Mexi napisał(a):Damos napisał(a):Gra toczy się o dużą stawkę, bo jeśli opanują HCCI - będą lepsi od Mercedesa. Jeśli...
Laik here. Dlaczego? Jaka jest przewaga tej technologii nad innymi?
Inicjacja zapłonu wewnątrz całej objętości komory spalania. Równomierne zwiększanie się ciśnienia wewnątrz cylindra. Brak silnego czoła fali uderzeniowej rozchodzącej się z punktu zapłonu (TJI i tak już niweluje ten problem) Teoretycznie pozwala to na lepsze wykorzystanie paliwa (mniejsze spalanie, Mazda twierdzi, że HCCI spowoduje u nich spadek spalnia Mazdy 3 z 8,5L/100km do 5,5L/100km), większą moc. Lżejsze elementy silnika (teoretycznie - bo nadal TJI podobno pozwala trzymać temperaturę w środku cylindra - z dala od tłoka i ścianek cylinda) Taka różnica, jak między zapłonem tradycyjnym a TJI. Problem jest taki, że ten proces jest o krok od spalania stukowego... to jak taniec na ostrzu brzytwy. Wymaga tez ekstremalnie dobrego wymieszania paliwa z powietrzem i równomiernego rozprowadzenia mieszanki wewnątrz cylindra.
Moment zapłonu jest niezwykle ważny a tu zależy od temperatury silnika, ilości wtłoczonego powietrza, stopnia sprężania, temperatury metalowych elementów wewnątrz cylindra, właściwości chemicznych paliwa, wielkości molekuł paliwa, ilości i wielkości drobinek oleju, temperatury tego oleju itd.
Pamiętajmy, ze nawet kształt denka tłoka (ta część od strony komory spalania) ma znaczenie - ponieważ w przypadku profilowania, jak tu:
krawędzie mocniej się nagrzewają i bywają źródłem niechcianego zapłonu = spalania stukowego.
HCCI ma masę warunków do spełnienia, kiedy w TJI można łatwiej zdecydować o momencie zapłonu.
HCCI w F1 to taki "Święty Graal" - niemal mission impossible.
Zakładam jednak, że Honda ma inżynierów lepszych, niż my - gromada amatorów i wiedzą, co robią.
W dieslach opanowali samozapłon na tyle dobrze, że z 3L silnika cywilnego spokojnie można było wycisnąć 370KM.
Wydaje się, że w Hondzie podjęli bardzo duże ryzyko licząc na szybki i spektakularny sukces, ale jak dotąd ponieśli porażkę. Jestem bardzo ciekaw, czy im się w końcu uda? Jeśli tak, i zaczną dostarczać silniki Red Bullom... to losy F1 będą stały pod znakiem zapytania: Newey + SuperEngine + Kasa Dietricha = nuuuuda na torze
Z praktyki: Mazda chwali się silnikami w technologii HCCI w swoich autach już od 2019 roku...
https://artofgears.com/2017/08/11/mazda ... da-3-2019/Pożyjemy, zobaczymy.