Nawet dobór sponsorów - wszystko w niebieskich odcieniach - Philips, RBS, At&t, Reuters, etc.
Jak chodzi o dobór sponsorów, to również BMW bardzo restrykcyjnie podchodzi do swojego CI i wszystkie loga są granatowe — Nawet Petronas na bolidzie nie jest w swoim należytym seledynowym kolorze.
kiedyś to się robiło malowanie a potem do tego dopasowywało się sponsorów
Bez przesady. Główny kolor zawsze narzucał sponsor — taka ikona jak biało-czerwony McLaren to nic innego malowanie dyktowane przez Marlboro. Żeby to zespoły dyktowały swoje kolory, to McLaren zawsze byłby pomarańczowy. Poza tym bywały i okropne pstrokacizny.
A i Williams sprzedawał się bez opamiętania, Williamsy były białe z zielonym (Fly Saudia), biało-żółto-granatowe(Canon, Camel), granatowo-białe (Rothmans) czy czerwone (Winfield) dlatego że Frank tak co kilka sezonów zmieniał upodobania kolorystyczne. Nie, bo sponsorzy wymagali. No i z ostatnich biało-granatowy Williams był taki bo zespół chciał? Nie, narzuciło takie barwy BMW które jak wiemy ostro zaangażowało się wtedy w tę ekipę.
Teraz jest na odwrót - każdy sponsor chce żeby jego logo było jak najlepiej wyeksponowane
Nie, teraz jest coś co się nazywa
Corporate Identity, każdy element musi być zgodny z CI. Sztandarowym przykładem jest tu BMW - wszystko jest tu podporządkowane Identyfikacji wizualnej BMW.
Z tego samego powodu choćby ING nie może pokryć całego bolidu, bo Renault i jego CI wymaga tego żółtego elementu. Recepta w sumie jest prosta — jak najmniej sponsorów o sporym wkładzie. Najlepiej było wtedy kiedy był jeden główny, a reszta to tylko małe loga na skrzydle. Gorzej jak w Renault, ze musi być i Renault i ING.
Jedynym zespołem, który robi dalej "po staremu" jest Williams
Ano właśnie robi bardzo
po nowemu — wszystko podporządkowane CI zespołu, a nie sponsora
Dodatkowo nie trzeba dobierać sponsora w tych samych barwach, gdyż każdy sponsor przewiduje zastosowania swojego logo w kolorze czy tylko czerni lub bieli. Więc wcale Williams (czy BMW) nie muszą dobierać sponsora bardzo kolorystycznym kluczem, bo każdy sponsor ma przewidziane zastosowanie swojego loga w rożnych wariantach (dlatego Williams może sobie pozwolić na stosowanie białych logo na swoim bolidzie, gdyż stosowanie białego loga na ciemnym tle to właściwie podstawowy element identyfikacji dla każdej firmy).