Silniki w F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez lg2000 So wrz 23, 2017 22:47  Re: Silniki w F1

Ale motacie w prostych sprawach.

Silnik diesla - regulacja jakościowa ładunku, sterowanie dawki paliwa przez urządzenie wtryskowe.
Zapłon następuje wskutek wtrysku paliwa do sprężonego powietrza, które uzyskuje wtedy bardzo wysoką temperaturę. Wtrysk zawsze następował do komory spalania, ale dawniej z powodu niskich ciśnień wtrysku były stosowane różne wynalazki typu komora wirowa przy silnikach z wtryskiem pośrednim, które pomagały lepiej wymieszać olej napędowy z powietrzem. Kiedyś wtrysk bezpośredni miały tylko duże silniki, dzisiaj przy ciśnieniach wtrysku rzędu 2000 bar nie ma tych problemów z małymi silnikami do osobówek.
Silnik Otto - regulacja ilościowa mieszanki paliwowo-powietrznej, regulowana przepustnicą. Przepustnica ograniczała napływ mieszanki paliwowo-powietrznej, a zapłon następował od iskry na świecy. Tradycyjnie przygotowaniem mieszanki zajmował się gaźnik, potem systemy mechaniczne, a potem elektroniczne z wtryskiem paliwa jednopunktowym i wielopunktowym (pośrednim), a następnie wtrysk bezpośredni.
W przeciwieństwie do diesla gdzie granice palności mieszanki są bardzo szerokie, w silnikach benzynowych mieszanka jest palna w wąskim zakresie 0,8-1,2 λ więc stosuje się różne kombinacje aby uzyskać jak największą moc z jak najmniejszej ilości paliwa. Aby to osiągnąć silnik musi spalać ubogie mieszanki, czyli pracować (tak jak diesel) z nadmiarem powietrza. System TJI jest tego najlepszym przykładem. Wtrysk i zapłon paliwa następuje w komorze wstępnej od świecy, a następnie generuje się spalanie ubogiej mieszanki w komorze głównej od płomieni z komory wstępnej.
Avatar użytkownika
lg2000
 
Dołączył(a): Cz gru 06, 2007 18:46

Postprzez Lejnus Wt paź 24, 2017 18:13  Re: Silniki w F1

Sam Mercedes podkreśla jak ważnym aspektem tutaj jest odpowiedni dostawca "płynów". Opracowanie odpowiedniej technologii jest tutaj kluczowe. Ciekaw jestem jak Mazda w silnikach komercyjnych jest wstanie osiągnąć tak wysoki stopień spężania przy uwzględnieniu paliw różnych producentów. To balansowanie na krawędzi.
Lejnus
 
Dołączył(a): N cze 22, 2014 6:23

Postprzez bartoszcze Cz paź 26, 2017 16:59  Re: Silniki w F1

Czytam sobie temat o potencjalnych pomysłach na formułę silnikową i tak się zastanawiam - na ile dodatkowe MGUK na przedniej osi byłyby konkurencyjne dla MGUH? Czy mogłoby mieć sens pozwolenie na dwie ścieżki - obecna hybryda vs podwójny MGUK z ew. odchudzoną baterią?
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez bartoszcze Wt paź 31, 2017 14:41  Re: Silniki w F1

Jest propozycja Nowej Formuły:
- silnik 1,6V z limitem 18k obrotów i ograniczeniami architektury wewnętrznej
- bez MGUH i z pojedynczym turbo z ograniczeniami dot. wymiarów i wagi
- ze standardową baterią i elektroniką
- z mocniejszym MGUK i nowymi zasadami korzystania (bardziej jak KERS)
- planowane dalsze ograniczenia w zakresie użycia paliwa
- silniki i skrzynie powinny być Plug-And-Play do każdego bolidu

Aha, szczegółowa specyfikacja silnika spalinowego będzie znana dopiero w 2019.

https://www.fia.com/news/fia-and-formul ... egulations
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez baron Wt paź 31, 2017 15:19  Re: Silniki w F1

Wywalają MGU-H, które Mercedes tak bardzo broniło, Ciekawe.... No i dali sobie spokój z drugą turbosprężarką i napędem 4x4.

Czy te zmiany przyciągną jakikolwiek koncern?
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez bartoszcze Wt paź 31, 2017 15:33  Re: Silniki w F1

baron napisał(a):Czy te zmiany przyciągną jakikolwiek koncern?

Sądzę, że to raczej zmiany pod niezależnych dostawców, niż koncerny.
Mówi się o wspólnym projekcie Cosworth-McLaren-Aston Martin, z którego co najmniej dwa zespoły mogłyby brać silniki pod własnym brandem.
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez barthezz Śr lis 01, 2017 7:58  Re: Silniki w F1

Brzmi ciekawie, tylko tak się zastanawiam czy jest w ogóle sens tak wysoko kręcić silnik przy turbo i ograniczeniu spalania.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
barthezz
 
Dołączył(a): Śr cze 08, 2016 8:19

Postprzez Woolf Śr lis 01, 2017 14:59  Re: Silniki w F1

Limit spalania akurat miałby zostać podniesiony.

Czy dobrze mi się wydaje, że te zmiany to uproszczenie pakietu silnikowego i obniżenie kosztów nabywania silnika przez klienta?
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez bartoszcze Śr lis 01, 2017 19:05  Re: Silniki w F1

Woolf napisał(a):Limit spalania akurat miałby zostać podniesiony.

Nieoficjalnie mówi się o 120 kg/h.
Czy dobrze mi się wydaje, że te zmiany to uproszczenie pakietu silnikowego i obniżenie kosztów nabywania silnika przez klienta?

Uproszczenie na pewno, bo odpada MGUH. Oficjalnie deklarowanym celem jest obniżenie kosztów jednostek (choć limit wg przecieków ma wzrosnąć do 6-8).
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez Diego Śr lis 01, 2017 21:28  Re: Silniki w F1

Fajnie by było, żeby do układanki silnikowej udało się dzięki temu wejść jakiemuś niezależnemu producentowi.

Potencjalne zwiększenie limitu jednostek napędowych też jest pozytywną wiadomością. Myślę, że już przy 6 jednostkach cyrki z dziesiątkami miejsc kary by się skończyły.
Diego
 
Dołączył(a): N mar 30, 2008 8:35

Postprzez Woolf Śr lis 01, 2017 22:24  Re: Silniki w F1

Zwiększenie limitu jednostek oznacza większe koszty dla mniejszych ekip.
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 7:47

Postprzez manieq Śr lis 01, 2017 22:30  Re: Silniki w F1

Zależy ile stanieją same jednostki. Niestety, obawiam się, że dopóki nie zostaną zamrożone to dużo nie będą tanieć nawet po uproszczeniach.
I want to believe
Avatar użytkownika
manieq
 
Dołączył(a): Wt sie 11, 2009 23:32

Postprzez baron Pt lis 03, 2017 18:37  Re: Silniki w F1

Słyszeliśmy już niezadowolenie Mercedesa i Ferrari. Wiadomo coś co sądzi o tych zmianach Renault i Honda?
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 13:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez bartoszcze Pt lis 03, 2017 18:46  Re: Silniki w F1

Benson ćwierknął że właściwie wszyscy są niezadowoleni.
Abiteboul pyta, co wg nowych przepisów będzie znaczyło być producentem silników - na ile będzie tam miejsce dla samodzielnej pracy projektantów (czyli na ile producent będzie konstruktorem), i zastrzega że dopiero w szczegółach wyjdzie, na ile to ma sens dla nich jako producenta.

IMHO najbardziej dotychczasowych producentów boli, że nie będą mogli w pełni wykorzystać efektów ostatnich lat (czyli że wystartują z tej samej pozycji co nowi).
Nick Heidfeld w bezpośredniej rywalizacji zdobył więcej punktów niż Robert Kubica więc jest lepszym kierowcą wg kryteriów moderatora NN.
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/ff/bg/z4hd/6BNKBnMf2qPWcpNavB.jpg
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 21:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez SQUZ So lis 04, 2017 11:05  Re: Silniki w F1

Wszyscy czterej producenci rywalizujący teraz w stawce, pragną by jednostki były jak najbardziej podobne do tych obecnych, powodów jest kilka. Oficjalnie mówi się że jeśli zmiany będą głębokie to jednocześnie trzeba będzie pracować nad dwiema jednostkami <nowymi i starymi> co w oczywisty sposób wiąże się z zwiększonymi wydatkami.

Popatrzmy z perspektywy producentów.

Merc ma najlepszą jednostkę i chce dalej taką mieć, a przy małych zmianach będzie miał o wiele łatwiej o utrzymanie takiej sytuacji.

Ferrari "obawia" się Astona Martina w stawce.. któremu podobają się "nowe" silniki i by przy względnie niewielkich kosztach mógł dołączyć do F1 jako producent i przy odrobinie szczęścia i wiedzy mógł stworzyć silniki porównywalne do Ferrari, a przy połączeniu z podwoziem Red Bull'a lać czerwonych jak chcą. Dlatego im bardziej skomplikowany silnik w F1 tym dla "Ducha Ferrari" lepiej. Jeśli wielka Honda przez 3 lata, nie jest wstanie ich dogonić, ba nawet się zbliżyć to i mały Astonek miałby mega trudno przy poziomie skomplikowania obecnych jednostek.

Aston i Ferrari konkurują na rynku konsumenckim i tam obie firmy chcą zarabiać $$$ a nie w F1. Przy zwycięstwie Astona nietrudno wyobrazić sobie takie coś "Ferrari jest w F1 od zawsze, a my<aston> drugi sezon i mamy mistrza, a oni ostatni tytuł w 2007" Pewien Włoch w sweterku mógłby stracić panowanie nad sobą :)

Renault nie wyda tyle kasy ile srebrni i czerwoni na rozwój 2 generacji silników jednocześnie więc zapewne byliby w plecy z rozwojem nowej jednostki...

Japońce chcieliby w końcu udowodnić ze coś potrafią i jak już opanują MGU-H, to nie po to by po dwóch sezonach z niego rezygnować :)

Jednym słowem cała F1 "Wszyscy chcemy zmian na lepsze, a najlepiej takich by nam było lepiej niż innym" :) A jak już ktoś odważny zacznie działać, to zaczniemy rzucać mu kłody pod nogi i będziemy straszyć odejściem :)
Avatar użytkownika
SQUZ
moderator
 
Dołączył(a): Śr sie 09, 2006 17:02
Lokalizacja: olsztyn

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron