Witam po "krótkiej" przerwie. Na początek małe usprawiedliwienie, post został zamieszczony w tej treści również na innym forum, aby zorientować się, czy ktoś tam jeszcze żyje. Ale do rzeczy ...
Garść nowych newsów, spekulacji, powodów do dyskusji. Zmian technologicznych od 2021 szykuje się sporo, nie wszystkie jeszcze ujawnione, część dopiero w fazie spekulacji, część jeszcze "w pieluchach", ale - pewne pierwsze przecieki się pojawiają. O ile temat silników dostał znaku zapytania, o tyle specyfikowane są już powoli zmiany dotyczące przyszłości kół/opon w sezonach od 2021 począwszy. I dobrze, bo tutaj będzie większa rewolucja moim zdaniem niż w silnikach, więc trzeba powoli konsultować sprawy z producentami podzespołów, żeby udało się wyrobić w terminie. Głupie przeprojektowanie tarcz hamulcowych trwa 9-10 miesięcy, a tu ... będzie do zrobienia zdecydowanie więcej. No to po kolei. Co w planach zmian ?
- Felgi zmieniają średnicę z 13" do 18"
- Opony będą niskoprofilowe, przód 270 mm (obecnie 305 mm), tył 405 mm (obecnie tyle samo). Wysokość profilu na etapie "konsultacji" z producentami opon. Prawdopodobnie 70 lub 72
- Zakaz używania koców grzewczych
To z grubsza. Oczywiście nie sposób nie zauważyć, że taka zmiana wpływa na ...wszystko. Pojawia się mnóstwo niewiadomych i wymagało będzie to wszystko nie lada intelektu i doświadczenia, żeby nie wpaść w czarną ... dziurę.
Zacznijmy od felg, które zmieniają średnicę na 18". Pojawia się sporo nowej przestrzeni dla tarcz hamulcowych. I dobrze - bo z tego co mówią producenci, obecne wchodzą w 13" felgi na milimetry, a żeby rozproszyć ilość energii która powstaje przy hamowaniu musieli zwiększyć ich grubość z 28 do 32 mm. Mam nadzieję, że FIA pójdzie po rozum do głowy i pozwoli na modyfikacje tarcz, bo jeśli zostaną małe to raz że będzie to nie ładnie wyglądało, a dwa - może być ciężko pozbyć się energii wydzielanej podczas hamowania, jeśli osiągi w 2021 jeszcze wzrosną. Zwiększając średnicę tarcz można by z kolei powrócić do cieńszych tarcz, co byłoby naturalnym krokiem aby zredukować masę i obniżyć środek ciężkości. Zmiana grubości którą wprowadzili niby nieduża ... 28 mm a obecne 32 mm, ale w praktyce pomyślcie sobie, że te 4 mm to dodatkowe 450 otworów chłodzących (1450, zamiast 1000). Zmieni się również geometria zawieszenia, z samej zmiany wymiarów felg i opon środek masy przesunie się o 3% w kierunku tyłu.
Druga sprawa, to nowy profil opony. Tu będzie najwięcej niewiadomych. Począwszy od tego jak opona będzie się odkształcała, jak będzie pracowała w wolnych, średnich i szybkich łukach, jak będzie zmieniała się powierzchnia styku w łukach. W tunelach nie za bardzo da się symulować pracy opon przy niskich prędkościach więc trzeba będzie zbierać dane z testów na torach, co z kolei może być trudne ze względu na zakaz używania koców grzewczych, ale o tym później. Niski profil opon z kolei spowoduje konieczność przeprojektowania aero całego pakietu, ze względu na mniejsze ścianki boczne opony. Zmiana opon niewykluczone że zaowocuje zainteresowaniem w temacie Michelina i Hankooka, choć ponieważ kontakt oponiarski będzie obowiązywał 2020-2023 daje to pewną przewagę dotychczasowemu dostawcy - czyli Pirelli, bo na 2020 jeszcze będą 13" felgi i opony które Pirelli dostarcza. Mówią, jednak że to nie prawda z tą przewagą, bo opona co roku i tak jest inna, ale ... co mają mówić ?
Ostatnia kwestia to zakaz używania koców grzewczych. Przypomnę tylko, że pomysł został wdrożony w kilku innych seriach. Mam mieszane uczucia co do tego pomysłu w F1. Jedyne rozsądne wytłumaczenie tego zakazu to ograniczenie kosztów, ale ... czy to naprawdę takie wielkie pieniądze ? Czy nie spowoduje to zbyt wielkiego pola do oszukańczych praktyk ? Czy nie będzie czasem sprzeciwów, że jeden z zespołów trzymał opony na słońcu pod szklanym dachem, a inni mieli garaże w cieniu ? Obecnie zakładane są opony o temperaturze 110 C ... czy to aby bezpieczne wypuścić kierowcę na gumach które mają 20 C ? Kwestia moim zdaniem powinna upaść, tym bardziej, że powstają zmarszczki na czołach specjalistów, którzy zastanawiają się, co z testami ? Gdzie tu oszczędność skoro na każdym stincie pierwsze okrążenia są do wyrzucenia ? Plotki głoszą, że na testach koce miałyby być jednak dozwolone, tylko gdzie w tym wszystkim argument o ograniczeniu kosztów ? A kwalifikacje ? Można sobie oczywiście wyobrazić sytuację w której kierowca dogrzewa gumy nawet podczas wyścigu przez jedno czy dwa okrążenia. Są tory które na to pozwalają. Ale wypuszczenie kierowcy na "zimnych" oponach w Monaco ? Do kwalifikacji ? Gdzie w tym wszystkim nadrzędna zasada - "Safety first". Jakoś nie wyobrażam sobie zygzakujących 15 bolidów w Monaco, aby dogrzać gumę, w czasie gdy inni są na okrążeniach pomiarowych. No nic - jest jeszcze trochę czasu ...może nie przejdzie.
Na koniec jeszcze technicznie o mieszankach które miały zostać przygotowane od 2021 roku. Będą trzy, mówiąc kolokwialnie - "miękka, średnia i twarda". Wg wytycznych FIA, ma być większy rozstrzał między mieszankami. Z grubsza :
- HARD (ścieralność : ma tracić 2s na okrążeniu po przejechaniu 22% dystansu wyścigowego)
- MEDIUM ma być szybsza od HARD około 1,2s (ścieralność: ma tracić 2s na okrążeniu po przejechaniu 18% dystansu wyścigowego)
- SOFT ma być szybsza od HARD około 2,2s (ścieralność: ma tracić 2s na okrążeniu po przejechaniu 10% dystansu wyścigowego)
Oczywiście na różnych torach może być nieco odmiennie, ale oczekiwania są, aby powyższe wymagania były spełnione w 3/4 torów w sezonie, aby przesunąć podczas wyścigów strategię z 1 pitstopu, na 2-3 pitstopy.
Żeby tego było mało, ścieralność gum ma być nieliniowa, więc może pogorszyć się nagle, z okrążenia na okrążenie. Wymaga się również aby przyszłe opony szybko osiągały swe optymalne warunki pracy podczas bliskiej jazdy za innym bolidem, lub podczas agresywnej choć powolnej jazdy i to niezależnie od mieszanki (domyślam się, że nie mogą stygnąć podczas podróżowania za safety carem, oraz musza się szybko nagrzać podczas formation lap). Ścieralność nie może również spadać więcej niż 5% w przypadku temperatury opony +/- 15C poza optymalnym oknem pracy. Mówiąc krótko, okno temperaturowe opony będzie wynosiło około 30C. Poza tym oknem opona nie może się zbyt szybko zużyć.
No i chyba tyle. Zachęcam do dyskusji, przemyśleń, podzielenia się dodatkowymi informacjami - jeśli ktoś ma.