Warunki na torze a wyniki bolidów

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Woolf So sty 17, 2009 16:14  Warunki na torze a wyniki bolidów

Zakładam ten temat, bo znajdzie się pewnie wielu zainteresowanych. :-) Chodzi o to jak warunki na torze a także atmosferyczne mają się do osiągów bolidu. Interesuje mnie przedewszystkim wpływ:
- ciśnienia
- kierunku i siły wiatru
- wilgotności
- temperatury toru i otoczenia (jeśli chodzi o paliwo to zostało to wyjaśnione: viewtopic.php?f=9&t=5308&start=30)
- nagumowania toru
- brudu na torze (np. piasku)
- plamy oleju (jak bardzo może utrudnić jazdę?)
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez hideto So sty 17, 2009 16:38  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Kierunek i siła wiatru - prosta sprawa. Im bardziej od przodu tym lepiej, bo dzięki temu mamy więcej docisku za darmo. Zwiększa to też opór, ale mimo wszystko docisk bardziej się opłaca.

nagumowanie toru, tutaj sprawa też jest jednoznaczna. Opona ma lepszą przyczepność gdy styka się z gumą, niż z asfaltem.

Brud na torze, piasek ma mniejszą przyczepność niż asfalt ;-)
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Woolf So sty 17, 2009 16:55  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Czyli im silniejszy wiatr wieje w twarz, tym lepsze czasy? :???:
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez MalarzF1 So sty 17, 2009 17:04  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

ciśnienia - im większe ciśnienie tym większy opór i docisk, do silnika przez wlot wlatuje więcej powietrza gdy jest wyższe ciśnienie, bo powietrze jest bardziej sprężone czyli trochę dodatkowej mocy
kierunek i siła wiatru - na całym okrążeniu, lepiej żeby był jak najsłabszy, chociaż w zakręcie jadąc pod wiatr może pomóc - prędkość wiatru można dodać do prędkości bolidu, czyli dostajemy docisk nie obciążając opon tymi dodatkowymi kilometrami jakie musielibyśmy mieć żeby taki docisk normalnie osiągnąć bez wiatru
wilgotności - wpływ głównie dla kierowcy, chociaż wiadomo że z wody silnik spalinowy mocy nie wyciągnie :grin:
temperatury toru i otoczenia - im zimniejsze powietrze tym więcej da się go wtłoczyć do cylindra, czyli zwiększa moc.
Temperatura toru musi być taka jaką Bridgestone przewidywał :grin: jak za ciepło to źle, jak za zimno to też źle - głównie chodzi tu o graining
nagumowanie toru - guma lepiej trzyma gumy niż asfaltu, a ta guma która ma styk z asfaltem jest w niego wtarta, dlatego zwiększa się przyczepność
brud na torze - zmniejsza przyczepność i to bardzo mocno, opona jadąc po piasku, zamiast łapać asfalt, zbiera nieprzyczepne ziarenka
plamy oleju (jak bardzo może utrudnić jazdę?) - w zależności ile tego oleju jest. Ogólnie wiadomo że olej ma właściwości smarne, dlatego może utrudnić jazdę do takiego stopnia że nie będzie się dało w miejscu plamy w ogólne jechać
Avatar użytkownika
MalarzF1
 
Dołączył(a): N cze 08, 2008 15:15

Postprzez deeze N sty 25, 2009 15:46  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Nie no hideto ale bzdurę sprzedałeś teraz...

Wiatr powinien być mimo wszystko jak najmniejszy. Zauważmy, że w zakręcie wiatru 'w twarz' mieć nigdy nie będziemy, może przez jedną milisekundę, a następnie z boku, co wcale nie jest ułatwieniem - przed lub po może nam tylko przeszkadzać znosząc nas na zewnątrz zakrętu, a zyski z wiatru dociskającego nas w stronę zakrętu są mimo wszystko mniejsze niż straty spowodowane znoszeniem na zewnątrz. Do tego dochodzi jeszcze 'nerwowość' i duża czułość aerodynamiczna bolidu. Wiatr może być pomocny jedynie na prostej, kiedy wieje w kierunku naszego poruszania się.
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez hideto N sty 25, 2009 16:35  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Nie jest to bzdura.

Wiatr od przodu = większy docisk za darmo.

A że sytuacja w której wiatr wieje od przodu w zakręcie to rzadkość to już inna kwestia.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez slipstream N sty 25, 2009 16:40  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Podsumowując wiatr daje korzyści jedynie wtedy, kiedy wieje prostopadle do przodu bolidu...
Tyle że tak mówi "ideala" teoria. Niestety idealnych warunków aby wiatr wiał zawsze w jednym kierunku nie ma, tak więc i na prostej zachodzi często do zmian kierunku (nawet minimalnych), o zakręcie nie mówiąc że wiatr nie będzie wiał tak jak biegnie tor...

Poza tym wiatr od przodu to nie tylko większy docisk, ale i większy opór powietrza do pokonania, a że korzyści z wiatru w postaci mocniejszego docisku mogą występować właściwie tylko na prostej, to tak naprawdę korzyść z tego żadna bo jadąc na niej najkorzystniejszy jest jak najmniejszy docisk :-P

Właściwie jedyna sytuacja w której można uznać to za korzyść i która jest najbardziej prawdopodobna, to dohamowania.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez Woolf N sty 25, 2009 19:30  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Racja slipstream :-)
Co do wilgotności, jak bardzo może zmienić się czas na kółku powiedzmy w Monte Carlo w przypadku 10% wzrostu? Nie spodziewam się, że podacie tutaj konkretne sumy :shock: , ale tak ogólnie - niewiele, czy dużo?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez deeze N sty 25, 2009 23:46  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

To są bardzo małe różnice, choć chyba nie powinienem tego mówić w kwestiach związanych z F1 ;-). Ale rozmawiamy tutaj o naprawdę niskich wartościach.
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez Woolf Pn cze 06, 2011 17:33  Re: Warunki na torze a wyniki bolidów

Weźmy pod lupę taki tor Yeongam International Circuit w Korei Południowej. Jak wiemy, gdy cyrk F1 tam zawitał, tor miał jeszcze świeżą nawierzchnię, gdzie asflat był w trakcie procesu schnięcia - wówczas wytrącają sie jakieś tam związki (parafiny, przyp. moderatora), które czynią nawierzchnię śliską. Jak orientacyjnie wpłynęło to zjawisko na czasy okrążeń (bezdeszczowa pogoda)? Przypuszczam, że nie będziecie potrafili podać dokładnych liczb, ale orientacyjnie jak najbardziej :) A może któryś z inżynierów zespołowych się wypowiadał na ten temat i powiedział jakieś szczegóły?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47


Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron