Produkcja elementów nadwozia

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Metalpablo Wt paź 04, 2011 20:19  Produkcja elementów nadwozia

Witam. Chyba nie ma takiego tematu, przynajmniej nie mogłem znaleźć:). Chciałbym znać drogę powstawania np przedniego spojlera. Wiem, że na początku tworzony jest model 3D przy pomocy programu CAD (NX, Catia). Następnie ten model imprtowany jest do programu CFD np. Fluent'a. Potem są mega duże obliczenia :D , na super kompie. Powiedzmy, że nie trzeba nic poprawiać w modelu bo wyniki symulacji przepływu powietrza są obiecujące. No i tu już nie wiem jaki jest kolejny etap. Potem projektują odpowiednią matryce i jest proces tłoczenia? Nie jestem pewien, ale w którymś numerze F1 Racing (PL) opisali jak to się robi w fabryce Williamsa (chyba Hulkenberg będąc testerem, przez trochę czasu siedział w fabryce w Grove i pracował przy produkcji), jakby ktoś miał dostęp to bardzo bym prosił o streszczenie tego artykułu:). Byłbym ogromnie wdzięczny jak by mi ktoś podał trochę informacji o produkcji spojlera, jakiś lotek czy innych cześci zwłaszcza tych aerodynamicznych, a przedewszystkim jakie procesy technologiczne sie wykorzystuje. Tu jest np "zarysik" (bardzooo ubogi) produkcji monocoque http://bi.gazeta.pl/im/9/3529/m3529849.jpg
Metalpablo
 
Dołączył(a): Śr lip 20, 2005 20:24

Postprzez hideto Śr paź 05, 2011 16:17  Re: Produkcja elementów nadwozia

Ciężko stworzyć matrycę do przedniego skrzydła, bo jest ono zwyczajnie zbyt skomplikowane w swoim kształcie.

Zespół który się tym zajmuje, musi rozbić skrzydło na ileś tam poszczególnych elementów które da się wykonać na pojedynczych formach. Następnie wykonuje się te elementy na formach - formy zazwyczaj wykonywane są z aluminium a ich przygotowaniem zajmuje sie w programach obsługujących CAD bo takowe dane można łatwo przeliczyć na ruchy obrabiarek CNC.

Wbrew temu co się niektórym może wydawać, teraz nie wchodzi facet z pędzelkiem i nie dziabie żywicą we włókno węglowe ułożone w formach. Zespoły używają tzw. Prepregów, czyli płatów włókna węglowego które już wcześniej zostało równomiernie nasączone żywicą. Jest to oczywiście związane z założoną wytrzymałością skrzydła. Jesli ktoś chciałby zrobić to ręcznie i wykonał np 100 skrzydeł to po przejściu do laboratorium wytrzymałości materiałów, każde to skrzydło złamie się pod obciążeniami w innym miejscu i przy innej wartości obciążenia. Po ułożeniu tego w formie, wykłada sie ją czyms w rodzaju papierowego ręcznika i zamyka w próżnowym opakowaniu (specjalna folia z zaworami) i odsysa nadmiar żywicy.

Kolejny etap to autoklaw, czyli piec o podniesionym ciśnieniu (poza wysoką temperaturą na materiały oddziałowuje też wysokie ciśnienie) po wyjęciu z pieca, niektóre elementy klei się specjalnymi klejami a pozostałe zwyczajnie przykręca. Umieszcza się w elementach konieczną elektronikę (czasami widać jakieś kabelki itp jak ktoś urwie skrzydło) po czym składa się to do kupy. Dla zoszczędzenia sporej ilości miejsca, osobno przewozi się samo skrzydło, a osobno nos, który jest wykonany z zupełnie innych rodzajów Włókna niż skrzydło, bo spełnia też rolę bezpieczeństwa i jego wytrzymałość jest badana przez FIA.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez pawel92setter Śr paź 05, 2011 18:20  Re: Produkcja elementów nadwozia

To wszystko można było swego czasu obejrzeć na Eurosporcie, gdy Williams otwierał swoje podwoje przed europejskim widzem. Sam przypominam sobie jak jeden z pracowników wyciągał z pieca jakąś część końcowej części wydechu. Kiedyś widziałem odcinki tej serii na youtube, ale nie wiem czy można je tam jeszcze znaleźć.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez hideto Śr paź 05, 2011 18:23  Re: Produkcja elementów nadwozia

wydech z włókna ?
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez szama Śr paź 05, 2011 18:25  Re: Produkcja elementów nadwozia

A wydechy nie są z ceramiki? Bo włókno chyba by sie spaliło, ale ceramikę, przynajmniej tą normalna też się wypala.
Avatar użytkownika
szama
 
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 16:54

Postprzez hideto Śr paź 05, 2011 18:26  Re: Produkcja elementów nadwozia

wydechy są ze stopów metali. I jeszcze do niedawna najlepsze były wykonywane w prywatnych kuźniach zespołów. Taki artykuł czytałem jakieś niecałe 5 lat temu i mowa była o tym, że takowe zakłady wciąż posiadają już tylko Mclaren, Renault i Ferrari. Natomiast reszta używa innych metod, albo zleca wykonanie firmom zewnętrznym.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez SirKamil Śr paź 05, 2011 18:47  Re: Produkcja elementów nadwozia

szama napisał(a):A wydechy nie są z ceramiki? Bo włókno chyba by sie spaliło, ale ceramikę, przynajmniej tą normalna też się wypala.


Wydechy jeśli nie ze stopów metali, wytwarza się z nieorganicznych polimerów i matryc szklano ceramicznych (coś jak w blatach grzejnych kuchenek) o tolerancji do 1800 stopni Celsjusza.
"Opony są takie same dla wszystkich." A. Newey, Luty 2011 r.
Avatar użytkownika
SirKamil
 
Dołączył(a): Śr wrz 14, 2005 22:12
Lokalizacja: Kraj kwitnącej lipy

Postprzez pawel92setter Śr paź 05, 2011 21:59  Re: Produkcja elementów nadwozia

Nie jestem na pewno ekspertem w tym względzie, ale tamten element ewidentnie przypominał mi rurę wydechową. Co prawda było to dość dawno, a pamięć bywa ulotna, ale chyba tak właśnie było :)
Chyba, że są jakieś inne podobne elementy w bolidzie (ale nie wydaje mi się)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 7:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Metalpablo Cz paź 06, 2011 20:26  Re: Produkcja elementów nadwozia

=> hideto forma czyli masz namyśli coś na wzór formy wtryskowej, która składa się z matrycy i stempla, gdzie pomiędzy nimi znajduje się układane włokno węglowe oraz kleje lub żywice np. http://moldesign.com.pl/foto_slide/30m.jpg (coś na wzór tłoczenia karoseri z blachy), czy jakby sam "dół" np. http://www.china-plastic-molding.com/up ... 2623_1.jpg i na tym tylko jest układany materiał, bez udziału odpowiedniego stempla wywierającego docisk (te przykłady w obu przypadkach to oczywiście części formy wtryskowej )?
Metalpablo
 
Dołączył(a): Śr lip 20, 2005 20:24

Postprzez hideto Cz paź 06, 2011 20:44  Re: Produkcja elementów nadwozia

Form wtryskowych używa się do wszelkiego rodzaju materiałów które są płynne przed wykonaniem elementów.

Do włókna używa się form jednoczęściowych. Tzn bez stempla. Sama forma może być dzielona na dziesiątki elementów które potem ułatwiają wyjęcie produktu z formy.

zresztą na yt masz pełno filmików o tym. przeszukaj też czeskie google. czesi produkuja znaczna cczesc nadwozi do aut gt we wszelakich seriach wyścigowych.
Obrazek
Dopiero gdy stracimy wszystko stajemy się zdolni do wszystkiego. Prawie śmierć niczego nie zmienia, dopiero śmierć... zmienia wszystko.
Avatar użytkownika
hideto
 
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 18:15
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Metalpablo Cz paź 06, 2011 20:54  Re: Produkcja elementów nadwozia

Bardzo dzięki za informacje :) . Jestem ogromnie wdzięczny :D .
Metalpablo
 
Dołączył(a): Śr lip 20, 2005 20:24


Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron