Pytanie dot. Silników.

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez gornik Wt cze 28, 2011 18:58  Re: Pytanie dot. Silników.

Tylko rf to symulacja i raz przypisany rodzaj trakcji będzie dla wszystkich modów, a w realu są (chyba) 3 różne systemy trakcji, z czym każdy zapewne ma swoje rozwinięcia i ustawiany jest zależnie od wielu czynników.
Tak samo w f1, za Australię była ustawiana odpowiednio pod charakterystykę toru, na Malezję odpowiednią dla malezji, i tak dalej aż do końca kalendarza. Można rzec coś jak z mapowaniem silnika. F1 jest zbyt zaawansowana niż poćciwy :arrow: poczciwy rf, który jest tylko symulacją.
Avatar użytkownika
gornik
 
Dołączył(a): N lut 21, 2010 12:19
Lokalizacja: Białogard

Postprzez Damos Wt cze 28, 2011 19:45  Re: Pytanie dot. Silników.

Lukas napisał(a):W takim razie przy dostępnych na daną chwilę informacjach i pewnych domysłach, jakiej mocy możemy się spodziewać z nowych jednostek V6 1.6T?
Załóżmy dla ułatwienia, że regulacje poza układem i ilością cylindrów będą takie jak w poprzedniej wersji.
Około 1000 - 2000 KM (ładny margines, co ?). Obecne regulacje nie mówią nic o ilości i wielkości turbosprężarek, dopuszczają prędkość obrotową silnika 18KRPM a planowane jest 12-15KRPM, nie ma słowa o intercoolerach... W takim układzie producenci wrzucą zdwojony układ TwinTurbo (BiTwinTurbo :) ) z potężnymi intercoolerami oraz kolektorami ciśnienia. Dźwięk większej turbiny będzie podobny do odgłosów rozkręconego Pegasusa MK.107 a ciąg na prostej zerwie farbę z kasku kierowcy i przyspieszy bolid o 10KPH ;)

Tyle tylko, że auta będą tankować 4 razy na wyścig a dopuszczone obecnie do stosowania stalowe półosie będą pękać niczym zapałki. Obecne paliwo przy uzyskanym sprężu spowoduje k0oszmarne spalanie detonacyjne i silnik może przetrwa kwalifikacje... bez dodatkowych regulacji się nie da. Inaczej sama sprężarka będzie droższa od bolidu wraz z silnikiem. Zrobią potwory kręcące się 400 KRPM wymieniane po każdym wyścigu. W przypadku kolizji urwany wirnik turbosprężarki zostanie odnaleziony 2 km od toru. Podczas przyspieszania półosie nie wytrzymają momentu obrotowego, nie mówiąc o oponach a najlżejszy deszczyk spowoduje przerwanie wyścigu z powodu braku kontroli trakcji. Ograniczenia muszą sprowadzić moc silników w okolice 800 KM, a silniki turbo w celu osiągnięcia większej mocy wymagają nieco innego paliwa niż wolnossące (inne warunki w komorze spalania). Doładowanie daje ogromne możliwości a wraz ze wzrostem wydatku masowego układu wydechowego wzrasta wydatek turbiny, co zwiększa wydatek układu wydechowego (o ile układ zasilania paliwem nadąży). bez dodatkowych regulacji koszty wzrosną niebotycznie.

Oczywiście - jako "bonus" dostaniemy większą awaryjność jednostek napędowych (obciążenie termiczne i mechaniczne) i skrzyń biegów (obciążenie mechaniczne - moment obrotowy).
Avatar użytkownika
Damos
redaktor/moderator
 
Dołączył(a): Pn cze 13, 2005 7:07
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez slipstream Wt cze 28, 2011 19:49  Re: Pytanie dot. Silników.

Co do tej awaryjności to tak, wiem, żadne to porównanie wzięte z Diesli jak podatny to element na uszkodzenie (a zresztą w rajdach też padały turbiny) i po prostu to dodatkowy element który będzie mógł nawalić.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez SirKamil Wt cze 28, 2011 22:51  Re: Pytanie dot. Silników.

Lukas napisał(a):W takim razie przy dostępnych na daną chwilę informacjach i pewnych domysłach, jakiej mocy możemy się spodziewać z nowych jednostek V6 1.6T?
Załóżmy dla ułatwienia, że regulacje poza układem i ilością cylindrów będą takie jak w poprzedniej wersji.


Jak widzisz projekt zmian cały czas mutuje a moc tych silników będzie wypadkową kilku postanowień politycznych i technicznych, tudzież techniczno-politycznych (eko...). Moc zostanie ustalona pośrednio lub bezpośrednio. Może być tak, że nakreśli się próg- tak jak się mówiło- na poziomie 650 czy 670 KM dla silnika cieplnego i 2 MJ na kółko dla KERS-TERS-etc. zostawiając rywalizację na polu wydajności. Bardziej prawdopodobny scenariusz to regulacje- regulujące oczywiście wszystko co się da- od ciśnienia wtrysku po gęstość stopu korbowodu no i oczywiście trwałość (np. 5 silników na sezon) co tak czy inaczej sprowadzi moc do tych widełek- 650-700.
Istotne jest też to, że gdyby jakimś cudem ktoś na nowo wynalazł kolo i stworzył trwały, oszczędny i nokautujący konkurencję mocą silnik (w zasadzie niemożliwe- to czysto teoretyczny przykład) to FIA tak czy siak zadbałaby o to, aby sumaryczna moc hybrydowego układu napędowego nie przekroczyła zbytnio 800 KM.
Ostatnio edytowano Wt cze 28, 2011 23:31 przez SirKamil, łącznie edytowano 1 raz
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Lukas Wt cze 28, 2011 23:03  Re: Pytanie dot. Silników.

Skoro FIA i tak ma w zamyśle dość wąskie ramy mocy, do tego regulowane będzie tak jak piszecie większość obszarów budowy silnika to... Nie prościej wprowadzić jedną jednostkę (jednego producenta)? :D Bo chyba jedyny cel obecnej ilości producentów to korzyści marketingowe. Mogę sobie napisać w folderach "robimy motory do F1"...
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez MarK Wt cze 28, 2011 23:15  Re: Pytanie dot. Silników.

nocman >> Może się nieprecyzyjnie wyraziłem, z resztą Damos zwrócił mi na to uwagę ;). Nie neguje istnienia praw fizyki ani nic z tych rzeczy, po prostu miałem na myśli to, że zawsze można wymyślić nową technologię, materiały, konstrukcję, cykl pracy, cokolwiek co pozwoli parametry urządzenia znów polepszyć :).

Damos >> No to przynajmniej kilka razy powinieneś mi zwrócić uwagę, że byłem nieprecyzyjny bo z aero też nieco inną sprawę miałem na myśli. W końcu rozwój aero nie musi oznaczać większego docisku, a można ukierunkować go po prostu tak, żeby np. (pierwsze co mi przychodzi do głowy) aero było skonstruowane tak by duży docisk powodował mniejsze niż obecnie straty vmax.

Damos napisał(a): Ano nie, jedyne, czego użył to: "wszystko ma swoje ograniczenia" więc potraktował temat całościowo. Tym bardziej, ze ograniczenia techniczne wynikają z regulaminu technicznego i porozumień o ograniczaniu stosowania zaawansowanych materiałów (vide problemy z przepalanymi dyfuzorami). Zakres obecnie stosowanych (i dozwolonych) technologii i rozwiązań konstrukcyjnych powoduje, że silniki F1 są technologicznie na poziomie lat 80-tych w autach cywilnych (zakaz wtrysku bezpośredniego, zakaz zmiennej geometrii dolotu, zakaz zmiennych faz rozrządu, zakaz elektrycznego rozrządu itp.). OK - droższe materiały i bardziej precyzyjne obróbka, + kilka sztuczek z zawirowaniami w komorze spalania. To cały geniusz F1 w zakresie silnikowym. Z drugiej strony - pogoń za co raz bardziej wyszukanymi materiałami, nowocześniejszymi technologiami (zapłon, rozrząd, wtrysk, zmienna pojemność) podniosła by drastycznie wysokie już koszty F1. Z każdej strony czają się pułapki i ograniczenia.

Dlatego też mówiłem, że porównywanie silników, w sportach motorowych ogólnie, pod względem ich parametrów jest po prostu bez sensu bo wszystko rozbija się o regulamin.

Damos napisał(a):Gdybyś choć inaczej sformułował to zdanie. Na przykład: "nie ma żadnych, precyzyjnie wyznaczonych ograniczeń wynikających ze współczesnej techniki". Wtedy można by się z tobą zgodzić. Jednak tego nie zrobiłeś więc po prostu nie masz racji. Są znane ograniczenia wynikające z wytrzymałości, praw przepływu, przemian energii itp. Żadne nie zabiera konkretnej ilości KM, ale wszystkie razem wpływają na możliwe do osiągnięcia moce. Dla przykładu - silnik nie wyprodukuje więcej mocy, niż dostarczy mu paliwo (perpetuum mobile? :) ). A produkcja odpowiednio dużej mocy może wymagać koszmarnie dużego zużycia paliwa i posiadania zbiornika paliwa o pojemności 10 tys. litrów :) To są czysto matematyczne (możliwe do obliczenia) ograniczenia, z którymi nawet nie ma co polemizować.

Do tego dochodzi paliwo, którego skład jest również regulowany a faktycznie silnik projektuje się pod paliwo (!) Inaczej projektuje się silnik dla paliwa o liczbie oktanowej 80 a inaczej dla LO 100, inaczej dla oleju napędowego, inaczej dla hydrazyny a inaczej dla CH3NO2.

Nawet silniki turboodrzutowe będące szczytem techniki mają ograniczenia wynikające z właściwości fizycznych materiałów (odporność na przeciążenie, odporność na wysokie temperatury itp.)

Wszystkie sporty motorowe są pełne ograniczeń - zarówno z powodów technologii dostępnych ludzkości jak i przepisów oraz finansów. Nie można tych kwestii rozdzielać.

To już wytłumaczyłem powyżej i masz racje, że nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o to, że zawsze będzie można coś poprawić - jak nawet zabraknie pomysłów to za 10lat znów coś wymyślą, materiał, zasadę działania, cokolwiek. Także głównym hamulcowym w sportach nie jest "know how" tylko regulaminy. Z drugiej strony bez regulaminów to by była kompletna anarchia, chodzi raczej o znalezienie jakiegoś kompromisu, który śmiem sądzić, że ostatnio gdzieś poszedł w odstawkę na rzecz interesów wielkich koncernów.
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez SirKamil Wt cze 28, 2011 23:29  Re: Pytanie dot. Silników.

Lukas napisał(a):Bo chyba jedyny cel obecnej ilości producentów to korzyści marketingowe.


Oczywiście, że tak ;) Oczywiście Ferrari i każdy inny producent nigdy się na to nie zgodzą.

Jak dla mnie cała stawka może jeździć na równych jakościowo, standardowych silnikach kosztujących ok. 3 mln rocznie :) Nawet bym się cieszył.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez MarK Śr cze 29, 2011 13:53  Re: Pytanie dot. Silników.

Ja z kolei monotypów czegokolwiek nie pochwalam bo to hamuje rozwój ;) .
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez hideto Śr cze 29, 2011 13:59  Re: Pytanie dot. Silników.

Rozwój czego ? Na prawdę człowieku puknij się w czoło i zastanów się jaki 'rozwój' daje F1 w dobie wszystkich ograniczeń technicznych ?

Materiałowych ? Które auto drogowe będzie używało czysto karbonowych hamulców ? żadne bo kierowca zabije się na pierwszym zakręcie, ile aut ma klatkę bezpieczeństwa z włókna, czy pseudo monokok ? Osobiście wiem o 3, w czym jedno jest czysto wyścigowym potworem bez homologacji na drogi publiczne

Któreś auto ma molibdenowe tłoki ? zapewne nie bo ich nie potrzebuje.

Zejdź człowieku na ziemię.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez slipstream Śr cze 29, 2011 14:14  Re: Pytanie dot. Silników.

Ten cały mityczny rozwój to w znakomitej większości "sztuka dla sztuki", a nie rozwój z którego wynikają jakieś wymierne korzyści. Zwłaszcza co do silników, to od lat choćby VW powtarza jak mantrę, że F1 go nie interesuje jako dostawcy jednostek bo obecne silniki F1 mają tyle wspólnego z rzeczywistością co nic — bez jakiejkolwiek korzyści "drogowej" im się to za nic nie kalkuluje nie mając z tego żadnych korzyści, choćby ledwo marketingowych.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez SirKamil Śr cze 29, 2011 15:22  Re: Pytanie dot. Silników.

MarK napisał(a):Ja z kolei monotypów czegokolwiek nie pochwalam bo to hamuje rozwój ;) .


Ujmę to troszeczkę inaczej- jestem wielkim fanem rozwoju technologicznego i niech rozwój sobie generalnie będzie... ale TEN rozwój w F1 jest zupełnie odseparowany od komercyjnego przemysłu motoryzacyjnego oraz nas, kibiców... więc po co on? A tak przynajmniej spadłaby cena za silniki co dałoby najsłabszym ekipom kilka dodatkowych milionów (per capita) na resztę samochodu co tylko zrobiłoby dobrze rywalizacji.

Z wielką radością przyjąłbym coroczne raporty zespołów o finansach, osiągach, wydajności aerodynamicznej z tunelu i toru, czy mocy i spalania silników (konkretnie liczby) żeby było się nad czym onanizować w zimie, ale kłopot jest taki, że te wszystkie dane są dla nas równie dostępne co najbardziej skrywane grzeszki biura politycznego komunistycznej partii chin :twisted:
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez MarK Cz cze 30, 2011 16:08  Re: Pytanie dot. Silników.

Puknijcie się w czoło wy! Nigdzie nie napisałem o rozwoju aut cywilnych dzięki rozwojowi F1! Napisałem o rozwoju silników F1 bo o tym też jest temat. Monotypy czegokolwiek - choćby srajtaśmy - hamują rozwój bo każdy brak konkurencji hamuje rozwój. Jeśli nie rozumiecie tego to albo zmieńcie hobby albo nauczcie się czytać bo ktoś komentuje coś co sobie wymyślił, a czego nie napisałem, potem każdy kolejny mu wtóruje w komentowaniu tezy, której nikt nie postawił. Więc kurna hideto ty nie schodź na ziemię, tylko zejdź najlepiej do szkoły czytania ze zrozumieniem bo już naprawdę to przekracza wszelkie granice...
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez slipstream Cz cze 30, 2011 16:15  Re: Pytanie dot. Silników.

Puknijcie się w czoło wy! Nigdzie nie napisałem o rozwoju aut cywilnych dzięki rozwojowi F1!

Raczej uspokój się nieco bo Ci żyłka zaraz pęknie, taka napinka od Ciebie kipi. Tak, wyraźnie pisałem o "sztuce dla sztuki" w kontekście rozwoju dla samego rozwoju bez celu, czyli wymiernych korzyści dla motoryzacji. Jak nie zrozumiałeś mojego stosunku do tego, to się tak nie spinaj i innych nie pouczaj o czytaniu jak sam nie rozumiesz a innym pukać się każesz.
Avatar użytkownika
slipstream
moderator
 
Dołączył(a): N maja 29, 2005 15:24
Lokalizacja: 1123, 6536, 5321

Postprzez MarK Cz cze 30, 2011 16:21  Re: Pytanie dot. Silników.

Slip przeczytaj posty od innych, pod moim poprzednim, a nie swój zamiast mi zwracać uwagę odnośnie "pukania się". Skoro nie napisałeś bzdur i nie komentowałeś czegoś, czego nie napisałem to tekst nie był do Ciebie. Jeśli inni komentują rzeczy przeze mnie niestworzone i karzą :arrow: każą mi się pukać to nie zwracaj mi uwagi, że ja im proponuje to samo, tylko raczej im.
Avatar użytkownika
MarK
 
Dołączył(a): Cz mar 06, 2008 21:08
Lokalizacja: Wa-wa

Postprzez SirKamil Cz cze 30, 2011 17:08  Re: Pytanie dot. Silników.

ojojo, no popatrz jakiś ty biedny i nierozumiany :twisted:
No i co dalej, co z tym rozwojem, co on da pod naciskiem konkurencji poza bańką kosztów?
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron