Strona 1 z 7

Jak działają poszczególne elementy bolidu?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 20:03
przez Endrju Szopen
Nie wiem, być może już gdzieś tutaj pojawiło się coś takiego, ale dla mnie wciąż (być może i tylko dla mnie...) niektóre elementy bolidu F1, zwłaszcza te widoczne, stanowią tajemnicę i nie do końca wiem za co odpowiadają. Na razie ja na zdjęciach zaznaczyłem trzy takie elementy i oczywiści temat jest po to, żeby pytać o inne :wink:

Obrazek

Obrazek

Elementy ponumerowane są, żeby łatwiej było :-P

Re: Co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 20:13
przez Mick3y
Trójka to jest dyfuzor. Zmniejsza ciśnienie pod samochodem, poprzez szybki przepływ powietrza i tym samym zwiększa siłę docisku. Szerzej masz to tutaj opisane. :)

Re: Co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 20:16
przez hideto
1, to komin, którym silnik zasysa powietrze potrzebne do działania
2, wlot chłodnic które chłodzą zarówno silnik jak i skrzynie biegów.

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 23:04
przez SQUZ
Endrju Szopen mam nadzieje że te pytania zadałeś niejako na rozgrzewkę.. bo jakoś nie chce mi sie wiedzieć że user z takim stażem na forum jak ty musi pytać o dyfuzor, czy wlot chłodnic..

PS: ciekawy temat zobaczymy jak się rozwinie :D może kiedyś będziemy odpowiadali na zdecydowanie trudniejsze pytania dotyczące nie tyle podwozia bolidu co mechaniki, hydrauliki, zawieszenia itp...

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 23:22
przez Teliss
Dyfuzor pomaga tylnemu spoilerowi w kierowaniu powietrza do góry.

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 23:38
przez hideto
że co proszę ?

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 23:47
przez Teliss
Coś w tym stylu, tak to na obrazkach wygląda :D

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Cz sty 01, 2009 23:53
przez Campeon
No tylko tak wygląda. Dyfek ma na zadaniu ponownego przyśpieszenia strugi powietrza przepływającego pod płytą bolidu, gdzie powietrze to traci na prędkości tak jakby :) Powietrze przepływając pod bolidem spręża się, natomiast przy ujściu z dyfuzora powstaje podciśnienie, a powietrze wylatuje z dużą prędkością.

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 0:41
przez DamianF
A mnie zawsze zastanawiało co to takiego jest, a szczególnie do czego to służy? http://i42.tinypic.com/2eckzlg.jpg
Za pewne to jakiś element aerodynamiczny?

PS. Tylko mnie nie wyśmiejcie xD

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 0:46
przez Demetrius
To T-cam .

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 0:47
przez Teliss
Kamera :) Używają też do wyciągania bolidu z żwirku.

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 0:49
przez Rubiq
To jest pałąk bezpieczeństwa, który chroni kierowcę w wypadku obrócenia się auta. Poza tym jest w nim zamontowana kamera (stąd nazwa T-cam) i kolorek pozwala odróżniać kierowców danego zespołu.

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 9:31
przez kamil.pl5
czerwony T-cam to kierowca z niższym numerem startowym ( Kimi nr 1 ) a z żółtym to ten z wyższym (Massa nr 2).

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 10:38
przez 5cuderi4
Teliss napisał(a):Używają też do wyciągania bolidu z żwirku.
A o tym to pierwszy raz słyszę. Chętnie zobaczę jakiś przykład, kiedy bolid był wyciągany ze żwiru przy użyciu tego elementu.
Jeśli już mówimy o wyciąganiu bolidu ze żwiru, to pomocne są tu otwory w pokrywie silnika(zaznaczone na zdjęciu).
Obrazek

Re: Poszczególne elementy bolidu - co jak działa?

PostNapisane: Pt sty 02, 2009 10:55
przez slipstream
Chętnie zobaczę jakiś przykład, kiedy bolid był wyciągany ze żwiru przy użyciu tego elementu.

Ale to chyba w ubiegłym stuleciu. Coś mi się zdaje że chyba jednak widziałem jak nawet zahaczono o T-cam dźwig.
A może i pewniej to tylko nieudolność porządkowych wtedy była — owa dziura od dawien dawna jest w bolidach i to ona służy do przełożenia liny podnośnika, a nie żaden T-cam