|
|
|
|
|
|
WTCC: Rydell i Coronel zwycięzcami wyścigów na Okayamie | |
Podczas przedostatniej rundy tegorocznego sezonu WTCC kierowcy ścigali się na japońskim torze Okayama. Tor ten gościł kierowców WTCC po raz pierwszy, jednak nie przywitał ich zbyt miło. Oba wyścigi zostały rozegrane na mokrej i bardzo śliskiej nawierzchni.
Pierwszy wyścig na Okayamie wygrał Rickard Rydell, pomagając Seatowi zdobyć tytuł mistrzowski wśród konstruktorów. Szwed wyprzedził jadącego na pierwszej pozycji Jorga Mullera (BMW) na cztery okrążenia przed końcem, by ostatecznie dojechać do mety z ponad pięciosekundową przewagą.
Podium uzupełnił Andy Priaulx (BMW), który startował dopiero z 11 miejsca, jednak pokazał się z bardzo dobrej strony w tych trudnych warunkach. Walka o pozycje 3-8 toczyła się aż do ostatniego okrążenia. Czwarte miejsce zajął ostatecznie Robert Huff (Chevrolet), a jadący przez większą część wyścigu na trzeciej pozycji Tiago Monteiro (Seat) musiał zadowolić się piątym miejscem.
Monteiro nie jechał jednak zbyt porywająco i generalnie musiał bronić się przed atakami z tyłu. O ile Priaulx i Huff zdołali go w końcu wyprzedzić, o tyle mniej szczęścia tej miał James Thompson (Honda), dla którego próba ataku na ostatnim okrążeniu zakończyła się bączkiem po kontakcie z Seatem i utratą wielu pozycji.
Ostatnie okrążenie było za to bardzo szczęśliwe dla Augusto Farfusa(BMW), który startował z pole position, jednak po zamieszaniu w pierwszym zakręcie spadł na 13 pozycję. Brazylijczyk zdołał awansować na szóstą pozycję, a tuż za nim znalazł się Yvan Muller (Seat), który wydawało się, że zamierza bronić jedynie ósmej pozycji i pole position do drugiego wyścigu. Jednakże po problemach Thompsona awansował nieco mimowolnie na siódmą pozycję, a pole position otrzymał Tom Coronel.
Bardzo nieudany wyścig zanotował tymczasem główny rywal Yvana Mullera w walce o tytuł – Gabriele Tarquini (Seat), który wypadł z toru w pierwszym zakręcie i powrócił na niego dopiero na pozycji 17, by zająć ostatecznie 10 miejsce.
•WTCC > 2008 > Japonia 1, Okayama - 3,703 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | 26:24,554 | 10 |
2. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 14 | +0:05,607 | 8 |
3. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 14 | +0:06,941 | 6 |
4. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 14 | +0:10,696 | 5 |
5. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | +0:13,051 | 4 |
6. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 14 | +0:13,203 | 3 |
7. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 14 | +0:14,301 | 2 |
8. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 14 | +0:14,760 | 1 |
9. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 14 | +0:15,179 | |
10. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | +0:15,225 | |
11. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | +0:16,023 | |
12. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 14 | +0:16,410 | |
13. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 14 | +0:18,866 | |
14. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 14 | +0:23,215 | |
15. | 17 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 14 | +0:23,397 | |
16. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 14 | +0:23,545 | |
17. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 14 | +0:25,242 | |
18. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 14 | +0:49,886 | |
19. | 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 14 | +1:01,646 | |
20. | 72 | Yukinori Taniguchi | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 14 | +1:03,702 | |
21. | 88 | Matthew Marsh (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 14 | +1:17,880 | |
22. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 14 | +1:24,149 | |
23. | 69 | Melvin Choo (N) | | Thunder Asia Racing | BMW 320si | 14 | +1:37,976 | |
24. | 81 | Masaki Kano (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320i | 14 | +1:46,172 | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 8 | | |
| 80 | Manabu Orido | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 1 | | |
| 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 1 | | |
| 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 1 | | |
| 75 | Norbert Michelisz (N) | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 0 | | |
| |
|
Drugi wyścig, który odbył się na przesychającej nawierzchni, wygrał dzięki odważnemu doborowi opon Coronel. Podczas samego wyścigu nie padało, jednak nawierzchnia była mokra i wielu kierowców miało dylemat, czy wybrać opony na suchy czy mokry tor. Coronel poszedł na kompromis i w jego samochodzie założone zostały z tyłu opony na mokry tor, a z przodu slicki.
Posunięcie to opłaciło się bardzo szybko, gdy benzynowy Seat już po pięciu okrążeniach po prostu objechał Leona TDI prowadzonego przez Monteiro, aby wyjść na prowadzenie. Fabryczne samochody Seata wyglądały na mocne na początku wyścigu, jednak wszystkie jechały na oponach na mokry tor, a gdy ten zaczął przesychać, ich przewaga zaczęła topnieć względem kierowców korzystających z opon na suchy tor.
Straty Seata zostały jednak zminimalizowane dzięki serii przygód kierowców BMW i Chevroleta, przez co na dłuższą metę zdolny do walki był tylko Farfus. Brazylijczyk był czwarty po pierwszym okrążeniu, a kilka okrążeń później zdołał wyprzedzić Yvana Mullera i Monteiro, by zabrać się do odrabiania ponad trzysekundowej straty do Coronela. Ostatecznie Brazylijczykowi udało dogonić się Seata, jednak nie miał możliwości zaatakowania go i musiał zadowolić się drugą pozycją.
Na trzecim miejscu wyścig ukończył kierowca niezależny Sergio Hernandez (BMW), zawdzięczając to głównie temu, że udało mu się uniknąć zamieszania na torze. Był to jego najlepszy rezultat w tym sezonie. Bardzo dobrze zaprezentował się też Thompson, który po przygodach w pierwszym wyścigu i starcie z odległej pozycji awansował na czwarte miejsce, przed Huffa i Yvan Mullera, którzy stracili sporo pozycji na starcie przez brak przyczepności.
Mimo, że nie zdobył zbyt wielu punktów w Japonii, to jednak bardzo do tytułu mistrzowskiego przybliżył się Yvan Muller, ponieważ jego największy rywal dwukrotnie nie dojechał do mety. Francuz ma teraz 14 punktów przewagi nad Tarquinim, podczas gdy do zakończenia pozostały jedynie dwa wyścigi w Macau. Po dzisiejszym wyścigu z nadziejami na obronę tytułu pożegnał się tymczasem Priaulx, który na trzy okrążenia przed metą wypadł z toru, jadąc na drugim miejscu. Wyścig nie ukończyli też dwaj inni kierowcy BMW – Alex Zanardi (kraksa na pierwszym okrążeniu) i Jorg Muller (wpadł w żwir na 9 okrążeniu).
•WTCC > 2008 > Japonia 2, Okayama - 3,703 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 14 | 26:15,135 | 10 |
2. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 14 | +0:00,097 | 8 |
3. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 14 | +0:06,426 | 6 |
4. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 14 | +0:07,207 | 5 |
5. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 14 | +0:08,363 | 4 |
6. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 14 | +0:15,576 | 3 |
7. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | +0:17,992 | 2 |
8. | 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 14 | +0:18,692 | 1 |
9. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | +0:20,168 | |
10. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 14 | +0:20,265 | |
11. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 14 | +0:23,298 | |
12. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 14 | +0:29,879 | |
13. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 14 | +0:31,540 | |
14. | 88 | Matthew Marsh (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 14 | +0:35,782 | |
15. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 14 | +0:42,163 | |
16. | 75 | Norbert Michelisz (N) | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 14 | +0:42,284 | |
17. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 14 | +0:45,991 | |
18. | 80 | Manabu Orido | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 14 | +0:51,511 | |
19. | 72 | Yukinori Taniguchi | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 14 | +1:21,839 | |
20. | 69 | Melvin Choo (N) | | Thunder Asia Racing | BMW 320si | 13 | 1 okr. | |
21. | 81 | Masaki Kano (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320i | 13 | 1 okr. | |
22. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 10 | 4 okr. | |
23. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 10 | 4 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 9 | | |
| 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 7 | | |
| 27 | Kirył Ładygin (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 4 | | |
| 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 1 | | |
| 17 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 0 | | |
|
Nie wystartowali | |
| 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 0 | | |
| |
|
• Klasyfikacje generalne WTCC
Źródło: Autosport.com
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|