Krótka charakterystyka torów F1

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez Maraz N maja 15, 2005 11:33  Krótka charakterystyka torów F1

Krótka charakterystyka torów na podstawie własnych materiałów i opracowań Grupy Allianz Polska. Tory wypisane wg. kolejności wyścigów w sezonie 2005.

Albert Park Circuit - http://f1.and.pl/tory/?id=albert_park
Układ toru jest w miarę gładki, bez typowych dla ulicznych torów zakrętów o 90 stopni, które ograniczają znacznie prędkość. Jazda po nim odbywa się dosyć płynnie i w zasadzie wszyscy kierowcy lubią się tutaj ścigać.

Sepang International Circuit - http://f1.and.pl/tory/?id=sepang
Tor ma niewiele ponad pięć i pół kilometra długości, składa się z 15 zakrętów oraz 8 prostych i umożliwia rozwinięcie prędkości do 330 km/h. Wymagana średnia siła dociskowa.

Bahrain International Circuit - http://f1.and.pl/tory/?id=bahrain
Wymagający tor z mieszanką wolnych i szybkich zakrętów. Najwolniejszy z nich - Turn 1 - pokonuje się tu na drugim biegu przy prędkości 105 km/h. Najszybszy natomiast to Turn 9 przejeżdżany na piątym biegu przy prędkości 240 km/h. Na dodatek proste są bardzo długie i maksymalna prędkość odgrywać tu może decydującą rolę. Tor oferuje kilka dogodnych miejsc do wyprzedzania. Problem stanowi często nawiewany z pustynii piasek, z powodu którego nawierzchnia toru jest bardzo śliska.

Imola (Autodromo Enzo & Dino Ferrari) - http://f1.and.pl/tory/?id=imola
Dzięki wielu zmianom wprowadzonym w ciągu ostatnich lat tor stał się dużo bezpieczniejszy, a przy tym pozostał ciekawym obiektem. Decydujące znaczenie na Imoli ma idealne ustawienie samochodu do pokonywania szykan. Samochód musi dobrze hamować i musi być zdolny do przejeżdżania zakrętów po tarkach (krawężnikach) bez zbędnego skakania na boki.

Circuit de Catalunya - http://f1.and.pl/tory/?id=catalunya
Duża liczba szybkich zakrętów wymaga od kierowców dużej wytrzymałości. Do tego dochodzi często silny wiatr, który nawiewa piasek na tor. Największe znaczenie mają tu ustawienia aerodynamiki. Przed wyścigiem w Barcelonie kierowcy są z reguły zrelaksowani. Na testach przejeżdżają na tym torze dziesątki tysięcy kilometrów i znają go jak własną kieszeń - mogą więc szybko ocenić, jak wypadają na tle konkurencji. Nie ma tu niespodzianek - może poza pogodą.

Monte Carlo (Circuit de Monaco) - http://f1.and.pl/tory/?id=monte_carlo
Jedyny tor uliczny w pełnym tego słowa znaczeniu. Poprawne ustawienie auta na ten labirynt zakrętów jest dość łatwe - po prostu niezbędna jest duża siła docisku. Dla kierowców ten wyścig to jednak ciężka praca - około 3100 zmian biegów podczas każdej Grand Prix. Trasa jest bardzo wąska, praktycznie nie ma ucieczki przed stalowymi barierami. Jedną z najważniejszych rzeczy jest pozycja startowa - na tym torze niezwykle trudno jest wyprzedzać.

Nurburgring - http://f1.and.pl/tory/?id=nurburgring
Jeden z najbezpieczniejszych torów w F1, w obecnej konfiguracji wymagający dosyć dużej siły dociskowej. Nieprzewidywalna pogoda w górach Eifel sprawia, że kierowcy i zespoły nie wiedzą czego się spodziewać. To sprawia, że rywalizacja jest szczególnie emocjonująca.

Circuit Gilles Villeneuve - http://f1.and.pl/tory/?id=gilles_villeneuve
Tor na wyspie Ile de Notre Dame jest dość wymagający. Długie proste, szykany i nawroty; hamulce i skrzynie biegów są tu narażone na szczególne obciążenia. Pobocza nie są zbyt szerokie, ale okazji do wyprzedzania jest całkiem sporo.

Indianapolis Motor Speedway (Brickyard) - http://f1.and.pl/tory/?id=indianapolis
Tor jest ciekawą mieszanką szybkiej partii po owalnej części i ciasnych zakrętów w jego środkowej części, wewnątrz owalu. Indianapolis ma jedną z najdłuższych prostych w Formule 1. Tor wymaga średniej siły dociskowej, jednak dobranie optymalnych ustawień auta jest dosyć trudne. Z jednej strony potrzebna jest duża przyczepność na ostrych wirażach, a z drugiej strony fragment owalu, po którym przejeżdżają kierowcy Formuły 1, doskonale nadaje się do wyprzedzania na całej długości i tu liczy się najbardziej maksymalna prędkość, dochodząca przy odpowiednio ustawionych skrzydłach do 350 km/h.

Circuit de Nevers, Magny-Cours - http://f1.and.pl/tory/?id=magny-cours
Tor Magny Cours jest bardzo równy, stąd też zawieszenie samochodów można bardzo obniżyć. Ryzyko uszkodzenia podwozia jest niewielkie. Tor nie jest jednak zbyt przyczepny. Trudność tego toru polega na odpowiednim dobraniu miejsca, w którym rozpoczyna się wjeżdżanie w zakręt. Wynika to z pagórkowatości toru - kierowcy czasami nie widzą wejścia w zakręt z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeździ się tu bardzo płynnie.

Silverstone Circuit - http://f1.and.pl/tory/?id=silverstone
Pomimo wielu zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa, jest to nadal jeden z najszybszych torów w F1. Szeroka droga i proste zakończone na ogół ostrymi zakrętami, pozwalają na w miare łatwe wyprzedzanie.

Hockenheimring - http://f1.and.pl/tory/?id=hockenheim
Po modernizacji Hockenheim stracił swój dawny charakter. Teraz jest to już typowy dosyć krótki tor, jednak zmiany spowodowały zwiększenie atrakcyjności, gdyż bezpośrednia walka kierowców ma teraz miejsce znacznie częściej i to nie tylko pod koniec najdłuższej, nieco zakrzywionej prostej.

Hungaroring - http://f1.and.pl/tory/?id=hungaroring
Położony w pagórkowatej okolicy tor ma 14 zakrętów i bardzo mało prostych odcinków. Przez to średnie prędkości są bardzo niskie. Jedyny problem to piasek na torze i bardzo śliska nawierzchnia, co przy najmniejszym braku koncentracji może się skończyć wycieczką poza tor. Wyprzedzanie jest tu bardzo trudne.

Istanbul Otodrom - http://f1.and.pl/tory/?id=istanbul
Zupełnie nowy tor, na którym kierowcy będą się ścigali w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Oznacza to, że podobnie jak na torach Imola i Interlagos przeważają zakręty w lewą stronę. Znajdziemy tu długie proste zakończone ostrymi zakrętami i krętą wewnętrzną sekcję, z sekwencją zakrętów na przemian w jedną i drugą stronę. Nie brak również szybkich wiraży.

Monza (Autodromo Nazionale) - http://f1.and.pl/tory/?id=monza
Ten ultraszybki tor wymaga jednej rzeczy: mocy. Prędkości maksymalne są bardzo duże, mimo licznych szykan poprawiających bezpieczeństwo. To jedyny tor, na którym nadal używa się tylnego skrzydła nastawionego wyłącznie na prędkość maksymalną, a nie na siłę docisku.

Circuit de Spa-Francorchamps - http://f1.and.pl/tory/?id=spa-francorchamps
Jest to bez wątpienia jeden z najlepszych torów wyścigowych na świecie. Piękny, szeroki, malowniczy, ze wspaniałymi kombinacjami zakrętów. Obecnie zdecydowanie najdłuższy w kalendarzu wyścigów F1. Bardzo często zdarza się tu deszczowa pogoda, co sprawia, że świetnie radzą sobie tu na ogół tacy kierowcy jak Michael Schumacher.

Interlagos (Autodromo Jose Carlos Pace) - http://f1.and.pl/tory/?id=interlagos
Duże wymagania stawiane kierowcom przez ten tor płyną nie tylko z kierunku jazdy - odwrotnego do ruchu wskazówek zegara. Nawierzchnia - wyboje i dziury - wymagają przyzwyczajenia i odpowiedniego przygotowania fizycznego.

Suzuka Circuit - http://f1.and.pl/tory/?id=suzuka
Tor, który wymaga wiele odwagi. Jest bardzo szybki i wymagający. Kombinacje wolnych i szybkich zakrętów sprawiają, że ten tor - jedyny w F1 o kształcie ósemki - jest jednym z najtrudniejszych w Formule 1. Jazda tutaj wymaga ogromnej koncentracji.

Shanghai International Circuit - http://f1.and.pl/tory/?id=shanghai
Charakterystyczną cechą toru są przypominające zwiniętego węża dwie sekwencje zakrętów, a także dwa spiczaste końce, czyli bardzo ostre wiraże znajdujące się po przeciwległych stronach toru. Oprócz dłuższych prostych zakończonych ostrymi zakrętami, co powinno ułatwiać wyprzedzanie, w środku toru znajduje się również sekwencja dwóch szybkich wiraży. Obiekt ten stanowi spore wyzwanie dla kierowców.
Avatar użytkownika
Maraz
administrator
 
Dołączył(a): N kwi 10, 2005 18:42
Lokalizacja: Janów Lubelski
GG: 2088713

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości