Strona 7 z 7

Re: Skrzynie biegów

PostNapisane: Cz lut 07, 2019 21:22
przez Sanchez
Krzych, trochę faktycznie zamieszałem, ale zrozumiałeś poprawnie. Brawo TY :)

Re: Skrzynie biegów

PostNapisane: Cz lut 07, 2019 21:32
przez lg2000
pawel92setter napisał(a):Powstawanie sił osiowych powoduje inny sposób zużycia łożysk na przykład. Przy zębach prostych można stosować łożyska proste, które są węższe i lżejsze. Wydaje mi się, że proces zazębiania może być nieco łatwiejszy przy prostych zębach. Może umożliwia to szybszą synchronizację? Ktoś się tym głębiej zajmował na forum?
Przy takich mocach silnika i przy zębach skośnych musiały by być stosowane łożyska stożkowe, a to w skrzyni byłby problem. Jest możliwość wyeliminowania sił osiowych przez stosowanie zazębienia daszkowego, ale to stosuje się w bardzo dużych przekładniach gdzie koła są dość szerokie.

Re: Skrzynie biegów

PostNapisane: Cz lut 07, 2019 21:48
przez Damos
krzych napisał(a):Tak trochę zaprzeczasz sam sobie
Nie, nie zaprzecza - Sanchez dobrze napisał a ja użyłem zbyt dużego skrótu myślowego. Koła o zębach skośnych generują dodatkowe siły (wzdłuż osi obrotu) i wymagają innego osadzenia i łożyskowania. To komplikuje budowę skrzyni, czyni ja większą i cięższą a dla tej samej wytrzymałości wymaga... cięższej konstrukcji.
W cywilnych skrzyniach i w skrzyniach wysokoobrotowych koła o zębach skośnych są stosowane powszechnie - ze względu na hałas :)
Obrazek
pawel92setter napisał(a):Wydaje mi się, że proces zazębiania może być nieco łatwiejszy przy prostych zębach
W skrzyniach, o których mówimy koła są zazębione ze sobą cały czas :)
Brakuje im tylko zazębienia z wałkiem podawczym lub oddawczym. Tym zazębianiem zajmują się synchronizatory z przesuwką - i one już mają fikuśne uzębienie i różne wodotryski z metali kolorowych w celu "łagodnego" zazębiania:
Obrazek
Wszystko (całą ta komplikacja budowy) dla komfortu zmiany biegów! :)
Możesz porównać to z prymitywnym kołem kłowym w skrzyniach "wyczynowych" (lub wielu motocyklowych ):
Obrazek