przez hideto Śr paź 05, 2011 16:17 Re: Produkcja elementów nadwozia
Ciężko stworzyć matrycę do przedniego skrzydła, bo jest ono zwyczajnie zbyt skomplikowane w swoim kształcie.
Zespół który się tym zajmuje, musi rozbić skrzydło na ileś tam poszczególnych elementów które da się wykonać na pojedynczych formach. Następnie wykonuje się te elementy na formach - formy zazwyczaj wykonywane są z aluminium a ich przygotowaniem zajmuje sie w programach obsługujących CAD bo takowe dane można łatwo przeliczyć na ruchy obrabiarek CNC.
Wbrew temu co się niektórym może wydawać, teraz nie wchodzi facet z pędzelkiem i nie dziabie żywicą we włókno węglowe ułożone w formach. Zespoły używają tzw. Prepregów, czyli płatów włókna węglowego które już wcześniej zostało równomiernie nasączone żywicą. Jest to oczywiście związane z założoną wytrzymałością skrzydła. Jesli ktoś chciałby zrobić to ręcznie i wykonał np 100 skrzydeł to po przejściu do laboratorium wytrzymałości materiałów, każde to skrzydło złamie się pod obciążeniami w innym miejscu i przy innej wartości obciążenia. Po ułożeniu tego w formie, wykłada sie ją czyms w rodzaju papierowego ręcznika i zamyka w próżnowym opakowaniu (specjalna folia z zaworami) i odsysa nadmiar żywicy.
Kolejny etap to autoklaw, czyli piec o podniesionym ciśnieniu (poza wysoką temperaturą na materiały oddziałowuje też wysokie ciśnienie) po wyjęciu z pieca, niektóre elementy klei się specjalnymi klejami a pozostałe zwyczajnie przykręca. Umieszcza się w elementach konieczną elektronikę (czasami widać jakieś kabelki itp jak ktoś urwie skrzydło) po czym składa się to do kupy. Dla zoszczędzenia sporej ilości miejsca, osobno przewozi się samo skrzydło, a osobno nos, który jest wykonany z zupełnie innych rodzajów Włókna niż skrzydło, bo spełnia też rolę bezpieczeństwa i jego wytrzymałość jest badana przez FIA.
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.