Silniki w F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez dezerter028 So sty 28, 2006 17:03  Silniki

I jeszcze jeden post tym razem dotyczący silników !!
Gdzie mozna sie dowiedziec jakie moce rozwijaja bo to wiele powie jaki team bedzie przodował .
dezerter028
 

Postprzez Zidi So sty 28, 2006 18:55  

Hmm... o ile mi się zdaje, to jest już taki temat w dziale "Na Luzie"... Oto link:
http://f1.and.pl/phpBB2/viewtopic.php?t=574
Możesz zadać swoje pytanie w tamtym temacie...
Zidi
 

Postprzez dezerter028 So sty 28, 2006 22:29  

to nie to
tu chodzi o to zeby nie "na luzie" tylko powarznie podejsc do kwestij silników bo sprawa jest naprawde bardzo powazna!!
wiec jakie zmiany !!
Zidi dobry duszek z ciebie na tym forum fajnie ze tacy jeszcze są
dezerter028
 

Postprzez Mac1602 So sty 28, 2006 22:59  

:???: Przecież żaden zespół nie poda w tej chwili konkretnej mocy w KM... zresztą do bahrajnu to ta moc lekko urośnie :wink:
Avatar użytkownika
Mac1602
redaktor
 
Dołączył(a): Pt cze 24, 2005 15:57
Lokalizacja: Krosno
GG: 2885356

Postprzez Mariusz So sty 28, 2006 23:05  

Na przestrzeni ostatnich lat bywało to różnie, ponoć od 880 do 980 KM. Teraz są inne silniki 8 cylindrowe, może będzie mniejsza moc. Ale myślę, że jeśli nawet, to w niewielkim stopniu i już wkrótce wszystko powróci do normy, bo konstruktorzy mają nad czym się głowić.
Avatar użytkownika
Mariusz
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 7:00
Lokalizacja: Puławy
GG: 1111640

Postprzez SirKamil N sty 29, 2006 2:26  

Trwałość jednostki jest dużo ważniejszym elementem od różnicy paru koników mechaniczych dezerter.. do tego dużo bardziej skomplikowanym i nawet ścisle połączonym z mocą tak więc ten temat jest dużo bardziej na luzie od tamtego...


PS. Co w ogóle tamten temat robi jeszcze w dziale "na luzie"???
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez dex Cz mar 09, 2006 23:04  

ciekawi mnie jedna sprawa , jak te silniki wytrzymia tepo w tym roku , treningi a potem kwalifikacje nowe , z wieksza iloscia kolek niz rok temu , a przeciez tez musi silnik wytrzymac 2-a wyscigi , troche to teraz naciagniete jest moga sie posypac wybuchy silniczkow
KIMI RAIKKONEN GO !
VALTTERI BOTTAS GO GO !
Avatar użytkownika
dex
 
Dołączył(a): N cze 26, 2005 11:03
Lokalizacja: Silent Hill

Postprzez McLuke So lis 18, 2006 18:30  Jak się uruchamia bolid F1?

czy mógłby ktoś odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie?
wiem że troche to głupio brzmi, ale czy możecie opisać proces "odpalania" bolidu?

Ostatnio taką sytuację widziałem podczas GP Monaco (gdy Fisichelli zgasł silnik w pit-stopie). Wtedy jeden z mechaników uniusł bolid do góry na podnośniku a jeden coś "wsunął" z tyłu bolidu. Ale na jakiej zasadzie odbywa sie zapłon to nie wiem..., więc będe wdzięczny jeśli ktoś mi pomoże :smile:

Pozdro
"Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else." - Ayrton Senna
Avatar użytkownika
McLuke
 
Dołączył(a): Pn gru 05, 2005 19:27
Lokalizacja: Poznań
GG: 7404068

Postprzez FANF1 So lis 18, 2006 18:49  

O ile wiem to silnik w F1 jak już zgaśnie podczas jazdy to nie można go uruchomić, czyli de facto nie kończy się wyścigu, a podczas Pitstopu jeśli silnik zgaśnie to jeden z mechaników używa z tyłu akumulatora, dzięki czemu dochodzi do zapłonu.
FANF1
 

Postprzez deeze N lis 19, 2006 1:14  

No więc:

Mają sobie taką specjalną skrzynkę - akumulator z "końcówką", którą jak widziałeś przyczepiali z tyłu bolidu. Otóż jest to rozrusznik, który podczepiają pod sam wał korbowy - (http://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy) (w dolnej partii silnika, jest to pewnego rodzaju wał, który nie jest zupełnie prosty - dlatego nazywa się go również wałem wykorbionym - który trzyma cylindry razem. Ogólnie o silnikach - http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_widlasty i inne linki na tej stronie). Podczepiają pod wał korbowy, a następnie ta końcówka z dużą prędkością zaczyna obracać wał i poruszać cylindry jedonocześnie budząc jednostkę do życia.

Ten cały kombajn ma bardzo dużą moc, żeby w jak najmniejszym stopniu "wysilać" jednostkę podczas odpalania, żeby automatycznie zastartowała - a to z tego prostego powodu, że olej nie jest przez moment idealnie rozlany po całym silniku. Dopiero w momencie odpalenia się "układa".

Nie jestem pewien, czy to wszystko na ten temat...
Courtesy is not expensive and can pay big dividends
...i okazało się, że J. Obrocki to burak.
Avatar użytkownika
deeze
 
Dołączył(a): Pt sty 13, 2006 2:41
Lokalizacja: Warszawa/Krosno

Postprzez Sanchez N lis 19, 2006 12:31  

Chyba za dużo osób chciało się dowiedzieć, bo limit transferu przeproczono ...

To było tak:

Sanchez napisał(a):Wg regulaminu technicznego (punkt 5.6) - dozwolone jest uruchamianie silnika przy pomocy dodatkowych zewnętrznych urządzeń mechanicznych. Tak tez to się odbywa. Po co ładować dodatkowe (ciężar) urządzenia rozruchowe "pod maskę" skoro może ich tak nie być.


Rozrusznik elektroniczny jest urządzeniem zewnętrznym, trzymanym przez jednego z mechaników. Głównym elementem rozrusznika jest długa różdżka, która podłączana jest to tylnej części skrzyni biegów. Po naciśnięciu odpowiedninego przycisku przez mechanika, silnik dostaje poprzez skrzynię zasilanie 24V o wysokim natężeniu. Rozrusznik jest zawsze podłączony do zewnętrznych akumulatorow. Urządzenie to jest stosowane zarówno na gridzie, jak i w garazach.

Obrazek

Pierwszą czynnością jest wtykniecie różdżki do skrzyni biegów. Po podłączeniu mechanik dostaje informację poprzez jedną z kontrolek o poprawności podłączenia i naciskając przycisk dokonuje rozruchu silnika. Mechanik dostaje informację kiedy silnik ma odpowiednie obroty oraz ciśnienie oleju. Wówczas następuje włączenie (również przez mechanika) zapłonu.

Obrazek

Ponieważ po uruchomieniu silnika jego obroty są znacznie większe niż rozrusznika, koniecznym stało się zastosowanie w urządzeniu rozruchowym odpowiednich sprzęgieł, tak by nie doszło do urazu mechanika.

Rozrusznik jest urządzeniem które nie musi być lekkie. Głównym celem przy jego konstruowaniu jest zachowanie na wysokim poziomie niezawodności. Używane są do budowy głównie aluminium (obudowa) oraz stal (różdżka).

Dane techniczne rozrusznika :
Długość całkowita: 120cm
Waga: 15 kg
Zasilanie: 24V
Avatar użytkownika
Sanchez
 
Dołączył(a): Pt cze 30, 2006 12:27
Lokalizacja: Piaseczno

Postprzez K9G So mar 17, 2007 16:12  

Dla mnie ten przepis 1 silnik na dwa GP jest bez sensu. Dramat. Powinni przywrocic to co bylo wczesniej. 1 silnik na 1 GP i by bylo dobrze. Nie podoba mi sie to strasznie. F1 to nie jest seria na zywotnosc silnikow i redukcje kosztow, tylko seria w ktorej powinien byc najwyzszy stopien technologii pod kazdym wzgledem. Zamrozenie silnikow to juz w ogole kompletna glupota.
Porazka.
Avatar użytkownika
K9G
 
Dołączył(a): Wt mar 14, 2006 15:26
Lokalizacja: KRK

Postprzez sex pistols So mar 17, 2007 16:35  

Zalezy jak na to patrzysz- szczytem techniki -wedlug niektorych- jest zrobic cos wytrzymalego strasznie szybkiego i za male pieniadze 8) .

Ale i tak sie z Toba zgadzam :-P
Avatar użytkownika
sex pistols
moderator
 
Dołączył(a): Śr kwi 13, 2005 6:17
Lokalizacja: Poznań

Postprzez TobaccoBoy So mar 17, 2007 17:28  

A ja NIE :P

Powrót do przepisów sprzed 2003, kiedy silnik miał wytrzymać tylko wyścig zrodził patologię, która na początku wieku miała swoje apogeum (era turbo sie nie liczy). W sumie mieliśmy pokaz dwóch rożnych pojazdów na jednym GP od tego samego zespołu, kiedy to samochód kwalifikacyjny miał inne parametry (silnik wytrzymywał tylko kilka procent tego co wyscigowy). W 2002 roku Ferrari wydawało bajońskie sumy by zrobić dwa rożne bolidy- jeden na kwal, drugi na wyscig. Biedniejsze zespoły były w kropce, bo nie miały kasy na budowę kwalifikacyjnego bolidu, baa nawet na by wykupić określoną liczbę silników na sezon do wyścigów (bo pamiętajmy, że po wyscigu taki silnik to tylko do odbudowy) by wytrzymać cały sezon. to właśnie przez kłopoty wynikające z potężnych wydatków na silniki i inne części. Sezonu 2002 nie przetrwały PROST i Arrows. To daje do myślenia.

Przepis o 2 GP do przetrwania daje nie tylko korzyści finansowe (zamiast 150 silników na sezon trzeba zbudować około 50), to także rozwój technologiczny, bo w poszukiwaniu wytrzymałości i osiągów trzeba wymyślać nowe rewolucyjne niekiedy rozwiązania.

Tylko marzyciele i Ci którzy nie zwracają uwagi na "rozważną" stronę f1 mówią takie rzeczy. F1 nie może sobie pozwolić na freestyle, bo zaraz wszyscy obudzą się z ręką w nocniku i będzie po zabawie. Gdyby panował regulamin z 2002 (ten tak wielokrotnie ubóstwiany i uważany przez wielu za najlepszy) w stawce dziś zapewne mielibyśmy może 7-6 zespołów może mniej, które by przeżyły tą walkę (tylko Ferrari, McLaren, Toyota, Renault, BMW mogą sobie pozwolić na przekraczanie budżetu 400 mln $). wiec skończmy z tymi pierdołami. FIA ucina koszty i to pozwala cieszyć się mam tym sportem. Dzięki temu m.in. Renault podpisało umowę z FOM i FOA.
TobaccoBoy
 

Postprzez K9G So mar 17, 2007 20:13  

E tam. Dla mnie i tak powinien byc jeden silnik na 1 GP. Przynjamniej jedno. Chyba, ze ktos woli na wiecej :P

TobaccoBoy napisał(a):W 2002 roku Ferrari wydawało bajońskie sumy by zrobić dwa rożne bolidy- jeden na kwal, drugi na wyscig. Biedniejsze zespoły były w kropce, bo nie miały kasy na budowę kwalifikacyjnego bolidu

No i tego tez powinni zabronic :) Jeden bolid dla danego kierowcy na caly weekend. Chyba, ze sie rozbije to awaryjny.
Dalej jestem przy swoim. Silnik na 2 GP to glupota.
Avatar użytkownika
K9G
 
Dołączył(a): Wt mar 14, 2006 15:26
Lokalizacja: KRK

Następna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron