F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (GPM)
Login:
Hasło: 
 
  GPM 2020
Rejestracja nowego zespołu
Regulamin zabawy
Cennik składników
Łączna klasyfikacja punktowa
Punkty zdobyte w ostatnim GP
Zwycięzcy wyścigów
Najlepsi w zarządzaniu
Najlepsi w typowaniu
Najlepsi w fazie wstępnej
Najlepsi w fazie głównej
Najlepsi debiutanci
Pozycje po kolejnych GP
Porównanie wartości zespołów
Klasyfikacja wszech czasów
Lista wszystkich lig
Nagrody
Punktacja
Lista zespołów
Nasi ulubieńcy i inne statystyki
Oficjalne forum GPM

  Ostatnie komunikaty
10 marca 2020
Inauguracja sezonu!

Regulamin na sezon 2020
(Ostatnia aktualizacja: 10.3.2020)
T-  |  T+  ]
I. ZASADY OGÓLNE

Nasz zespół składa się z dwóch głównych kierowców i opcjonalnego rezerwowego, a także z bolidu i silnika. Punkty wyliczane są niemal tak samo jak w rzeczywistości. Za każdy punkt zdobyty w głównej fazie zabawy zarabiamy $104 000 i uzyskane w ten sposób fundusze po każdym wyścigu możemy przeznaczyć na zmianę kierowcy, bolidu lub silnika. Zabawę rozpoczynamy z $25 000 000 na koncie, za co oczywiście nie uda nam się od razu stworzyć "zespołu marzeń", ale jeśli tylko będziemy prowadzili swój zespół w efektywny sposób, to pod koniec sezonu dorobimy się najlepszych składników. Ceny kierowców, bolidów i silników wyliczane są automatycznie na podstawie rzeczywistych wyników w F1 (patrz aktualny cennik). Wyjątek stanowi początek sezonu, kiedy ceny są ręcznie skorygowane na podstawie wyników testów.

Sezon GPM ponownie rozpocznie faza wstępna zabawy, ale z jedną zmianą w stosunku do poprzedniego roku. Faza ta będzie trwała przez trzy pierwsze wyścigi, w którym to okresie będziemy zdobywali tylko punkty, bez pieniędzy. Zachowane zostały zasady dotyczące fazy wstępnej, które wprowadziliśmy przed sezonem 2010:
  1. W trakcie fazy wstępnej cennik jest zamrożony – ceny będą takie same, jak przed startem sezonu,
  2. Zwrot za główne składniki zespołu (kierowcy wyścigowi, bolid, silnik) jest podniesiony w fazie wstępnej do 75% aktualnej ceny składnika – po zakończeniu fazy wstępnej spadnie z powrotem do 50%.

Dodatkowo każdy uczestnik zabawy będzie miał do wyboru możliwość ustalenia nowego składu zespołu za początkowy budżet ($25 000 000), jeśli nie będzie zadowolony z tego wybranego przed startem sezonu, albo kontynuowania zabawy z dotychczasowym składem i stanem konta. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku wybrania zresetowania składu straci się punkty zdobyte za składniki zespołu w trakcie trzech pierwszych GP (punkty z typowania zostają). Dzięki temu posunięciu zespoły decydujące się na utrzymanie dotychczasowego składu będą przynajmniej miały pewną przewagę punktową, natomiast od strony finansów nadal będzie miało miejsce wyrównanie szans.

Od czwartego wyścigu sezonu będziemy już otrzymywać zarówno punkty, jak i wirtualne pieniądze (wypłaty obejmują tylko punkty zdobyte w GP po fazie wstępnej). Pojawi się wtedy także możliwość zobaczenia, jak wyglądała klasyfikacja zaraz po zakończeniu fazy wstępnej.

Uwaga: pierwsze wyliczenie cennika według punktów zdobywanych przez kierowców i zespoły w rzeczywistych wyścigach nastąpi zaraz po zakończeniu trzeciego wyścigu, czyli przed zdjęciem blokady po GP Bahrajnu.

Typowanie zdobywcy pole position i kolejności punktowanych miejsc na mecie nadal jest częścią zabawy, dzięki czemu nawet mało doświadczony menedżer będzie zawsze w stanie zarobić trochę punktów, jeśli zawiodą składniki zespołu, a starzy wyjadacze, znający obowiązujący w danym momencie rozkład sił w F1 jak własną kieszeń, nawet więcej. Punktacja za typowanie pozostała bez zmian – szczegóły można zobaczyć tutaj.

Rejestracji nowego zespołu można dokonać przed startem sezonu lub po zakończeniu fazy wstępnej (patrz następny punkt regulaminu). Rejestracji zespołu trzeba więc dokonać przed pierwszym wyścigiem sezonu, jeśli chce się mieć możliwość walki o czołowe miejsca.

Utrzymana została możliwość zezwolenia innym uczestnikom zabawy podejrzenia składu własnego zespołu, przy czym nie aktualnego, ale takiego, jaki miało się trzy wyścigi temu lub wcześniej (dzięki temu aktualny skład będzie wciąż tajemnicą). Oczywiście jeśli ktoś w ogóle nie życzy sobie, aby inni mogli podejrzeć jego stary skład, może wyłączyć odpowiednią opcję w danych założyciela zespołu (domyślnie podgląd jest włączony). Składy innych zespołów można oglądać np. na liście zespołów po kliknięciu na nazwę zespołu – najwcześniej od czwartego wyścigu sezonu, o ile dana osoba nie zablokuje możliwości zobaczenia jej składu. Dodatkowo istnieje możliwość zobaczenia, które miejsce zajmował dany zespół po każdym GP.

Przed pierwszym wyścigiem sezonu można dokonywać dowolnych zmian w składzie zespołu, bowiem wymiana składników nie wiąże się z żadną stratą. Jednakże w trakcie sezonu w przypadku zmiany któregoś z elementów zespołu otrzymamy 75% zwrotu obecnej ceny starego elementu w fazie wstępnej, a 50% w głównej fazie zabawy. Wszelkie zmiany najlepiej więc dokonywać po dokładnym zastanowieniu się i najlepiej niezbyt często, gdyż pochopna zmiana może być kosztowna. Warto dodać o nowym narzędziu ułatwiającym podejmowanie decyzji przy zmianach w składzie zespołu. Jest nim przewidywacz ceny kierowcy po następnym GP. Na stronie z cennikiem wybieramy kierowcę i przewidywane miejsce na starcie oraz na mecie wyścigu – po zatwierdzeniu komputer pokaże, jak byłaby nowa cena kierowcy, gdyby zajął podane miejsca.

Istnieje także możliwość posiadania opcjonalnego kierowcy rezerwowego. Umożliwia on zdobywanie punktów w sytuacji, gdy jeden z naszych głównych kierowców ulegnie kontuzji lub z powodu jakiejś choroby nie będzie mógł wystartować w jednym lub w kilku wyścigach (nie dotyczy rozwiązania kontraktu pomiędzy kierowcą i zespołem przed zakończeniem sezonu lub planowej rotacji kierowców, jak to miało np. miejsce w Red Bull w sezonie 2005 czy niespełnienia zasady 107% w kwalifikacjach). Jako że kierowca rezerwowy może się przydać tylko w wyjątkowych sytuacjach, jego cena jest niższa niż w przypadku głównych kierowców. Przed rozpoczęciem sezonu za rezerwowego (wybieranego z listy normalnych kierowców) zapłacimy 35% normalnej ceny, natomiast w trakcie sezonu 70%. Zwrot w przypadku zmiany rezerwowego wynosi 40% normalnej ceny.

(NOWY PUNKT) Zmiany wyników wyścigów, związane z protestami lub odwołaniami od decyzji sędziów, znajdą odzwierciedlenie w GPM tylko i wyłącznie, jeśli zostaną wprowadzone przed kolejnym Grand Prix. Na przykład – jeśli dany zespół zostanie oprotestowany po GP Australii, a FIA zwoła komisje i podejmie decyzję o dyskwalifikacji dopiero w kwietniu, to nie będzie ona brana pod uwagę w wynikach GPM.

Zwycięzcą zabawy jest ten uczestnik, który zdobył na koniec sezonu najwięcej punktów w klasyfikacji ogólnej. Jeśli kilku uczestników będzie miało na swoim koncie taką samą liczbę punktów, wtedy o rozdziale nagród decydował będzie stan konta zespołu.


II. BLOKADY

W trakcie każdego weekendu grand prix obowiązuje blokada zmian w składach zespołów i typowaniu. Rozpoczynać się będzie ona wraz z początkiem sobotnich kwalifikacji (o 14:00 podczas europejskich GP), a kończyć w najbliższy wtorek po GP o 16:00 (przypomnienie o terminie wprowadzenia/wygaśnięcia blokady znajduje się w okienku z informacjami o najbliższym wyścigu po lewej stronie). Uwaga: początek blokady nie będzie już przestawiany na późniejszy termin w przypadku przeniesienia kwalifikacji na niedzielę z jakiegokolwiek powodu (sytuacja taka miała miejsce w GP Japonii 2010).

Aktualizacja klasyfikacji zespołów GPM zwykle będzie się odbywała wieczorem, po zakończeniu rzeczywistego wyścigu. Jednakże ze względu na możliwość zmiany końcowego rezultatu wyścigu (np. w wyniku dyskwalifikacji któregoś kierowcy) stan konta zespołów będzie aktualizowany dopiero tuż przed końcem blokady zmian, czyli we wtorek.

Po rozpoczęciu sezonu przez trzy wyścigi (okres fazy wstępnej) obowiązuje jeszcze jedna blokada oprócz standardowej na czas weekendu grand prix. Uniemożliwia ona założenie nowego zespołu lub zakupienie składników w zespole założonym przed startem sezonu, w którym brakowało któregoś z głównych składników (kierowcy wyścigowego, bolidu lub silnika). Blokada ta ma na celu ochronę interesów tych uczestników zabawy, którzy dysponując jedynie informacjami z przedsezonowych testów oraz treningów w pierwszym GP wybiorą skład swojego zespołu przed pierwszymi kwalifikacjami w sezonie. Zdarzały się bowiem przypadki w przeszłości, że osoby, które celowo założyły zespół po jednym lub nawet dwóch wyścigach, mając już lepszą orientację w rozkładzie sił, były w stanie uzyskać wysoką lokatę w klasyfikacji na koniec sezonu.


III. REJESTRACJA ZESPOŁU

Rejestracja nowego zespołu dostępna jest w momencie, gdy nikt nie jest zalogowany w managerze z komputera, przy którym siedzi osoba chcąca dokonać rejestracji (w przeciwnym wypadku wyświetli się strona zarządzania zespołem). Oprócz podstawowych danych, takich jak login i hasło, formularz rejestracyjny zawiera także kilka pól, których wypełnienie (dobrowolne) pozwoli wszystkim uczestnikom zabawy lepiej poznać się nawzajem. Są to dane dotyczące osoby zakładającej zespół, a także informacje o ulubionym kierowcy, zespole i torze. Będą one później widoczne na liście uczestników. Uwaga: nazwy zespołu nie można później zmienić, podobnie jak i loginu, dlatego należy się dobrze zastanowić nad ich wyborem (pozostałe dane można później zmieniać).

Po zarejestrowaniu zespołu konieczna jest jeszcze weryfikacja podanego adresu e-mail. Aby jej dokonać, należy kliknąć na link z kodem aktywacyjnym w liście wysłanym automatycznie na podany podczas rejestracji adres e-mail. Do momentu wykonania tej czynności nie jest możliwe dokonywanie zmian w składzie zespołu, ale można już logować się i edytować dane założyciela zespołu (co pozwala np. poprawić błędnie wprowadzony adres e-mail). Uwaga – każda zmiana adresu e-mail wymaga ponownego aktywowania zespołu za pomocą linku z kodem aktywacyjnym.

W przypadku wykrycia, że osoba, do której ma trafić nagroda założyła sobie dwa lub więcej zespołów, administrator rezerwuje sobie prawo do przekazania nagrody w ręce kolejnego uczestnika zabawy. Dodatkowe zespoły danego uczestnika zabawy oprócz głównego mogą także zostać usunięte bez ostrzeżenia.

W przypadku zapomnienia hasła wystarczy podać swój login (lub adres e-mail, jeśli nie pamiętamy loginu) i kliknąć na przycisk "zapomniałem hasła" w okienku logowania. Wówczas wygenerowane zostanie nowe hasło dla danego loginu i wysłane pod skojarzony z nim adres e-mail, podany podczas rejestracji (lub zmieniony w późniejszym terminie). Nowe hasło zacznie obowiązywać dopiero w momencie, gdy kliknie się na link weryfikacyjny podany w przysłanej wiadomości (wyklucza to możliwość przypadkowej zmiany hasła). Po zalogowaniu się przy użyciu losowo wygenerowanego hasła, zalecana jest jego zmiana na własne.


IV. ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Zarządzanie zespołem zostało tak zaprojektowane, aby ułatwić życie menedżera. Niepotrzebny jest zatem kalkulator do wyliczenia, czy przy dajmy na to łączonej zamianie np. kierowcy i bolidu zmieścimy się w posiadanym budżecie. Wystarczy wybrać interesujące nas składniki i jeszcze przed próbą zatwierdzenia komputer wyświetli spodziewany stan konta, jaki będzie po uwzględnieniu zmian. Z kolei podczas próby zatwierdzenia zmian komputer poinformuje nas o wszelkich nieprawidłowościach i przypomni, że tylko pełny skład zespołu (obaj główni kierowcy, bolid i silnik) upoważnia do zdobywania punktów, a niewytypowanie wszystkich miejsc może nas pozbawić dodatkowych punktów.

Zmiany danych dotyczących założyciela zespołu można dokonać w dziale dane założyciela zespołu. Na samym dole tego działu można dokonać zmiany naszej podobizny (lub jak kto woli logo zespołu), która później wyświetlana będzie obok danych na liście uczestników zabawy. W dziale znajduje się też przycisk umożliwiający usunęcie zespołu, a także możliwość zmiany hasła. Ponadto jeśli zapiszemy się do czyjejś ligi, to w dziale zamiany danych założyciela zespołu będzie widoczny przycisk umożliwiający wypisanie się z ligi.


V. NIEAKTYWNE ZESPOŁY (podział wycofany od 2011)

Od roku 2011 nie istnieje już podział w GPM na aktywne i nieaktywne zespoły, bowiem rozwiązanie to nie przynosiło żadnych korzyści, a w pewnych sytuacjach wprowadzało wręcz niepotrzebnie zamieszanie. Od tej pory wszelkie klasyfikacje w GPM obejmują więc wszystkie zarejestrowane zespoły, niezależnie od tego, kiedy ich właściciele logowali się po raz ostatni.


VI. LIGI

Każdy uczestnik zabawy ma prawo założyć jedną własną ligę, do której może zapraszać inne osoby grające w GPM lub umożliwić im samodzielne zapisywanie się (zależy to od tego, czy zadeklaruje ligę jako zamkniętą lub otwartą). Można należeć tylko do jednej ligi, a więc jeśli ktoś utworzy swoją ligę, to nie może już zapisać się do innej, chyba że usunie swoją ligę.

Każda liga ma własną, niezależną klasyfikację, obejmującą tylko graczy należących do niej, a także swoje komentarze, które mogą oglądać wszyscy gracze, ale pisać tylko członkowie danej ligi. W komentarzach ligowych obowiązuje oczywiście ten sam regulamin, co na forum F1WM.pl i w komentarzach pod newsami, co zresztą jest wyraźnie zaznaczone pod formularzem do pisania komentarzy. Uwaga: do pisania komentarzy w ligach nie jest konieczne posiadanie konta na naszym forum – wystarczy mieć zarejestrowany zespół w GPM.

Właściciel może zapraszać graczy do swojej ligi na stronie z listą zespołów (zaproszona osoba musi potem potwierdzić chęć dołączenia do ligi). Gracze mogą także sami dołączać do lig zadeklarowanych jako "otwarte" na stronie z listą lig. Założyciel ligi ma dostęp do panelu zarządzania ligą, gdzie może zmieniać limit zespołów lub status ligi (otwarta/zamknięta), anulować niepotwierdzone zaproszenia, usuwać z ligi niechciane zespoły albo całkiem usunąć swoją ligę.

Uwaga: po zakończeniu fazy wstępnej obowiązuje blokada przyjmowania i usuwania zespołów z lig. Ma to zapobiec usuwaniu z lig zespołów z małą sumą punktów i/lub zamienianiu ich na zespoły z dużą sumą punktów, aby podnieść sobie średnią ligi. Przed rozpoczęciem kolejnego sezonu możliwość zarządzania ligami zostanie ponownie odblokowana, aż do zakończenia fazy wstępnej. Blokada nie dotyczy nowych zespołów, które mają jeszcze zero punktów – takie można przyjmować i usuwać z ligi w dowolnym momencie.


I to tyle...

Wszelkie uwagi lub informacje na temat problemów związanych z funkcjonowaniem menedżera prosimy kierować na ten adres. Zapraszamy również do dyskusji na forum w dziale Grand Prix Manager.

Na koniec życzymy powodzenia wszystkim uczestnikom zabawy!
Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!
^




F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca