Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez haha_xd Cz mar 27, 2008 12:16  

Tak spoko filmik, tylko czego go dałeś w temacie "Dziwne Kształty" a nie np. "Video F1 (linki)"? :shock:
F1 doesn't miss Schumacher.
Przeglądarka Opera - z wersji na wersję coraz lepsza.
Avatar użytkownika
haha_xd
 
Dołączył(a): Wt lut 12, 2008 18:44
Lokalizacja: Mielec

Postprzez m3_h0w Pt mar 28, 2008 8:18  

Dałem tu, bo wywiązała się w temacie rozmowa na temat pola widzenia kierowcy
m3_h0w
 

Postprzez kotfic Pt kwi 11, 2008 14:22  Kły morsa w Williams FW26

Czy ktoś wie coś na temat tego rozwiązania? Wiem, że podobno były zaprojektowane przez jakąś kobiete i się nie sprawdziły. Wiem że w sezonie 2004 były stosowane w Williamsie od początku sezonu do (na pewno) GP USA w którym rozbił sie R. Schumachere ale nie wiem kiedy je wycofali. Wiem że w GP Japonii mieli już konwencjonalny przedni spoiler.
kotfic
 
Dołączył(a): Pt cze 01, 2007 12:32
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez TobaccoBoy Pt kwi 11, 2008 15:50  

Pomysłodawczynią i główną twórczyni tego "rozwiązania" była - na szczęście szybko wywalona z zespołu po 2004 - Antonia Terzi.

"kły" przede wsyztkim do maksimum wykorzystywały rozwiązanie podwójnego mocowania przedniego zawieszenia, uwydatniały balans oraz niwelowały efekt jazdy za poprzedzającym, ale.... no właśnie co z tego skoro to rozwiązani miało jedną potężną wadę - brak docisku i niestabilność na zakrętach co owocowało nie dość, że mniejszymi prędkościami na wirażach to jeszcze nieprzewidywalnością przodu bolidu we wszystkich stadiach pokonywania zakrętów (zawodnicy nigdy do końca nie mieli pewności, czy samochód w danym zakręcie będzie podsterowny czy nadsterowny, a zakrętów na torze było wiele wiec loteria trwała od pierwszego zakrętu do ostatniego... w wyścigu).
W połowie sezonu stwierdzono, iż te rozwiązanie było na tyle nieudane, by przeprowadzić poważne porządki w dziale aero w Grove oraz po prostu wrócono do nosa z 2003, gdyz projekt całkowicie nowego nie miał sensu, gdyż sezon by - ujmując to kolokwialnie - "nieudany"
Po 2004 prócz "kłów" zrezygnowało też z podwójnego mocowania przedniego zawieszenia.
TobaccoBoy
 

Postprzez MarK N kwi 13, 2008 15:18  

SPIDER napisał(a):Tak to jest Tyrell. Mam na kompie (a raczej już na CD) onboard tegoż bolidu z Monaco. Fajnie to wygląda :-D.

Od czego jest You Tube ;) :
http://pl.youtube.com/watch?v=P_QeqjhvT ... re=related

I jeszcze Jackie Stewart testujący tego Tyrella:
http://pl.youtube.com/watch?v=Wprbq1Z_Vts

Co do Brabhama "Fan Car" to chyba tak naprawdę był on zbanowany bo FIA zaczęła się obawiać o bezpieczeństwo na torze, kiedy kierowcy zaczęli pokonywać zakręty przy tak dużych prędkościach, a oficjalnym tego powodem było złamanie przepisu dotyczącego ruchomych części aerodynamicznych, choć projektant i konstruktor - Gordon Murray - próbował udowodnić (z resztą słusznie), że dmuchawa zasysająca powietrze spod bolidu pełni funkcję chłodzącą silnika i bez niej po prostu bolid nie pojedzie.
http://pl.youtube.com/watch?v=1d7iR72UVh4
(Popatrzcie na miny innych zawodników oglądających bolid - zdziwienie to mało powiedziane ;) )

W ogóle w tamtych czasach, kiedy nie było jeszcze tak rygorystycznych przepisów było dużo ciekawych i nietypowych wynalazków - choćby te progi/powierzchnie/kurtyny ("skirts" więc nie wiem jak przetłumaczyć, żeby dobrze brzmiało i zachowało sens) ograniczające bieg powietrza pod bolidem będące wynalazkiem Lotusa, a które zapoczątkowały rewolucję efektu przyziemienia.
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez Ad@m Wt kwi 15, 2008 16:37  

Szkoda że obecnie nie ma takich rewolucyjnych zmian. FIA mogła by poluzować wiele przepisów. Poza tym zastanawiam się co by było obecnie gdyby przetrwało turbo :D
Ad@m
 
Dołączył(a): Wt wrz 25, 2007 19:54
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez MarK Wt kwi 15, 2008 17:04  

Prawdopodobnie nie było by Williamsa, Super Aguri i kilku innych zespołów (które i tak już są tylko niedobitkami), które nie są pod skrzydłami ogromnych koncernów. Utrzymanie i rozwój bolidów z turbo niestety był zbyt kosztowny.

Jeśli chodzi o rygorystyczne przepisy to można na nie narzekać, ale nie można też zaprzeczyć, ze to właśnie min. dzięki nim R. Kubica przeżył swój wypadek.
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez Kazik Cz kwi 17, 2008 11:06  

Ad@m napisał(a):Szkoda że obecnie nie ma takich rewolucyjnych zmian

W 1977 roku testowano też taki 6-kołowy wynalazek (March 2-4-0).Nigdy nie wystartował jednak w wyścigu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Postprzez MarK N cze 08, 2008 17:01  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Ciąg dalszy dyskusji z innego tematu.
Do ciekawszych bolidów z okresu F1 1970 - 1980, jeszcze według mnie na pewno zaliczają się:

Ten Arrows A2, ukształtowany do maksymalnej wydajności "efektu przyziemienia":
Obrazek

I ten Williams FW08 six-wheeler, który nie wiem czy doczekał się debiutu w GP:
Obrazek
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez Twarzer N cze 08, 2008 17:52  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Nie doczekal sie. Za to wspomniany Arrows jezdzil jak najbardziej, tyle ze bez sukcesow jakos.
Twarzer
 
Dołączył(a): Śr maja 09, 2007 18:17

Postprzez MarK N cze 08, 2008 20:58  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Widać efekt przyziemienia to nie wszystko ;) .

A co do Williamsa i trochę niuansów technicznych - czy ktoś wie, czy któraś z tych tylnych osi była skrętna bo jeśli nie to raczej nie miało to prawa poprawnie działać? Bo rozumiem, że obydwie był napędowe?
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez aba N cze 08, 2008 21:57  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

MarK napisał(a):A co do Williamsa i trochę niuansów technicznych - czy ktoś wie, czy któraś z tych tylnych osi była skrętna bo jeśli nie to raczej nie miało to prawa poprawnie działać? Bo rozumiem, że obydwie był napędowe?

Niewiem, czy któraś była skrętna, ale miało to prawo działać w wypadku gdyby żadna z tych osi niebyłaby jednak skrętna. Mniej więcej tak jak to działa w ciągnikach siodłowych. Dodatkowa oś "prodkuje" dodatkową przyczepność i pzwala lepiej rozłożyć masę, ale oprócz tego dodatkowo dochodzą opory toczenia, dodatkowa waga, skomplikowanie konstrukcji, szybsze zużywanie się elementów napędowych oraz ogumieia i zwiększone zużycie paliwa. Sumując to wszystko raczej jest więcej minusów aniżeli plusów.
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez MarK N cze 08, 2008 22:32  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

No właśnie chodzi mi o to, że jeżeli któraś z tych osi nie była skrętna, to zawsze jedna musiała się ślizgać będąc "ciągniętą" przez drugą, chociaż pewnie ten efekt był zminimalizowany, przez umieszczenie tych osi tak blisko siebie.
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez aba Pn cze 09, 2008 23:20  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Apropo efektu o którym wspomniałeś i jego minimalizacji, w tym celu musiałbyć zastosowany śródosiowy mechanizm różnicowy, z prostej przyczyny, mimo wszystko druga oś napędowa pokonuje inną drogę na zakręcie aniżeli pierwsza. To do tego wszystkiego dodatkowo podnosi nam wagę i komplkuje konstrukcję. Musiałbyć dodatkowy mechanizm gdyż w innym przypadku samochód za wszelką cene próbowałby na zakrętach jechać prosto, a 4 koła z tyłu miały zdecydowanie lepszą przyczepność aniżeli dwa znajdujące się z przodu. Do tego, gdyby już przód zmienił kierunek, tył starłby się jechać proto a więc tył wpadałby ntychmiast w poślizg przy zmianie kierunku jazdy. Czyli wydaje mi się, że możemy dopisać kolejny minus tej konstrukcji. Według mnie ta konstrukcja była na zasadzie: zobaczmy jak to będzie może się polepszy.
Obrazek Michael Schumacher, to taki Richard Petty F1 :diabełek:
Avatar użytkownika
aba
 
Dołączył(a): So lip 21, 2007 22:44
Lokalizacja: Cracov
GG: 9716087

Postprzez MarK Wt cze 10, 2008 12:16  Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

Dokładnie o to mi chodziło :-) . Nawet przy zastosowaniu dyfra między tymi osiami, to i tak zawsze jedna z nich byłaby "wleczona" na boki. Dlatego właśnie wydawało mi się, że coś takiego nie miało prawa istnieć bez chociaż jednej z tych tylnej osi skrętnej.
Obrazek
Wygląda na to, że osie były "na sztywno".
Tutaj http://www.forix.com/8w/sixwheelers.html jednak jest napisane, że bolid był testowany na torze Donington Park, a jego czasy były tak powalające, że FIA od razu wprowadziła poprawkę do przepisów, zabraniającą podobnych konstrukcji. Czyżby jednak wbrew logice to miało działać? :-D Nie udało mi się niestety znaleźć żadnych konkretniejszych danych na temat konstrukcji napędu w tym Williamsie.

Znalazłem jeszcze jedną ciekawą konstrukcję - Cosworth F1 4WD:
Obrazek
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości