Dżejson napisał(a):Było miliard razy mówione, że to antena do szybszego przesyłu danych na linii bolid - boksy. Chyba, że chodzi Ci o zmodyfikowany wlot nad głową, to to jest po to, żeby sprawdzić, jakiego chłodzenia potrzebuje skrzynia biegów bodajże
Jeśli mówimy o tym samym elemencie (maszcie nad wlotem powietrza) taki jak np w wersji Renault:
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.ph ... catID=4650To gratki pomysłowości
To jest rurka Pitota (czasem Prandtla, różnią się trochę budową) i nie jest anteną do szybszego przesyłania danych tylko przyrządem pomiarowym, mierzącym ciśnienie dynamiczne. Z ciśnienia dynamicznego można między innymi otrzymać prędkość powietrza czy gęstość. Poza tym ciśnienie dynamiczne jest składową ciśnienia całkowitego.
Z mniej pewnych informacji (moje domysły):
Czemu jedne są obudowane a inne nie? Podejrzewam że to kwestia sztywności albo odporności tych rurek na opór powietrza przy dużych prędkościach. Rurka musi być ustawiona dokładnie w kierunku ruchu, więc nie może się odchylać. Te rurki są wysokie więc wskazane jest wzmocnienie.
Czemu tak wysoko i w tym miejscu? To z kolei myślę że jest potrzebne aby dostać jakiś punkt odniesienia, tzn otrzymać parametry z miejsca w którym bolid nie zakłócił strugi powietrza. Rurki takie też montuje się między nosem a kierowcą, ale tam powietrze ma zupełnie inne parametry (jest większa prędkość) ze względu na działanie nosa, także one raczej nie spełnią roli tych rurek nad wlotem powietrza.
pozdro