Silniki w F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez lg2000 Śr wrz 20, 2017 5:32  Re: Silniki w F1

Spalanie przebiega w niższej temperaturze, więc straty cieplne energii są mniejsze. To zaś skutkuje wyższą sprawnością, mniejszym zużyciem jednostkowym paliwa, czyli możliwością zwiększenia mocy itp.
Zapłon występuje przy wyższych ciśnieniach sprężania, co oczywiście podnosi sprawność.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez manieq Śr wrz 20, 2017 9:20  Re: Silniki w F1

To chyba jakaś herezja. Niższa temperatura górnego źródła ciepła wpływa bezpośrednio na sprawność każdego silnika. Wątpię, by korzyści wynikające z ograniczenia strat ciepła w wyniku obniżenia temperatury to pokryły chociażby na zero.
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez lg2000 Śr wrz 20, 2017 17:01  Re: Silniki w F1

manieq napisał(a):To chyba jakaś herezja. Niższa temperatura górnego źródła ciepła wpływa bezpośrednio na sprawność każdego silnika.
Co uważasz za górne źródło ciepła, bo cię nie rozumiem?
Wątpię, by korzyści wynikające z ograniczenia strat ciepła w wyniku obniżenia temperatury to pokryły chociażby na zero.
Z bilansu cieplnego silnika wynika że niższa temperatura spalin to mniejsze straty ciepła, a z pewnością będą miały niższą temperaturę skoro spalanie przebiega w temperaturze niższej. Także przepływ ciepła do czynnika chłodzącego będzie (zgodnie z równaniem różniczkowym Fouriera) mniejsze gdy maleje różnica temperatur.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez manieq Śr wrz 20, 2017 20:26  Re: Silniki w F1

Sprawność cyklu termodynamicznego odnosząc się do obiegu Carnota zależy od stosunku temperatur tzw. górnego i dolengo źródła ciepła. Masz rację, im mniej energii odpadowej czyli uproszczając, zakładając stały strumień masy - im mniejsza temperatura, tym wyższa sprawność ale przy założeniu, że temperatura źródła ciepła górnego dla silnika będzie stała. Jeżeli spadnie Ci najwyższa temperatura w obiegu i proporcjonalnie spadnie temperatura najniższe - nie wpłynie to na sprawność. Podnoszenie temperatury spalania i obniżanie temperatury dolnego źródła ciepła da najlepsze korzyści dla sprawności.
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez barthezz Śr wrz 20, 2017 20:29  Re: Silniki w F1

Tutaj bardziej pasuje obieg otto.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez lg2000 Śr wrz 20, 2017 20:59  Re: Silniki w F1

barthezz napisał(a):Tutaj bardziej pasuje obieg otto.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
Dokładnie! Cykl Carnota to silnik zewnętrznego spalania (Stirlinga).
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Damos Pt wrz 22, 2017 0:03  Re: Silniki w F1

Mexi napisał(a):
Damos napisał(a):Gra toczy się o dużą stawkę, bo jeśli opanują HCCI - będą lepsi od Mercedesa. Jeśli...


Laik here. Dlaczego? Jaka jest przewaga tej technologii nad innymi?
Inicjacja zapłonu wewnątrz całej objętości komory spalania. Równomierne zwiększanie się ciśnienia wewnątrz cylindra. Brak silnego czoła fali uderzeniowej rozchodzącej się z punktu zapłonu (TJI i tak już niweluje ten problem) Teoretycznie pozwala to na lepsze wykorzystanie paliwa (mniejsze spalanie, Mazda twierdzi, że HCCI spowoduje u nich spadek spalnia Mazdy 3 z 8,5L/100km do 5,5L/100km), większą moc. Lżejsze elementy silnika (teoretycznie - bo nadal TJI podobno pozwala trzymać temperaturę w środku cylindra - z dala od tłoka i ścianek cylinda) Taka różnica, jak między zapłonem tradycyjnym a TJI. Problem jest taki, że ten proces jest o krok od spalania stukowego... to jak taniec na ostrzu brzytwy. Wymaga tez ekstremalnie dobrego wymieszania paliwa z powietrzem i równomiernego rozprowadzenia mieszanki wewnątrz cylindra.
Moment zapłonu jest niezwykle ważny a tu zależy od temperatury silnika, ilości wtłoczonego powietrza, stopnia sprężania, temperatury metalowych elementów wewnątrz cylindra, właściwości chemicznych paliwa, wielkości molekuł paliwa, ilości i wielkości drobinek oleju, temperatury tego oleju itd.
Pamiętajmy, ze nawet kształt denka tłoka (ta część od strony komory spalania) ma znaczenie - ponieważ w przypadku profilowania, jak tu:
Obrazek
krawędzie mocniej się nagrzewają i bywają źródłem niechcianego zapłonu = spalania stukowego.
HCCI ma masę warunków do spełnienia, kiedy w TJI można łatwiej zdecydować o momencie zapłonu.

HCCI w F1 to taki "Święty Graal" - niemal mission impossible.

Zakładam jednak, że Honda ma inżynierów lepszych, niż my - gromada amatorów i wiedzą, co robią.
W dieslach opanowali samozapłon na tyle dobrze, że z 3L silnika cywilnego spokojnie można było wycisnąć 370KM.
Wydaje się, że w Hondzie podjęli bardzo duże ryzyko licząc na szybki i spektakularny sukces, ale jak dotąd ponieśli porażkę. Jestem bardzo ciekaw, czy im się w końcu uda? Jeśli tak, i zaczną dostarczać silniki Red Bullom... to losy F1 będą stały pod znakiem zapytania: Newey + SuperEngine + Kasa Dietricha = nuuuuda na torze :?

Z praktyki: Mazda chwali się silnikami w technologii HCCI w swoich autach już od 2019 roku...
https://artofgears.com/2017/08/11/mazda ... da-3-2019/
Pożyjemy, zobaczymy.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez lg2000 Pt wrz 22, 2017 13:13  Re: Silniki w F1

Damos napisał(a):W dieslach opanowali samozapłon na tyle dobrze, że z 3L silnika cywilnego spokojnie można było wycisnąć 370KM.
Tutaj to trochę przesadziłeś, bo samozapłon w dieslu od zawsze był w momencie wtrysku paliwa. Nawet we współczesnych dieslach gdzie są prewtryski, nie ma z (nieplanowanym) samozapłonem problemów.
HCCI to faktycznie magia, (kiedyś) marzenie każdego silnikowca, realizowane tylko dzięki bardzo zaawansowanemu sterowaniu.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Damos Pt wrz 22, 2017 15:01  Re: Silniki w F1

lg2000 napisał(a):Tutaj to trochę przesadziłeś, bo samozapłon w dieslu od zawsze był w momencie wtrysku paliwa.
Masz rację! :) Już przed wojną (1936?) silniki diesla miały wtrysk. Choć pierwsze - zasysały chyba wraz z powietrzem? Ale tamte czasy nie maja nic wspólnego z dzisiejszymi dieslami.
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez lg2000 Pt wrz 22, 2017 15:13  Re: Silniki w F1

Damos napisał(a):
lg2000 napisał(a): Choć pierwsze - zasysały chyba wraz z powietrzem?
Sam musiałem sprawdzić :) , ale według Wikipedii pierwszy diesel miał już wtrysk paliwa.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez patgaw So wrz 23, 2017 11:41  Re: Silniki w F1

Samozaplon w momencie wtrysku? A 4 suwy jak maja sie do tego?
Avatar użytkownika
patgaw
 
Dołączył(a): Śr sty 31, 2007 21:27
Lokalizacja: WWA

Postprzez lg2000 So wrz 23, 2017 13:25  Re: Silniki w F1

patgaw napisał(a):Samozaplon w momencie wtrysku? A 4 suwy jak maja sie do tego?
Co do wtrysku mają 4 suwy? Dwa zresztą też nic nie mają, a są diesle dwusuwowe.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez patgaw So wrz 23, 2017 15:05  Re: Silniki w F1

To ze jeden suw to wtrysk paliwa?
Avatar użytkownika
patgaw
 
Dołączył(a): Śr sty 31, 2007 21:27
Lokalizacja: WWA

Postprzez lg2000 So wrz 23, 2017 15:55  Re: Silniki w F1

patgaw napisał(a):To ze jeden suw to wtrysk paliwa?
Nie ma takiego suwu. Napisz jaśniej o co chodzi?
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez slipstream So wrz 23, 2017 17:47  Re: Silniki w F1

Ale @patgaw, wtrysk paliwa w silnikach diesla czy z bezpośrednim wtryskiem następuje dopiero w 3 suwie wraz z zapłonem. Pierwszy suw to w tym przypadku tylko zassanie powietrza do cylindra. To dawno temu w starszego typu silnikach benzynowych wtryskiwano paliwo z powietrzem w pierwszym suwie, teraz paliwo w nowoczesnych silnikach dostarcza się dopiero w 3 suwie pracy tuż przed zapłonem. I dlatego własnie te nowoczesne wtryski są tak skomplikowane, bo trzeba dostarczyć bardzo precyzyjnie paliwo bezpośrednio tuż przed zapłonem. A daje to tę przewagę, że właśnie paliwo jest wtryskiwane precyzyjnie i można precyzyjniej sterować pracą cylindra, niż taka mieszanka sprężana w 2 suwie.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron