Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez buczu Cz sty 30, 2014 11:36  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Sprawa oczywista jest, że auta WRC maja z drogowymi odpowiednikami wspólną nazwę i może jeszcze kilka innych rzeczy, które będzie można wyliczyć na palcach obu rak. W WRC katalizator jest, bo ktoś stwierdził, ze być musi bo środowisko. A zespoły umieszczają go tam, gdzie jest najlepiej z pun ktoś widzenie szybkości czy łatwości obsługi.

imielinski napisał(a):Sam jesteś katalizator. To jest siatka chroniąca układ wydechowy przed przedostaniem się piachu lub żwiru po przejażdżce poza torem.


Może i jestem, ale przynajmniej uważałem na lekcjach fizyki.
Obrazek
D. Morelli: Robert ma bardzo silny charakter i przezwycięży to!!!
Avatar użytkownika
buczu
 
Dołączył(a): Pn sie 21, 2006 20:20
Lokalizacja: Nysa/Wrocław
GG: 6295396

Postprzez geniula1 Cz sty 30, 2014 12:23  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

To nie fizyka a poprostu pomyślenie zanim coś się napisze ......... Jak może cockolwiek wlecieć w rure wydechową skoro wylatują z niej z dużą prędkością spaliny ........

ŻAL
Avatar użytkownika
geniula1
 
Dołączył(a): So kwi 05, 2008 22:59
Lokalizacja: Poznań
GG: 3739386

Postprzez Damos Wt lut 11, 2014 5:58  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

pawel92setter napisał(a):Możliwe, że w silniku, który pracuje przy dużych obciążeniach reaktor katalityczny znajdujący się tak daleko spełnia swoje zadanie, ale co z dojazdówkami?
Jedyne zadanie, jakie spełnia katalizator w rajdówkach, to... wypełnienie obowiązku posiadania układu dopalania katalitycznego w układzie wydechowym. Faktyczne jego działanie nikogo nie interesuje - wręcz przeciwnie - dzięki umieszczeniu z tyłu stawia opór chłodniejszym gazom spalinowym a tym o mniejszym ciśnieniu. Tym samym stawiany opór jest również mniejszy.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez xdomino996 Wt lut 11, 2014 8:40  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Panowie, ale auto WRC nie jest bolidem F1 i skończmy ten temat :wink:
Avatar użytkownika
xdomino996
 
Dołączył(a): Pn maja 31, 2010 16:23

Postprzez Sar trek Wt lut 11, 2014 12:58  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Mam pytanie dotyczące ciekawego rozwiązania McLarena.

Obrazek

Te ''płotki" obok światełka. Mają one za zadanie wytwarzać podciśnienie, które ma zasysać powietrze z pod dyfuzora i przyśpieszać jego przepływ. "płotki" te są połączone z zawieszeniem, dzięki czemu przy dużych prędkościach stwarzają mniejszy opór. Ktoś wie na jakiej zasadzie działa to zmniejszenie oporu?
wyścigowe historie - strona o historii wyścigów Indy Car
Avatar użytkownika
Sar trek
 
Dołączył(a): Śr mar 26, 2008 21:25

Postprzez Tomski Wt lut 11, 2014 13:06  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Tomski
 
Dołączył(a): Pt sie 26, 2011 15:17

Postprzez Sar trek Wt lut 11, 2014 13:44  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Dzięki, fajny obrazek. Jednak interesuje mnie głównie, co się dzieje przy dużych prędkościach, kiedy to połączenie z zawieszeniem ma w jakiś sposób niwelować opór stawiany przez to coś.
wyścigowe historie - strona o historii wyścigów Indy Car
Avatar użytkownika
Sar trek
 
Dołączył(a): Śr mar 26, 2008 21:25

Postprzez Damos Wt lut 11, 2014 14:50  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Możliwe, że przy większej prędkości znajdują sie w obszarze turbulencji generowanych przez wahacze oraz półosie i z tego powodu stawiają mniejszy opór niż przy mniejszych prędkościach, gdzie poprawiają sprawność dyfuzora?
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Tomski Wt lut 11, 2014 15:10  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

To zależy od położenia zawieszenia, wraz ze wzrostem prędkości te "łopatki" zmieniają swój kąt (szczelina się powiększa), wtedy więcej powierza pomiędzy nie przepływa. Maksymalnie zmieniają kąt o 5 stopni.
Obrazek
Avatar użytkownika
Tomski
 
Dołączył(a): Pt sie 26, 2011 15:17

Postprzez slipstream Wt lut 11, 2014 15:26  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

No to teraz czas żeby się wykazać dla FIA. Skoro amortyzator z ruchomą masą w Renault swego czasu został uznany za ruchomy element aerodynamiczny, to kiedy FIA uzna tak samo to rozwiązanie. FIA jest w jednym konsekwentna w braku konsekwencji i lubuje się w zakazywaniu w trakcie sezonu czegoś o czym było wiadomo od początku, to można obstawiać na wysokości którego wyścigu to będzie.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez bartoszcze Wt lut 11, 2014 17:28  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

FIA twierdzi że badała to rozwiązanie. Nie podaje niestety uzasadnienia dlaczego jest OK, ja w regulaminie technicznym doszukuję się różnych kwiatków, ale na razie nic co pasowałoby do tego rozwiązania.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Woolf Wt lut 11, 2014 17:39  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Zawieszenie Lotusa przed sezonem 2013 też niby było "okej", FIA zaaprobowała, zespół poświęcił temu rozwiązaniu sporo uwagi, a później się nagle okazało, że jednak "nie okej". Także rychły koniec wynalazku McLarena wcale nie jest taki niemożliwy.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez barti_kakti Wt lut 11, 2014 17:45  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Przecież Lotus jeździł z "reaktywnym" zawieszeniem cały poprzedni sezon, więc może pomyliły Ci się auta/lata?
"When people see a strong horse and a weak horse, by nature they will like the strong horse."
Avatar użytkownika
barti_kakti
 
Dołączył(a): Śr gru 04, 2013 21:50

Postprzez bartoszcze Wt lut 11, 2014 18:06  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Chodziło o sezon 2012.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Woolf Wt lut 11, 2014 19:04  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Tak, pomyliła mi się dwójka z trójką. W każdym bądź razie coś takiego było i nie przypominam sobie, żeby Lotus zdążył skorzystać ze swojego cud wynalazku. Pamiętam jedynie taki komentarz "pracowaliśmy nad tym kilka lat" w kontekście zakazania przez FIA stosowania tego rozwiązania.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron