Rola tarki na torze wyscigowym

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez rofl Śr sie 27, 2008 23:07  Rola tarki na torze wyscigowym

Jak w tytule.
Zawsze sie zastanawialem jaka jest glowna rola tarki..czy ona ma na celu pokazania krawedzi zakretu czy tez cos innego.
Avatar użytkownika
rofl
 
Dołączył(a): Śr lip 16, 2008 22:21
Lokalizacja: Pruszków
GG: 12698740

Postprzez Pirux Cz sie 28, 2008 9:47  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Może też pokazanie optymalnego toru jazdy. Jak na przykład jest wyjazd z zakrętu i tam jest tarka to znaczy, że powinno jechać się jak najbliżej niej z prędkością a nie po drugiej stronie i wolno.

To tylko moja teoria, nie jestem pewny czy mam rację.
Pirux
 
Dołączył(a): Cz sie 14, 2008 18:40
Lokalizacja: Pszów
GG: 3626763

Postprzez benethor Cz sie 28, 2008 11:39  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Jak na mnie to tarka jest elementem bezpieczeństwa, żeby kierowcy sie nie zabijali np. w wolnych zakrętach przy przypadkowym wjeździe na zielsko. Po prostu tarka jak na nią wjedziesz wydaje dźwięk(konkretnie to opona nie tarka) i kierowca słyszy, że nie może jeszcze bardziej dać na wewnętrzną bo wyleci w krzaki:P
benethor
 
Dołączył(a): Pt sie 31, 2007 18:26

Postprzez Pirux Cz sie 28, 2008 12:41  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

To chyba raczej widzi, że może wlecieć w krzaki :-D Ale te tarki podczas deszczu są bardzo śliskie i niebezpieczne. Łatwo wpaść w poślizg jak się na nie najedzie (kiedyś o tym w TV mówili)
Pirux
 
Dołączył(a): Cz sie 14, 2008 18:40
Lokalizacja: Pszów
GG: 3626763

Postprzez Kayo Cz sie 28, 2008 13:12  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Przede wszystkim są po to, żeby przedłużyć tor jazdy. Na przykład ostatni wyścig - Walencja. Po wyjeździe z mostu tarka "ratowała" kierowców, aby bolid nie wyjechał poza tor, co niektórym ta sztuka się nie udawała. Jest to część toru. Najeżdżając na nią, ratujesz się od brudu panującego poza linią jazdy, lecz czasem okazuję się bardzo zdradliwa, ponieważ bolid ciężko na niej opanować, np. również w Walencji, kiedy dyfuzor Piqueta, przytarł o nią i uniósł się taki żółty pył, albo Barichello na Imoli...
Avatar użytkownika
Kayo
 
Dołączył(a): Pt maja 04, 2007 7:11

Postprzez Pieczar Cz sie 28, 2008 15:49  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Kiedyś tarki dodatkowo "ratowały" kierowców przed wypadnięciem poza tor - były wysokie. Ale po wielu wypadkach, gdzie bolidy wystrzeliwały w powietrze po najechaniu na tarkę (szczególnie gdy tracili panowanie nad autem i najeżdżali prostopadle na nie) nakazano budowania płaskich, takie jak są obecnie.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez rofl Pt sie 29, 2008 10:26  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Dzięki wielkie za odpowiedz :D
Temat chyba raczej do zamknięcia.
Ostatnio edytowano N sie 31, 2008 13:39 przez SQUZ, łącznie edytowano 1 raz


poczekamy jeszcze kilka dni może ktoś coś jeszcze dopisze interesującego dot. tarek
Avatar użytkownika
rofl
 
Dołączył(a): Śr lip 16, 2008 22:21
Lokalizacja: Pruszków
GG: 12698740

Postprzez deZZember Pt sie 29, 2008 12:43  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

no i żeby ścinanie zakrętów nie było opłacalne :-P
Avatar użytkownika
deZZember
 
Dołączył(a): Cz lip 14, 2005 21:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez pawel2905 Wt wrz 02, 2008 10:20  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Właśnie. Walencja jestu dobrym przykładem. Ta tarka za mostem informuje, że to jest krawędź toru i dalej nie można wyjeżdżać. Ponadto wiadomo, że kierowca takiego bolidu nie ma za wygodnie w kokpicie. Dodatkowo jak najedzie na taką tarkę to odczuwa raczej mało przyjemne wstrząsy, więc woli tego uniknąć. No i zawieszenie bolidu można nawet uszkodzić. I w ten sposób tarka spełnia swoje zadanie - ogranicza prędkość w zakręcie.

Pieczar napisał(a):Kiedyś tarki dodatkowo "ratowały" kierowców przed wypadnięciem poza tor - były wysokie. Ale po wielu wypadkach, gdzie bolidy wystrzeliwały w powietrze po najechaniu na tarkę (szczególnie gdy tracili panowanie nad autem i najeżdżali prostopadle na nie) nakazano budowania płaskich, takie jak są obecnie.


Np. wspomniany Rubens na Imoli w `94.
Avatar użytkownika
pawel2905
 
Dołączył(a): Pt lip 04, 2008 23:02
GG: 3426987

Postprzez Dale65 Wt wrz 02, 2008 23:02  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

pawel2905 napisał(a):Ta tarka za mostem informuje, że to jest krawędź toru i dalej nie można wyjeżdżać.

"informuje" to biała linia, a tarka jest tam po to, żeby nie wyjeżdżać za szeroko na pobocze, bo w ten sposób można by ten zakręt przejechać szybciej, a tak to po najechaniu na tarkę bolid się zdestabilizuje i zakręt przejedzie się dużo wolniej lub się z na niej wpadnie w poślizg i wyspinuje
Dale65
 
Dołączył(a): So kwi 05, 2008 17:32

Postprzez slipstream Wt wrz 02, 2008 23:17  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

tarka jest tam po to, żeby nie wyjeżdżać za szeroko na pobocze, bo w ten sposób można by ten zakręt przejechać szybciej

Jak to miało miejsce na pierwszym zakręcie A1-Ringu :wink: :arrow: http://pl.youtube.com/watch?v=MZ4itVQpv4s
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez barteks Śr wrz 03, 2008 0:31  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Ale czas tego okrążenia chyba powinien być anulowany, bo wyjechał poza białe linie ograniczające tor? :-)
Obrazek
Avatar użytkownika
barteks
 
Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 14:04

Postprzez slipstream Śr wrz 03, 2008 9:11  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

barteks2 nie wiem zatem czy pamiętasz, ale taki tor jazdy praktykował dosłownie każdy z kierowców na A1-Ringu w ostatnim jego roku obecności w F1, jak wylali tam to asfaltowe pobocze. Nawet na starcie wszyscy poszli poza linią.
Wg tego wszyscy kierowcy powinni zostać pozbawieni czasu :-) http://pl.youtube.com/watch?v=xp91KP4v1wM
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez pawel2905 Śr wrz 03, 2008 10:34  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Dokładnie. Na każdym wyścigu jest co najmniej kilka takich sytuacji, że kierowca wyjeżdża poza tą białą linię bo np. za szybko jechał. Gdyby każdemu anulować za to czas to zrobiłby się niezły bałagan. Co innego gdy specjalnie kierowca np. ewidentnie zetnie sobie zakręt (przekraczając białą linię) co pozwoli mu wyprzedzić przeciwnika. Wtedy są konsekwencje i musi oddać uzyskaną w ten sposób pozycję.
Avatar użytkownika
pawel2905
 
Dołączył(a): Pt lip 04, 2008 23:02
GG: 3426987

Postprzez barteks Śr wrz 03, 2008 12:30  Re: Rola tarki na torze wyscigowym

Ale ja nie mówię o wyścigu tylko o kwalifikacjach. Podobna sytuacja była w tym roku na Magny-Cours (wyjazd na prostą start-meta), gdzie zastanawiano się czy czas kierowcy (nie pamiętam kogo) będzie anulowany...
Obrazek
Avatar użytkownika
barteks
 
Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 14:04

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron