Strona 1 z 1

Anti-roll bar

PostNapisane: Śr paź 24, 2012 23:49
przez Wyspiarz
Zastanawia mnie wpływ kształtu anti-roll bar'a na jego właściwości. Szukając w internecie natrafiłem na wiele różnych typów. Tutaj można sprawdzić:
http://www.optimumg.com/OptimumGWebSite/Documents/OptimumK%20Help%20File%20v1.1/Anti-Roll%20Bar_legacy.htm
W samochodach osobowych najczęściej spotykany jest model podobny do U-Bar with Intermediate Rocker.
A T-ARB oraz U-ARB są spotykane w f1 i innych openwheel'erach jak również nascar'ach. Czytałem o różnych modyfikacjach tych typów, jak wprowadzanie specjalnych blade'ów, które można znacznie lepiej regulować.
Ogólna zasada działania ARB pozostaje ta sama, jakie plusy i minusy wiążą się z zastosowaniem typów T czy U?

Re: Anti-roll bar

PostNapisane: So paź 27, 2012 16:43
przez MarK
Po pierwsze popatrz na konstrukcję. Prawego górnego typu z tej infografiki nie upchniesz w nosie bolidu - prawda? To pierwsza sprawa, czyli kształt wymuszony przez konstrukcję.

Dalej już masz zagadnienia stricte z inżynierii materiałowej zapewne i mechaniki. Czyli: zależnie od konstrukcji zawieszenia i płaszczyzny, w której pracuje stabilizator (a taka polska nazwa, jak jesteśmy na polskim forum to jej może używajmy ;) ) zapewne jedne typy sprawują się lepiej inne gorzej, dalej idąc w niektórych układach zawieszenia dany typ stabilizatora pracuje bardziej na zginanie, w innym na skręcanie, czy ścinanie - to już zagadnienia inżynierskie z wytrzymałości materiałów. Lepiej by to pewnie było widać mając przed nosem ładne grafiki choćby z kolorowym oznaczeniem rozkładu naprężeń w danym układzie.