Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez George Pt sty 02, 2009 11:02  Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

Popatrzcie sobie na GP Europy 07... tam było dużo okazji :P Jednak ja też jestem przekonany, że porządkowi podnosili bolid właśnie przez T-cam, ale gdzie... nie pamiętam.
Avatar użytkownika
George
 
Dołączył(a): Cz lis 01, 2007 22:29
Lokalizacja: Łódź/Woking

Postprzez slipstream Pt sty 02, 2009 11:06  Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

No i nie ma się co dochodzić. Na dzień dzisiejszy na pewno nie jest to przewidziane ustawowo zastosowanie T-cama i jego przeznaczenie. Kropka.
Nieudolności porządkowych nie ma się co teraz dochodzić, chyba że ktoś sypnie faktem potwierdzony zdjęciem czy video. Ewentualne domniemania zostaną skasowane.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Endrju Szopen N sty 04, 2009 20:28  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Endrju Szopen mam nadzieje że te pytania zadałeś niejako na rozgrzewkę.. bo jakoś nie chce mi sie wiedzieć że user z takim stażem na forum jak ty musi pytać o dyfuzor, czy wlot chłodnic..


Cóż, być może i nie do końca wiem, ale i tak odpowiedzi trochę mnie nie zaspokoiły :-P Bardziej interesowało mnie o techniczną stronę, bo nie zadowala mnie informacja, że "tak to działa i już", tylko wytłumaczenie JAK to działa, najlepiej na przykładzie rysunków jakiś technicznych, jeśli ktoś ma taką możliwość...
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez hideto N sty 04, 2009 23:55  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Obrazek
Obrazek

Co jest wewnątrz komina widzisz, powietrze z otworu nad głową kierowcy wpada przez ten 'tunel' i jest sprężane w cylindrach - to chyba jasne.

Co do chłodni, wewnątrz o tworów na po bokach bolidów jest zwyczajna (o ile tak to można nazwać) chłodnica która chłodzi przy pomocy powietrza ją opływającego ciecz która płynąc przez układ chłodniczy silnika i skrzyni biegów ją chłodzi te elementy.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez aba Pn sty 05, 2009 21:56  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

hideto napisał(a):powietrze z otworu nad głową kierowcy wpada przez ten 'tunel'

Pójdę krok dalej, tuż za tunelem wpada przez bawełniany filtr powietrza, który zaznaczyłem:
Obrazek
Potem jest wciągane do kolektora ssącego, gdzie wymieszane z paliwem wciągane jest do cylindra. Silnik i bez tego "komina" wciągnie sobie powietrze. Ale ten komin i jego wlot mają pewne zadanie, otóż dzięki ich kształtowi i umiejscowieniu występuje efekt doładowania dynamicznego...
Czyli im szybciej jedziemy, tym więcej powietrza pod większym ciśnieniem wpada do silnika... prawie turbo :-P

hideto napisał(a):(o ile tak to można nazwać)

Raczej jak najbardziej, w prawie każdym samochodzie tak jest, do tego cywilne auta mają jeszcze chłodnice klimy, płynu do wspomagania itd... itp...
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez Endrju Szopen Śr sty 07, 2009 21:38  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

A jeśli chodzi o dyfuzor? Są jakieś rysunki techniczne/zdjęcia tłumaczące jego działanie? Bo mnie zżera ciekawość :-P
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Campeon Śr sty 07, 2009 22:46  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

To nie jest skomplikowany element. To jest po prostu odpowiednie ukształtowanie tylnej części płyty podłogowej, tak by przyśpieszyć przepływ powietrza wydostającego się spod bolidu.

Ten rysunek pokazuje w jakim momencie, pod jakim ciśnieniem jest powietrze znajdujące się pod samochodem.
Jak widać przy strefie gdzie znajduje się dyfuzor, ciśnienie nagle spada by po chwili znowu skoczyć do góry, dzięki czemu jest uwalniane z ogromną prędkością.
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Campeon
moderator
 
Dołączył(a): Śr wrz 10, 2008 13:51
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez George Pn sty 19, 2009 21:21  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

http://www.f1wm.pl/galeria/albums/renault_r29/25.jpg

Czy w T-cam jest już kamerka? :P bo wygląda jak by jej nie było.
Avatar użytkownika
George
 
Dołączył(a): Cz lis 01, 2007 22:29
Lokalizacja: Łódź/Woking

Postprzez lechf1 Pn sty 19, 2009 21:27  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

na testach raczej się nie przydają, aby zamontować przed race to pewnie żaden kłopot
Ostatnio edytowano So sty 02, 2010 21:10 przez lechf1, łącznie edytowano 1 raz
lechf1
moderator
 
Dołączył(a): Cz gru 20, 2007 19:02

Postprzez deeze N sty 25, 2009 15:32  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

I jeszcze jedno: T-cam nie jest częścią pałąka bezpieczeństwa - tę rolę spełnia okolica wlotu komina - w kształcie litery A. T-cam zamontowany jest nad tymże pałąkiem. A jeszcze żeby wyjaśnić - T-camy bardzo łatwo się zdejmuje, są dodatkiem do bolidu tak naprawdę i na testach można zobaczyć różne T-camy - np. z dodatkowymi antenami do odbioru/przesyłania danych z bolidu do pitwall.

I jeszcze swoje trzy grosze wrzucę do dyfuzora: Popatrzmy na to w ten sposób. Jak zamkniesz sobie usta i nie dopuszczasz do nich żadnego powietrza z zewnątrz ani z płuc i spróbujesz je rozszerzyć - twoje policzki zostaną 'wessane' do środka ust, ponieważ nie ma takiego ciśnienia powietrza, aby zrównoważyć różnice - na zewnątrz ust jest większe ciśnienie. W ten sam sposób można wytłumaczyć działanie dyfuzora. Nie dopuszcza powietrza z zewnątrz i rozszerzając miejsce między podłożem a podłogą bolidu zmniejsza drastycznie ciśnienie - a że nad bolidem i obok niego panuje większe ciśnienie - powoduje to 'przyklejanie' się bolidu do podłoża. Powietrze bowiem zawsze będzie dążyło do wyrównania ciśnień (patrz zjawisko wiatru).
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez KryS Cz kwi 23, 2009 23:57  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

KryS
 
Dołączył(a): N sie 03, 2008 7:31

Postprzez 5cuderi4 Pt kwi 24, 2009 10:36  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

A ja znalazłem poprzez opcję "Szukaj" ten sam filmik zapodany wcześniej na forum TUTAJ. ;)
Avatar użytkownika
5cuderi4
 
Dołączył(a): Pt sty 27, 2006 19:34
Lokalizacja: Warszawa
GG: 1551549

Postprzez R.O.N.O Pt gru 18, 2009 20:59  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

W nowym numerze Focusa jest fotka kierownicy Ferrari F60 z opisanym każdym guziczkiem ;]
Później dam skan, bo teraz mi skaner nie działa.

EDIT:
Obrazek
"How hard can it be?"
Avatar użytkownika
R.O.N.O
 
Dołączył(a): Pn paź 13, 2008 10:52
Lokalizacja: Grudziądz/Gdańsk
GG: 2940884

Postprzez Nefa Śr gru 30, 2009 13:05  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Tu bardzo ładnie rozłożony na części bolid BMW z 2007 r. To powinno ułatwić dalszą dyskusję :-D

Obrazek
Avatar użytkownika
Nefa
 
Dołączył(a): Wt gru 29, 2009 15:54

Postprzez Maly-boy Cz gru 31, 2009 10:11  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

to pewnie te części co były w ciężarówkach które wpadły do rowu czy gdzieś tam :twisted:
Obrazek
Maly-boy
 
Dołączył(a): Pt cze 22, 2007 9:48

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości