Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez pawel92setter N mar 30, 2014 20:18  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Zresztą, co to za fetyszyzacja czasów okrążeń? Zmienia to coś w ściganiu? Widać gołym okiem różnice?
Ja nie widzę. W dodatku osiągnięto to o czym wielu niedawno marzyło (w tym ja) -> more power, less grip. A właściwie more torque, less grip ;). Kwestią czasu jest aż stawka się wyrówna (zwłaszcza jeśli uda się wprowadzić ograniczenia budżetów) i będziemy mieli rewelacyjne wyścigi!
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez SirKamil N mar 30, 2014 20:21  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

barti_kakti napisał(a):
SirKamil napisał(a):Dzisiejszy wyścig był 89 sekund dłuższy, niż ubiegłoroczny. Hamilton nie załapałby się do ubiegłorocznej punktowanej dziesiątki ale i nie zostałby zdublowany przez Vettela. Tempo spadło o 1,5% przy spaleniu ok 40% mniejszej dawki węglowodorów i to wszystko w jedną zimę.


Krzywe porównanie. Rok temu wyścig w początkowej fazie odbywał się w mokrych warunkach.

Masz rację, kompletnie o tym zapomniałem. Szybkie rachunki dodają do sumy ok minutę-sporo, ale nie zmienia ogólnego kształtu. Kolejne wyścigi dadzą nowe dane. Zakładam, że im dalej w sezon, tym różnice będą mniejsze,
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Pieczar N mar 30, 2014 20:26  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Zresztą, co to za fetyszyzacja czasów okrążeń?

Bo F1 musi być naj - najszybsza, najmocniejsza, najbardziej wydajna aerodynamicznie, najgłośniejsza, najmniej oszczędna i najnudniejsza. Ale to ostatnie to tylko taki drobny szczegół - przecież dawniej było lepiej. Bo dawniej.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pieczar
 
Dołączył(a): Wt kwi 26, 2005 20:26
Lokalizacja: Częstochowa

Postprzez Lukas Pn mar 31, 2014 7:22  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Biorąc pod uwagę fakt, że mamy w tym roku twardsze mieszanki, plus 50kg, słasbsze aero... Wychodzi na to, że przy samej zmienie silników byłoby szybciej albo chociaż nie wolniej ;)
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez chmiel Pn mar 31, 2014 16:42  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

pawel92setter napisał(a):Zresztą, co to za fetyszyzacja czasów okrążeń? Zmienia to coś w ściganiu? Widać gołym okiem różnice?
Ja nie widzę. W dodatku osiągnięto to o czym wielu niedawno marzyło (w tym ja) -> more power, less grip. A właściwie more torque, less grip ;)

:dobrze: Jasne, że gołym okiem tego spadku czasu okrążenia nie widać, a chociaż nie ma teraz takiej jazdy po szynach jak w poprzednich latach. Auto prowadzi się trudniej, jazda nim jest większym wyzwaniem dla kierowcy - tego przecież kibice się domagali. Póki co nie zauważyłem też problemu przesadnego oszczędzania paliwa, wyścigów inżynierów i strategów z pitwall, a nie kierowców, ani tym podobnych. A z biegiem czasu powinno być coraz szybciej i lepiej. Plus to, o czym SirKamil i Lukas. Jedyne co może przeszkadzać to głośność. Czy to naprawdę decydujący i przekreślający słuszność zmian w F1 czynnik? Wg mnie nie.
Avatar użytkownika
chmiel
moderator
 
Dołączył(a): So sie 13, 2005 9:48

Postprzez Duif Pn mar 31, 2014 19:51  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

chmiel napisał(a):Póki co nie zauważyłem też problemu przesadnego oszczędzania paliwa


To o czym mówiłem po GP Australii, gdy krzykacze twierdzili, że zespoły oszczędzają paliwo. Jak widać po Malezji, jest to totalna nieprawda, co więcej, zapas jest jeszcze spory. ;)
Avatar użytkownika
Duif
 
Dołączył(a): Pn sie 01, 2011 11:37
Lokalizacja: Kraków

Postprzez xxxXXXxxx Pn mar 31, 2014 22:15  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Mówię o tym od lat, o czym w F1 też wiedzą - głównym problemem F1 przez wiele lat był zbyt wysoki poziom docisku aerodynamicznego, który po za irracjonalnie wysokimi prędkościami w zakrętach (i niższymi czasami okrążeń) w zasadzie nic nie dawał dla F1 jako widowiska sportowego (bo auta przyssane do toru były bardziej pobłażliwe dla "mniej utalentowanych" zawodników), a nastręczał wiele nowych problemów jak ekstremalne zaburzenie strugi powietrza za autem, co uniemożliwiało bliską jazdę koło w koło czy nawet pościg za autem poprzedzającym w odstępach mniejszych niż 1-2,5s (patrz 2000-2008).

Obecnie auta mają porządny moment obrotowy dostępny w znacznie większym zakresie obrotów, który stał się realnym wyzwaniem dla wielu zawodników To już nie piłowanie na limiterze wysokoobrotowego silnika, który był efektywny dopiero od 14-15k rpm. Nie muszę chyba rozpisywać się nad potwornymi konsekwencjami tamtego stanu rzeczy.

Obecnie mamy naprawdę porządny regulamin techniczny, który stawia na efektywność, a nie efektowność. Tu sobie pozwolę na małą dygresję. Wielu wypomina, że ostatni rok poprzedniej turbo ery to silniki biTurbo, które generowały ponad 1000KM. Nie wielu zaś wspomina o tym, że te silniki pozwalały na osiąganie takich mocy.... ale w tylko w czasie sesji kwalifikacyjnej, gdzie wykorzystywano auta specjalnie zaprojektowane pod czasówkę, wykorzystując kompletnie inne paliwo (wtedy nie było ograniczeń, stosowano wyczynową wachę). W wyścigu te same 1,5L V6T nie generowały więcej niż 680-690KM z racji żywotności, ograniczenia zużycia paliwa (baki do 240L) i ciśnienia doładowania (2,5 bara). Ale hej, w końcu jak to brzmi - kiedyś silniki generowały ponad 1000 KM. A jak już wspomnimy o rzędowych potworkach BWM.....
"...what we witnessed Saturday at Auto Club Speedway was somewhere between the measured insanity of the 1960s and a jaw-dropping display of reflexes and reaction at 220mph..."
Avatar użytkownika
xxxXXXxxx
 
Dołączył(a): Śr kwi 14, 2010 15:20

Postprzez SirKamil N kwi 06, 2014 22:50  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Co do dzisiejszego wyścigu- najszybsze okrążenie 0,029 s wolniejsze ubiegłorocznego- czyli de facto takie samo- i prawie 8,5 s szybsze od najszybszego okrążenia w dzisiejszym sprincie GP2.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Lukas N kwi 06, 2014 23:07  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Z jednej strony tor wyjątkowo odpowiadał nowym bolidom, ale z drugiej Merc w końcu pokazał w końcówce na co stać nowe pakiety, a to ciągle początek ich rozwoju! Wiele mitów dziś upadło :)
„Zginęło wielu wspaniałych kierowców rajdowych, lecz odczytuję to jako pech, który w tej dyscyplinie przypłacić można dość szybko życiem. Jest to wielka tragedia, gdy w wyniku rywalizacji sportowej umiera człowiek.”
Avatar użytkownika
Lukas
redaktor
 
Dołączył(a): Cz sie 17, 2006 14:33
Lokalizacja: Piekary Śląskie
GG: 1285427

Postprzez SirKamil N kwi 06, 2014 23:26  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Chciałbym jeszcze podliczyć sumaryczny czas przejechania pierwszych 40 okrążeń w 2013 i 14 przez liderów z i bez korekty na czas zmiany opon, ale na tym laptopie nie mam excela. Może ktoś się skusi?

VET 2013 licząc od 2 okr, zawiera 2 postoje.
1:42.833
1:41.960
1:41.417
1:41.600
1:41.569
1:41.930
1:42.122
1:42.161
1:44.851
1:58.492
1:39.849
1:39.462
1:40.021
1:39.820
1:39.978
1:40.230
1:40.112
1:40.188
1:40.412
1:40.409
1:40.513
1:40.475
1:40.748
1:43.214
1:56.639
1:38.649
1:39.009
1:39.479
1:39.353
1:39.362
1:39.417
1:39.550
1:39.681
1:39.854
1:40.300
1:39.936
1:39.999
1:40.018
1:40.032


HAM 2014, 1 postój.
1:40.928
1:40.627
1:40.544
1:40.780
1:41.025
1:40.839
1:40.945
1:40.842
1:41.182
1:41.174
1:41.377
1:41.421
1:41.751
1:42.002
1:41.775
1:41.802
1:42.621
1:46.545
1:59.311
1:39.765
1:39.666
1:40.357
1:39.743
1:39.809
1:40.042
1:40.045
1:40.098
1:40.250
1:40.141
1:40.176
1:39.793
1:40.250
1:39.930
1:39.915
1:40.267
1:40.185
1:40.341
1:40.120
1:40.796
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez Mexi N kwi 06, 2014 23:40  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Vettel 2013:
z postojami 1:05:55.644
bez postojów 1:05:28.578

Hamilton 2014:
z postojami 1:05:49.180
bez postojów 1:05:36.414

Odliczając postój, za czas okrążenia przyjąłem czas okrążenia poprzedzającego. Tak naprawdę bardzo podobne czasy - ba, wręcz identyczne, bo trzeba pamiętać, że Hamilton pod koniec pierwszego stintu na walce z Rosbergiem stracił jakieś 8-10 sekund, które tutaj nie są odjęte.
RK: "Przepraszam to nie do d... tylko do pupy..heheheh" LOL
(21:40:17) Mexi: nando chyba ciśnie aż rozk**wi silnik ;p
(21:44:55) macko93: Alonso out
Avatar użytkownika
Mexi
 
Dołączył(a): So kwi 07, 2007 12:15
Lokalizacja: Łódź
GG: 3539392

Postprzez SirKamil N kwi 06, 2014 23:49  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Uszanowanko dla Mexiego.

W 2013 Vettel też stracił kilka sekund na walce z nomem omen też Rosbergiem na starcie... ale mniejsza z tym- jest tak, jak szacowałem na oko; to samo tempo na dystansie :)
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez rno2 Pn kwi 07, 2014 8:45  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Mnie zastanawia kilka rzeczy odnośnie nowych przepisów. Pamiętam, że czytałem o nich, że są zatwierdzone, ale teraz już nie jestem pewien czy weszły w życie:

1. 1 Sesja treningowa miała być wydłużona do 120 minut (ten przepis jak wiadomo nie został wprowadzony).
2. Kierowcy mogli korzystać z różnych rodzajów mieszanek opon na poszczególnych osiach (np. miękkie na przodzie i pośrednie na tyle) - ten przepis wszedł, ale kierowcy nie mieli jeszcze odwagi tego spróbować, czy też z niego zrezygnowano?
3. W bolidach miał być zamontowany rozrusznik. Tymczasem nie widziałem, żeby kierowcy odpalali bolidy zza kierownicy...
rno2
 
Dołączył(a): Wt kwi 05, 2011 11:29
Lokalizacja: Konin
GG: 4666507

Postprzez Endrju Szopen Pn kwi 07, 2014 10:38  Odp: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Żadne z powyższych nie weszło do przepisów.
Avatar użytkownika
Endrju Szopen
 
Dołączył(a): Pt maja 18, 2007 17:00
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Kazik Wt kwi 08, 2014 13:38  Re: Zmiany na sezon 2013 -> 2014

Bernie coś zaczął mówić, że zmiana na podwójne punktowanie w ostatnim wyścigu nie będzie miała znaczenia w tym roku ze względu na dominację Merca.
Tymczasem może to mieć kolosalne znaczenie przy założeniu, że Lewis i Nico będą "się cięli" między sobą do końca.
Takie hipotetyczne założenie tylko bo Bernie chyba zapomniał, że w Mercedesie mamy dwóch kierowców.
Obrazek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Dołączył(a): N gru 23, 2007 15:02
Lokalizacja: Nysa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron