Silniki w F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez lg2000 Cz wrz 14, 2017 19:38  Re: Silniki w F1

manieq napisał(a):Tutaj jest pole do popisu w kwestii zaprojektowania wirnika i ułożyskowania go, z racji wysokich obrotów. Wirniki turbosprężarki, które można zobaczyć w samochodach drogowych, są powiedzmy ustandaryzowane, jednakże nie widzę powodu dla którego w F1 miałyby takie być.
Kluczowe jest skonstruowanie tak turbiny żeby oddawała jak najwięcej energii w sprężanie powietrza i oddawanie do MGU-H w szerokim zakresie obrotów. Turbina, sprężarka, proces spalania ładunku paliwa (komora spalania) muszą świetnie współgrać. Łożyskowanie jest ślizgowe, bo żadne inne nie wytrzymało by obrotów powyżej 100 000 1/min
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez SirKamil Cz wrz 14, 2017 19:53  Re: Silniki w F1

Co dalej?
To formułki z podręcznika do pierwszej klasy samochodówki.
To oczywiste. I jedno i drugie. Oczywiście, że do uzyskania tak wysokiej sprawności tłokowego silnika spalinowego konieczne jest zastosowanie turbodoładowania. Podobnie jak to, że nie jest to turbo jak w gulfie z tedeikiem. Tyle, że na ułożyskowaniu wałka turbospręźarki nie zyskuje się w kilka lat kilku procent sprawności. Wtedy, powiedzmy w 2015, też nie był to wyślizgany krzemień w oleju kokosowym.

System hybrydowe doszły do ściany relatywnie dawno temu (w odniesieniu do raczej młodego wieku nowych PU) i równiež od dość dawna główny front walki o osiągi znajduje się w komorze spalania. Komora przedwstępna w wydaniu F1 to magia. Czary. Dość powiedzieć, że chyba nadal przerastają Honde. Najwyraźniej japońcy mieli za daleko i nie uczęszczali do Hogwartu.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez manieq Cz wrz 14, 2017 19:54  Re: Silniki w F1

O to mi chodziło, zę MGU-H to nie tylko prądnica/silnik ale też układ przepływowy turbiny oraz ułożyskowanie rotora. Łożyska ślizgowe, dynamika maszyn to też temat nie w kij dmuchał. Częstości krytyczne, sztywności, tłumienia - ogólnie diagnostyka, dynamika maszyn. Do maszyn wysokoobrotowych nadają się również łożyska bezolejowe, jednakże temat ciągle jest rozwijany i rozbija się, w zasadzie jak każdy o materiały.

Tak jak Sir mówisz, wiele nie zyskasz ale to co usprawnisz, pomimo bezpośrednio małego zysku może dać przełożenie na inne aspekty maszyny. Jakbyś np zastosował jakiś tajny ultrahiper UFOlajk stop łożyskowy odporny na wysokie temperatury to mógłyś zrobić np jeszcze bardziej kompaktową turbosprężarkę.
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez pawel92setter So wrz 16, 2017 3:54  Re: Silniki w F1

W tym przypadku rzecz się raczej rozbija o olej niż "UFOlajk" stop łożyskowy.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez lg2000 So wrz 16, 2017 8:22  Re: Silniki w F1

pawel92setter napisał(a):W tym przypadku rzecz się raczej rozbija o olej niż "UFOlajk" stop łożyskowy.
Olej o wysokiej lepkości i odporny na wysokie temperatury. Brak filmu olejowego w łożysku, to uszkodzenie turbosprężarki w kilka sekund.

-- So wrz 16, 2017 8:48 --

SirKamil napisał(a):Co dalej?
To formułki z podręcznika do pierwszej klasy samochodówki.
Raczej podstawa zrozumienia na czym polega rozwój technologii silnikowej. Bez znajomości obiegu termodynamicznego nie można zrozumieć kierunków rozwoju technologii silnikowej.
To oczywiste. I jedno i drugie. Oczywiście, że do uzyskania tak wysokiej sprawności tłokowego silnika spalinowego konieczne jest zastosowanie turbodoładowania. Podobnie jak to, że nie jest to turbo jak w gulfie z tedeikiem.
Właśnie że teoretycznie nie.
Tyle, że na ułożyskowaniu wałka turbospręźarki nie zyskuje się w kilka lat kilku procent sprawności. Wtedy, powiedzmy w 2015, też nie był to wyślizgany krzemień w oleju kokosowym.
Co ma do sprawności łożyskowanie turbosprężarki?
System hybrydowe doszły do ściany relatywnie dawno temu (w odniesieniu do raczej młodego wieku nowych PU) i równiež od dość dawna główny front walki o osiągi znajduje się w komorze spalania. Komora przedwstępna w wydaniu F1 to magia. Czary. Dość powiedzieć, że chyba nadal przerastają Honde. Najwyraźniej japońcy mieli za daleko i nie uczęszczali do Hogwartu.
Czary to właśnie HCCI Hondy :) TJI to unowocześniona koncepcja sprzed wielu lat.
Walka o sprawność to walka o jak "największe pole" w obiegu termodynamicznym silnika, a realizacja tego, to są już konkretne rozwiązania techniczne.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez SirKamil So wrz 16, 2017 12:35  Re: Silniki w F1

Komu piszesz te frazesy i po co?
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez barthezz So wrz 16, 2017 12:51  Re: Silniki w F1

Czemu zaraz frazesy? Turbo nie ma znaczącego wpływu na sprawność. Głównym zadaniem jest dostarczenie większej ilości powietrza do komory spalania. Równocześnie jest wtryskiwana większa ilość paliwa i dlatego otrzymujemy większą moc. W celu poprawy sprawności silnika jest zmniejszanie tarcia w jeszcze większym stopniu, odelżeniu elementów ruchomych czyli zmniejszeniu wszelakich strat powstających w silniku. Co do mgu-h tutaj można spróbować z łożyskowaniem pneumatycznym by jak najwięcej energii przekazać do generatora.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez bartoszcze So wrz 16, 2017 12:56  Re: Silniki w F1

barthezz napisał(a):jest wtryskiwana większa ilość paliwa

Ilość paliwa jest ograniczona limitami przepływu.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez lg2000 So wrz 16, 2017 13:05  Re: Silniki w F1

bartoszcze napisał(a):Ilość paliwa jest ograniczona limitami przepływu.
Dlatego zwiększenie sprawności spalania przekłada się zwiększenie konkurencyjności silnika. Większa moc przy tej samej ilości paliwa. Tak samo zmniejszenie temperatury spalania (to co robi Honda z HCCI) to też wzrost sprawności.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez barthezz So wrz 16, 2017 14:17  Re: Silniki w F1

Tak bartoszcze, w ramach limitu. Tutaj odniosłem się ogólnie do jednostek wolnossących i co zmienia dodanie turbo.
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez Damos Wt wrz 19, 2017 10:36  Re: Silniki w F1

Widze ożywioną dyskusję :)
Jeśli kogoś interesuje system TJI Mercedesa: (1:06)

http://www.motorsportmagazine.com/opini ... ine-update
http://en.f1i.com/magazine/76167-tji-an ... power.html

Co do Hondy - to podobno mieli kilka problemów zafundowanych przez McLarena: drgania spowodowane zbyt małą sztywnością bolidu (przez to silnik na 2017r musieli podobno na nowo konstruować) i zmiana paliwa i olejów z Exxon-Mobil na BP-Castrol: http://www.f1wm.pl/php/news_id-39821.html
Zmiana paliwa i oleju znacznie odbiła się na procesie inicjowania i przebiegu zapłonu. Czy bez tej zmiany na początku 2017 byłoby dużo lepiej? Wątpię :)
Ciekawe, czy Honda pozbiera się do kupy z Toro Rosso? Zrezygnują z trudnego w kontroli systemu HCCI na rzecz TJI i znów kilka lat prób i błędów? Jeśli znów "nie wyjdzie" - można oczekiwać serii spektakularnych samobójstw? ;)
Gra toczy się o dużą stawkę, bo jeśli opanują HCCI - będą lepsi od Mercedesa. Jeśli...
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez lg2000 Wt wrz 19, 2017 17:23  Re: Silniki w F1

Damos napisał(a):Co do Hondy - to podobno mieli kilka problemów zafundowanych przez McLarena: drgania spowodowane zbyt małą sztywnością bolidu (przez to silnik na 2017r musieli podobno na nowo konstruować) i zmiana paliwa i olejów z Exxon-Mobil na BP-Castrol: http://www.f1wm.pl/php/news_id-39821.html
Zmiana paliwa i oleju znacznie odbiła się na procesie inicjowania i przebiegu zapłonu. Czy bez tej zmiany na początku 2017 byłoby dużo lepiej? Wątpię :)
Ciekawe, czy Honda pozbiera się do kupy z Toro Rosso? Zrezygnują z trudnego w kontroli systemu HCCI na rzecz TJI i znów kilka lat prób i błędów? Jeśli znów "nie wyjdzie" - można oczekiwać serii spektakularnych samobójstw? ;)
Gra toczy się o dużą stawkę, bo jeśli opanują HCCI - będą lepsi od Mercedesa. Jeśli...
Podrzucam artykuł pod znamiennym tytułem Dlaczego silnik Hondy "nie pracuje"? z poglądowymi obrazkami. Od siebie dodam że z samej zasady działania silnik Otto jest teoretycznie sprawniejszy od silnika Diesla. W praktyce jednak Diesel jest sprawniejszy, więc konstruktorzy silników benzynowych próbują rozwiązań zapożyczonych z konstrukcji silników diesla. Wyższe ciśnienia sprężania, prechamber (komora wirowa, kiedyś w Dieslach), spalanie uwarstwionego ładunku itp. Postęp technologiczny w precyzyjnym sterowaniu spalaniem paliwa dziś to umożliwia. Kiedyś to były marzenia, nie do realizacji.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez slipstream Wt wrz 19, 2017 17:45  Re: Silniki w F1

Zmiana paliwa i oleju znacznie odbiła się na procesie inicjowania i przebiegu zapłonu. Czy bez tej zmiany na początku 2017 byłoby dużo lepiej? Wątpię

Niby nie kopie się leżącego, ale A) Renault poradziło sobie w tym samym czasie bez większych problemów i to dopasowując się jednocześnie pod Castrola (Renault) i pod Mobil (RedBull) B) To na jakie smary teraz znowu Honda będzie musiała się dostosować w TR?

Na marginesie wielkich powiązań komercyjnych i niuansów, to ciekawe czy na podjecie współpracy Renault z McLarenem miało jakiekolwiek znaczenie, że oba zespoły zaopatruje własnie Castrol. OK, wiemy jak złożona to była transakcja, ale ot taka ciekawa zbieżność interesów w tym wszystkim.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez lg2000 Wt wrz 19, 2017 18:00  Re: Silniki w F1

slipstream napisał(a):
Niby nie kopie się leżącego, ale A) Renault poradziło sobie w tym samym czasie bez większych problemów i to dopasowując się jednocześnie pod Castrola (Renault) i pod Mobil (RedBull) B) To na jakie smary teraz znowu Honda będzie musiała się dostosować w TR?
Renault nigdy nie miała silnika z HCCI, a to wymaga super precyzyjnego sterowania. STR przestawi się na Exxon-Mobila i sytuacja się zmieni. Z jakiś powodów Honda się trzyma F1 i nie chce odpuścić.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Mexi Śr wrz 20, 2017 3:13  Re: Silniki w F1

Damos napisał(a):Gra toczy się o dużą stawkę, bo jeśli opanują HCCI - będą lepsi od Mercedesa. Jeśli...


Laik here. Dlaczego? Jaka jest przewaga tej technologii nad innymi?
RK: "Przepraszam to nie do d... tylko do pupy..heheheh" LOL
(21:40:17) Mexi: nando chyba ciśnie aż rozk**wi silnik ;p
(21:44:55) macko93: Alonso out
Avatar użytkownika
Mexi
 
Dołączył(a): So kwi 07, 2007 12:15
Lokalizacja: Łódź
GG: 3539392

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości