Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Petros Wt lut 02, 2010 1:34  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Fajne materiały, dzięki. Nieźle jest to upchane! 220 Litrów to nie mało. To przykładowo prostopadłościan o wymiarach
1,2m szerokości. 0,6m długości i wysokości 0,3m . Zbiornik musi być faktycznie w środku ciężkości aby nie zmienić balansu bolidu w trakcie wyścigu.
A co z kwestiami bezpieczeństwa z taką ilością paliwa? Podjęto dodatkowe środki? Masa większa.. (150 kg paliwa w bolidzie o masie 600 kg) Wypadek Kubicy w Kanadzie były jeszcze bardziej groźny.
F1
Avatar użytkownika
Petros
 
Dołączył(a): Cz lut 02, 2006 19:06

Postprzez impr Wt lut 02, 2010 4:00  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Z tego, co pamiętam współczesne bolidy mają elastyczne zbiorniki, wzmacniane Kevlarem, co praktycznie wyklucza ich pęknięcie przy dzwonie.

http://www.f1technical.net/articles/19
Avatar użytkownika
impr
 
Dołączył(a): So lut 02, 2008 13:42
Lokalizacja: Kraków

Postprzez buczu Śr lut 03, 2010 10:20  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

W każdej odmianie motosportu stosowane są specjalne, tzw. bezpieczne zbiorniki paliwa.
Obrazek
D. Morelli: Robert ma bardzo silny charakter i przezwycięży to!!!
Avatar użytkownika
buczu
 
Dołączył(a): Pn sie 21, 2006 20:20
Lokalizacja: Nysa/Wrocław
GG: 6295396

Postprzez Petros Śr lut 03, 2010 10:45  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Jeszcze jedno pytanie, kiedyś były używane linki aby nie oderwało koła od bolidu podczas wypadku. (chyba po śmiertelnym wypadku w melburne ) Tera koła odpadają znów od bolidów. Dlaczego to zmieniono?
F1
Avatar użytkownika
Petros
 
Dołączył(a): Cz lut 02, 2006 19:06

Postprzez cwiek Śr lut 03, 2010 10:49  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Petros napisał(a):Jeszcze jedno pytanie, kiedyś były używane linki aby nie oderwało koła od bolidu podczas wypadku. (chyba po śmiertelnym wypadku w melburne ) Tera koła odpadają znów od bolidów. Dlaczego to zmieniono?


Chyba dalej obowiązują te linki, tylko nie zawsze one działają. W tym sezonie któryś z kierowców miał wypadek i mówili, że coś nie tak bo koło nie powinno odpaść.
Avatar użytkownika
cwiek
 
Dołączył(a): Pn lut 01, 2010 10:53
GG: 8420620

Postprzez Audi Śr lut 03, 2010 11:04  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Dokładnie, linki są cały czas stosowane, ale wręcz niemożliwością są, by powiedzmy przy uderzeniu w bandę z prędkością 200km/h wytrzymały. Wiadomo, wszystko zależy od wypadku. Poza tym, te linki są elastyczne, więc nawet jak się urwą, pochłoną nieco energii i opona nie pędzi już tak, jak to było kiedyś.
- Jak można słuchać muzyki elektronicznej? Muzyka musi mieć przekaz!
- Ja natomiast lubuję się w szukaniu poezji w malarstwie marynistycznym oraz kompozycji muzycznych w rzeźbie.
Avatar użytkownika
Audi
moderator
 
Dołączył(a): So lip 07, 2007 10:06
Lokalizacja: Ingolstadt
GG: 5208633

Postprzez rofl Śr lut 03, 2010 12:26  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

http://www.youtube.com/watch?v=jDPeQ8vE ... re=related

do czego sluzy ta dźwignia ktorej kimi uzywa przed drugim dohamowaniem?
czesto widac na onbordach ze kierowcy ferrari szczegolnie uzywaja tej dzwigni.
na pierwszy rzut oka to cos z hamulcami chyba xd
Avatar użytkownika
rofl
 
Dołączył(a): Śr lip 16, 2008 22:21
Lokalizacja: Pruszków
GG: 12698740

Postprzez R.O.N.O Śr lut 03, 2010 12:31  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Balans hamulców o ile dobrze pamiętam.
"How hard can it be?"
Avatar użytkownika
R.O.N.O
 
Dołączył(a): Pn paź 13, 2008 10:52
Lokalizacja: Grudziądz/Gdańsk
GG: 2940884

Postprzez Petros Śr lut 03, 2010 13:35  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Audi napisał(a):Dokładnie, linki są cały czas stosowane, ale wręcz niemożliwością są, by powiedzmy przy uderzeniu w bandę z prędkością 200km/h wytrzymały. Wiadomo, wszystko zależy od wypadku. Poza tym, te linki są elastyczne, więc nawet jak się urwą, pochłoną nieco energii i opona nie pędzi już tak, jak to było kiedyś.



Kubica w Australii 2009 stracił koło, wypadek nie wyglądał na bardzo mocny, były też inne sytuacje
F1
Avatar użytkownika
Petros
 
Dołączył(a): Cz lut 02, 2006 19:06

Postprzez Mexi Śr lut 03, 2010 14:22  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Kubicy chyba tam opona się z felgi zsunęła.
RK: "Przepraszam to nie do d... tylko do pupy..heheheh" LOL
(21:40:17) Mexi: nando chyba ciśnie aż rozk**wi silnik ;p
(21:44:55) macko93: Alonso out
Avatar użytkownika
Mexi
 
Dołączył(a): So kwi 07, 2007 12:15
Lokalizacja: Łódź
GG: 3539392

Postprzez Arnulf Śr lut 03, 2010 21:27  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

R.O.N.O napisał(a):Balans hamulców o ile dobrze pamiętam.


Dobrze pamiętasz. Kierowcy Ferrari w tamtym miejscu mają zamontowaną dźwignię do operowania hamulcami. Pamiętam, że w 2007 roku na Monzy, Kimi tuż przed wypadkiem w 3 sesji treningowej coś majstrował przy hamulcach (właśnie przy tej dźwigni), co prawdopodobnie było przyczyną wypadku. Oczywiście, żeby mnie dobrze zrozumiano, nie zawsze, gdy kierowca Ferrari operuje balansem hamulców to musi się zdarzyć wypadek.

rofl napisał(a):czesto widac na onbordach ze kierowcy ferrari szczegolnie uzywaja tej dzwigni.


Wszyscy kierowcy operują balansem hamulców w czasie jazdy, tylko nie zawsze dźwignia do zmiany tego balansu jest zamontowana w takim miejscu, że my przed telewizorami widzimy, że kierowca coś tam w kokpicie robi. Z tego co widziałem, to np. w Renault dźwignia do zmiany balansu znajdowała się po lewej stronie kierownicy. Na YouTube jest filmik, jak Martin Brundle jeździ bolidem Red Bulla z 2005 lub 2006 roku, prezentując jednocześnie różne rzeczy w trakcie jazdy. Tam było pokazane, że w Red Bullu rolę "dźwigni" spełnia zwykłe pokrętło, które przekręcane w prawo lub w lewo zmienia balans hamulców. A tego w telewizji już na pewno nie jesteśmy w stanie dostrzec :).
Arnulf
 
Dołączył(a): Pn sie 25, 2008 8:56
Lokalizacja: Mielec/Kraków

Postprzez buczu Śr lut 03, 2010 21:42  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Dla jasności to balastem hamulców steruje się przeważnie pokrętłem (nigdy nie widziałem, żeby rozłożenie siły hamowania odbywało się za pomocą dźwigni).
Obrazek
D. Morelli: Robert ma bardzo silny charakter i przezwycięży to!!!
Avatar użytkownika
buczu
 
Dołączył(a): Pn sie 21, 2006 20:20
Lokalizacja: Nysa/Wrocław
GG: 6295396

Postprzez krzych Śr lut 03, 2010 22:07  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

buczu napisał(a):Dla jasności to balastem hamulców steruje się przeważnie pokrętłem (nigdy nie widziałem, żeby rozłożenie siły hamowania odbywało się za pomocą dźwigni).


Hmmm chyba balansem. A w Ferrari odbywa się to za pomocą dzwigni

Tutaj mniej więcej. Samą dzwignię zasłania kierownica. Z resztą na onboardach świetnie to widać:

Obrazek
2010 : True World Champion - Fernando Alonso
Avatar użytkownika
krzych
 
Dołączył(a): Śr lut 25, 2009 15:10
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Mexi Śr lut 03, 2010 22:20  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Parę lat temu nawet była grafika ekranowa pokazująca aktualny balans hamulców u kierowców. Monza 2007/2008? pamietam, że akurat pokazywali Baricza jak zmieniał balans
RK: "Przepraszam to nie do d... tylko do pupy..heheheh" LOL
(21:40:17) Mexi: nando chyba ciśnie aż rozk**wi silnik ;p
(21:44:55) macko93: Alonso out
Avatar użytkownika
Mexi
 
Dołączył(a): So kwi 07, 2007 12:15
Lokalizacja: Łódź
GG: 3539392

Postprzez SoBcZaK Śr lut 03, 2010 22:53  Re: Jak działają poszczególne elementy bolidu?

Monza 2007/2008?

O ile mnei pamięć nie myli to na pewno było to na Spa 08
Formuła 1 kiedyś- kosztowna, szybka, piękna...
Formuła 1 dziś- coraz tańsza, coraz wolniejsza, coraz brzydsza...
Avatar użytkownika
SoBcZaK
moderator
 
Dołączył(a): So lut 03, 2007 19:55
Lokalizacja: from SPARTA!!!
GG: 24742679

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość