Strona 16 z 17

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Cz sty 30, 2014 11:36
przez buczu
Sprawa oczywista jest, że auta WRC maja z drogowymi odpowiednikami wspólną nazwę i może jeszcze kilka innych rzeczy, które będzie można wyliczyć na palcach obu rak. W WRC katalizator jest, bo ktoś stwierdził, ze być musi bo środowisko. A zespoły umieszczają go tam, gdzie jest najlepiej z pun ktoś widzenie szybkości czy łatwości obsługi.

imielinski napisał(a):Sam jesteś katalizator. To jest siatka chroniąca układ wydechowy przed przedostaniem się piachu lub żwiru po przejażdżce poza torem.


Może i jestem, ale przynajmniej uważałem na lekcjach fizyki.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Cz sty 30, 2014 12:23
przez geniula1
To nie fizyka a poprostu pomyślenie zanim coś się napisze ......... Jak może cockolwiek wlecieć w rure wydechową skoro wylatują z niej z dużą prędkością spaliny ........

ŻAL

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 5:58
przez Damos
pawel92setter napisał(a):Możliwe, że w silniku, który pracuje przy dużych obciążeniach reaktor katalityczny znajdujący się tak daleko spełnia swoje zadanie, ale co z dojazdówkami?
Jedyne zadanie, jakie spełnia katalizator w rajdówkach, to... wypełnienie obowiązku posiadania układu dopalania katalitycznego w układzie wydechowym. Faktyczne jego działanie nikogo nie interesuje - wręcz przeciwnie - dzięki umieszczeniu z tyłu stawia opór chłodniejszym gazom spalinowym a tym o mniejszym ciśnieniu. Tym samym stawiany opór jest również mniejszy.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 8:40
przez xdomino996
Panowie, ale auto WRC nie jest bolidem F1 i skończmy ten temat :wink:

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 12:58
przez Sar trek
Mam pytanie dotyczące ciekawego rozwiązania McLarena.

Obrazek

Te ''płotki" obok światełka. Mają one za zadanie wytwarzać podciśnienie, które ma zasysać powietrze z pod dyfuzora i przyśpieszać jego przepływ. "płotki" te są połączone z zawieszeniem, dzięki czemu przy dużych prędkościach stwarzają mniejszy opór. Ktoś wie na jakiej zasadzie działa to zmniejszenie oporu?

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 13:06
przez Tomski
Obrazek

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 13:44
przez Sar trek
Dzięki, fajny obrazek. Jednak interesuje mnie głównie, co się dzieje przy dużych prędkościach, kiedy to połączenie z zawieszeniem ma w jakiś sposób niwelować opór stawiany przez to coś.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 14:50
przez Damos
Możliwe, że przy większej prędkości znajdują sie w obszarze turbulencji generowanych przez wahacze oraz półosie i z tego powodu stawiają mniejszy opór niż przy mniejszych prędkościach, gdzie poprawiają sprawność dyfuzora?

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 15:10
przez Tomski
To zależy od położenia zawieszenia, wraz ze wzrostem prędkości te "łopatki" zmieniają swój kąt (szczelina się powiększa), wtedy więcej powierza pomiędzy nie przepływa. Maksymalnie zmieniają kąt o 5 stopni.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 15:26
przez slipstream
No to teraz czas żeby się wykazać dla FIA. Skoro amortyzator z ruchomą masą w Renault swego czasu został uznany za ruchomy element aerodynamiczny, to kiedy FIA uzna tak samo to rozwiązanie. FIA jest w jednym konsekwentna w braku konsekwencji i lubuje się w zakazywaniu w trakcie sezonu czegoś o czym było wiadomo od początku, to można obstawiać na wysokości którego wyścigu to będzie.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 17:28
przez bartoszcze
FIA twierdzi że badała to rozwiązanie. Nie podaje niestety uzasadnienia dlaczego jest OK, ja w regulaminie technicznym doszukuję się różnych kwiatków, ale na razie nic co pasowałoby do tego rozwiązania.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 17:39
przez Woolf
Zawieszenie Lotusa przed sezonem 2013 też niby było "okej", FIA zaaprobowała, zespół poświęcił temu rozwiązaniu sporo uwagi, a później się nagle okazało, że jednak "nie okej". Także rychły koniec wynalazku McLarena wcale nie jest taki niemożliwy.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 17:45
przez barti_kakti
Przecież Lotus jeździł z "reaktywnym" zawieszeniem cały poprzedni sezon, więc może pomyliły Ci się auta/lata?

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 18:06
przez bartoszcze
Chodziło o sezon 2012.

Re: Nietypowe konstrukcje i rozwiązania w bolidach F1

PostNapisane: Wt lut 11, 2014 19:04
przez Woolf
Tak, pomyliła mi się dwójka z trójką. W każdym bądź razie coś takiego było i nie przypominam sobie, żeby Lotus zdążył skorzystać ze swojego cud wynalazku. Pamiętam jedynie taki komentarz "pracowaliśmy nad tym kilka lat" w kontekście zakazania przez FIA stosowania tego rozwiązania.