po prostu zbic biegow do niego. Podejrzewam ze kierowcy wzdragaja sie z uzywaniem nawet kiedy bylo by to sensowniejsze niz robienie baczkow bo przy przelaczaniu ECU moze stwierdzic ze dzieje sie cos niedobrego i aktywowac system anti stall (zabobiega zgaszeniu silnika przy naglych skokach obrotow - spiny). To spotkalo Rosberga w Kanadzie - o ile pamietacie zakrecil sie (rownoczesnie z kims innym) na zakrecie pierwszym a dalej stal w miejscu starajac sie wytlumaczyc bolidowi ze juz jest ok i ze naprawde nic sie nie stanie jak wrzuci bieg pierwszy.
Ah, a uzywanie wstecznego w boksach jest w ogole zakazane.

Skrzynie biego z podwojnym sprzeglem jest od zeszlego sezonu uzywana przez prawie wszystkie zespoly, a o ile sie orientuje niektore mialy to wczesniej. Po angielsku nazywa sie to seamless shift system, polecam google.
wingwalker
 
Dołączył(a): Pt paź 26, 2007 9:32

Postprzez kemek So lut 23, 2008 20:35  

Jakby coś tu jest filmik ze spinem Rosberga (; - http://www.youtube.com/watch?v=JnJZ9dvXYhA
Rzeczywiście coś tam nerwowo zaczyna wciskać :P


EDIT:
Sorry za odgrzebanie, ale to tylko jeden miesiąc...
Avatar użytkownika
kemek
 
Dołączył(a): Cz lut 21, 2008 22:31

Postprzez ventylator N lut 24, 2008 0:00  

Myśle, że Nico poprostu chciał wyłączyć TC żeby wrócić jak najszybciej na tor. :roll:
Avatar użytkownika
ventylator
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn lis 26, 2007 13:17
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Rubiq N lut 24, 2008 0:04  

A ja myślę, że wrzucał wsteczny. :)
Rubiq
Administrator LiGNA
 
Dołączył(a): So maja 05, 2007 13:20

Postprzez TobaccoBoy N lut 24, 2008 0:40  

Rubiq, to źle myślisz. Wrzucenie wstecznego (wymaganego przez FIA) to nie tak prosta sprawa jak w cywilnym aucie i by go wrzucić poprzednie jest wystopniowanie biegów i po zejściu na R odczekanie sekundy, 2-ch zanim się włączy. Dlatego zawodnicy wola zrobić bączka - jest to szybsze i praktyczniejsze od umieszczonego na siłę wstecznego, który w zasadzie przydaje się tylko wypadku toru w Monaco czy wyjazdu z toru na wprost barier (i zatrzymanie się naprzeciwko) bez możliwości zrobienia "precla".
TobaccoBoy
 

Postprzez Rubiq N lut 24, 2008 1:03  

TobaccoBoy, kierowałem się tym, że w 18 sekundzie filmu widać wyraźnie że Nico po spinie zatrzymał się w niedużej odległości od tarki, w 2 sekundzie ta odległość wydaje się większa a w 19 widać wyraźnie że odjeżdża stamtąd będąc już w znacznej odległości od tej tarki.
Rubiq
Administrator LiGNA
 
Dołączył(a): So maja 05, 2007 13:20

Postprzez TobaccoBoy N lut 24, 2008 1:35  

Rubiq, kat nachylenia pierwszego zakrętu na torze wynosi bodaj 1 stopień czy 2 - to wystarcza do "stoczenia się" (co był widać). Nico wyłączał TC i zbił w dół bieg, by nie zgasić silnika. Tyle w tej kwestii, basta.
TobaccoBoy
 

Postprzez Ralph1537 N lut 24, 2008 16:09  

TobaccoBoy napisał
Wrzucenie wstecznego (wymaganego przez FIA) to nie tak prosta sprawa jak w cywilnym aucie i by go wrzucić poprzednie jest wystopniowanie biegów i po zejściu na R odczekanie sekundy, 2-ch zanim się włączy. Dlatego zawodnicy wola zrobić bączka - jest to szybsze i praktyczniejsze od umieszczonego na siłę wstecznego


I jest jeszcze jeden powod dla ktorego kierowcy mogli by tego nieużywać:
kierowcy nie widza specjalnie co jest za bolidem, co prawda maja lusterka ale podobno w tych lusterkach u niektorych bolidach prawie nic nie widac, przez co uzycie wstecznego moze byc niebezpieczne, a w normalnych cywilnych samochodach jak ktos uzywa wstecznego to zawsze odwraca glowe zeby patrzec do tylu poza tym w ten sposob wiecej widzi
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Ralph1537
 
Dołączył(a): Cz mar 01, 2007 13:50
Lokalizacja: zadupie Szczecin
GG: 4829006

Postprzez impr N lut 24, 2008 16:38  

Tu prosty przykład kiedy wsteczny się przydaje i dlaczego podczas wyścigu się nie opłaca go używać (ze względu na czas potrzebny na wrzucenie biegu): http://www.youtube.com/watch?v=aIG5YAu0ZgA
Avatar użytkownika
impr
 
Dołączył(a): So lut 02, 2008 13:42
Lokalizacja: Kraków

Postprzez miver Śr lip 02, 2008 19:58  typ skrzyni biegów

Czy w bolidach F1 skrzynia biegów jest półautomatyczna tzn. pedału bez sprzęgła, czy ten 3 pedał jest?
miver
 

Postprzez Master Śr lip 02, 2008 20:01  Re: typ skrzyni biegów

Nie. Jest pedał hamulca i gazu. Sprzęgło kierowcy mają w kierownicy i wcale nie służy ono do wbijania ani zbijania biegów. Sprzęgłem ratujesz aby silnik nie zgasł np. przy uślizgu..
Master
 
Dołączył(a): Cz sie 30, 2007 15:10

Postprzez miver Śr lip 02, 2008 20:02  Re: typ skrzyni biegów

Czyli cały schemat zmiany biegu to po prostu naciśnięcie jednej z łopatek?
miver
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości