|
|
|
|
|
|
WTCC: Zanardi zdobywa prawie komplet punktów w Brnie | |
Za nami dziewiąta oraz dziesiąta runda Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych (WTCC). Kierowców oraz zespoły gościł w ten weekend tor w Brnie, a drugi wyścig można uznać chyba za najlepszy od wielu lat. Można powiedzieć też, że weekend ten pokazał słuszność systemu balastów stosowanego w WTCC. Seaty są jednak w dalszym ciągu niezadowolone i jeżdżą z napisami "Caution Heavy Car".
Zwycięzcą pierwszego wyścigu w Brnie został startujący z pole position Alex Zanardi. Było to dla Włocha trzecie zwycięstwo w karierze w WTCC. Podium dopełnili Felix Porteiro (BMW) i Alain Menu (Chevrolet).
Wyścig rozpoczął się ze startu lotnego. Wszyscy szukali sobie wolnego miejsca i stawka rozjechała się na całą szerokość toru. O pechu na starcie może mówić Tiago Monteiro (Seat), który został uderzony w tył przez jednego z kierowców i postawiło jego auto w poprzek toru, przez co stracił kilka pozycji.
Na początku wyścigu na prowadzenie wyszedł Porteiro, jednak w połowie trzeciego okrążenia na prowadzenie powrócił Zanardi, który momentalnie zaczął odjeżdżać i nie oddał prowadzenia już do mety. W połowie wyścigu sytuacja w czołówce się uspokoiła, jednak w środku stawki walka cały czas była bardzo wyrównana i bez przerwy widzieliśmy przetasowania. Z bardzo dobrej strony pokazał się Jorg Muller (BMW), który ten wyścig ukończył na piątym miejscu po starcie z piętnastej pozycji.
Nic dobrego nie można natomiast powiedzieć o Andym Priaulxie, który utknął gdzieś w środku stawki i ukończył wyścig dopiero na czternastej pozycji. Ogólnie BMW wypadło stosunkowo mocno w porównaniu do kwalifikacji i to białe samochody rozdawały karty w ścisłej czołówce. Tym razem nie doszło do żadnych poważniejszych incydentów i momentami wyścig był nudnawy.
•WTCC > 2008 > Czechy 1, Autodrom Brno - 5,403 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 10 | 21:55,769 | 10 |
2. | 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 10 | +0:00,825 | 8 |
3. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 10 | +0:01,707 | 6 |
4. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 10 | +0:09,476 | 5 |
5. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 10 | +0:12,184 | 4 |
6. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:15,840 | 3 |
7. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 10 | +0:16,738 | 2 |
8. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 10 | +0:17,577 | 1 |
9. | 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 10 | +0:17,842 | |
10. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:19,573 | |
11. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 10 | +0:25,390 | |
12. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:30,246 | |
13. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:31,226 | |
14. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 10 | +0:31,537 | |
15. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 10 | +0:32,234 | |
16. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 10 | +0:32,351 | |
17. | 23 | Pierre-Yves Corthals (N) | | Exagon Engineering | Seat Leon TFSI | 10 | +0:36,882 | |
18. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 10 | +0:37,448 | |
19. | 16 | Olivier Tielemans (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 10 | +0:37,576 | |
20. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 10 | +0:41,514 | |
21. | 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 10 | +0:42,026 | |
22. | 22 | Michal Matejovsky (N) | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 10 | +0:52,935 | |
23. | 54 | Aleksander Lwow (N) | | Golden Motors | Honda Accord Euro R | 10 | +0:55,257 | |
24. | 55 | Andrej Smetski (N) | | Golden Motors | Honda Accord Euro R | 10 | +1:56,836 | |
25. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | 1 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 28 | Wiktor Szapowałow (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 4 | | |
| 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 3 | | |
| |
|
Drugi wyścig w Brnie wygrał Gabriele Tarquini (Seat), dla którego było to już drugie zwycięstwo w tym sezonie. Tym samym stał się pierwszym kierowcą, który zdołał tego dokonać. Podium dopełnili Zanardi i Robert Huff (Chevrolet), który został jednak zdyskwalifikowany i trzecie miejsce zajął ostatecznie Augusto Farfus (BMW).
Ten wyścig również rozpoczął się w idealnych warunkach. Tym razem kierowcy ruszali ze startu zatrzymanego – z pole position wystartował Yvan Muller(Seat), który nie popisał się tym razem i ostatecznie zajął dopiero piąte miejsce. Seaty wystartowały tym razem bardzo dobrze. Na starcie natomiast zaspał James Thompson (Honda), a gdy zaczął odzyskiwać stracone pozycje, rywale zaserwowali mu powtórkę z Walencji i obijali go niemiłosiernie. Brytyjczyk ukończył ten wyścig ostatecznie na dziewiątej pozycji.
W tym wyścigu kierowcy jadący w środku stawki nie oszczędzali samochodów i bardzo często do walki wykorzystywali "łokcie". Na pozycjach powyżej czwartej toczyła się ostra, a nawet brutalna walka, przypominająca momentami destruction derby. Wszędzie latały jakieś zderzaki, lusterka i inne części karoserii, która rozpadała się po kolejnych uderzeniach. Na czwartym okrążeniu z toru wypchnięty został Menu, który stracił wtedy wiele pozycji.
Co ciekawe, w połowie wyścigu najszybszym zawodnikiem na torze był kierowca niezależny – Sergio Hernandez (BMW). W tym czasie stawka uspokoiła się nieco i za Thompsonem zaczął tworzyć się korek. Rywale postanowili więc z tym skończyć i stratowali go, przez co stracił kilka pozycji. Solidną stłuczkę miał też wtedy Franz Engstler z Monteiro, jednak obaj pozostali na torze i pojechali dalej.
Później do głosu powrócił Zanardi, który zaczął kręcić kolejne najszybsze okrążenia i zbliżał się cały czas do prowadzącego Tarquiniego. W środku stawki wciąż toczyła się chaotyczna walka. Na dziewiątym okrążeniu Huff wyprzedził Yvana Mullera, następnie Francuz wypadł z toru i wyprzedzili go jeszcze Farfus oraz Porteiro.
W pierwszym zakręcie ostatniego okrążenia z toru wypadł Rickard Rydell (Seat). Tymczasem Alex Zanardi na dystansie trzech okrążeń nadrobił ponad cztery sekundy straty i dogonił Tarquiniego. Do samego końca próbował ataków, lecz zabrakło zakrętów i Włoch musiał zadowolić się drugą pozycją. Na ostatnim okrążeniu doszło też do zderzenia Engstlera ze Stefano D'Aste, przez co obaj kierowcy mocno uszkodzili swoje samochody i wypadli z toru. Dotarli jednak do mety.
Na oficjalne wyniki trzeba było czekać dość długo i jak się okazało, zdyskwalifikowany został Huff, który ukończył wyścig na trzeciej pozycji. Nie został on jednak zdyskwalifikowany za zbyt brutalną jazdę, czy powodowanie incydentów, lecz za uchybienia techniczne w przednim zawieszeniu. Kary za zbyt brutalną jazdę otrzymali natomiast Engstler i D'Aste. Ich pozycje startowe przed startem do pierwszego wyścigu w Estoril zostaną obniżone o dziesięć miejsc i będą musieli zapłacić po 1000 euro kary.
Mimo, iż nie liczyli się w walce o punkty, kierowcy Łady wypadli w Brnie całkiem przyzwoicie i plasowali się w obu wyścigach w czołówce wśród kierowców niezależnych.
•WTCC > 2008 > Czechy 2, Autodrom Brno - 5,403 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 11 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | 22:04,109 | 10 |
2. | 4 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 10 | +0:00,360 | 8 |
3. | 3 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 10 | +0:05,718 | 6 |
4. | 5 | Felix Porteiro | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 10 | +0:08,192 | 5 |
5. | 12 | Yvan Muller | | Team Oreca | Seat Leon TDI | 10 | +0:11,931 | 4 |
6. | 8 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 10 | +0:12,143 | 3 |
7. | 2 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 10 | +0:13,786 | 2 |
8. | 1 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 10 | +0:14,820 | 1 |
9. | 15 | James Thompson | | N. Technology | Honda Accord Euro R | 10 | +0:17,158 | |
10. | 18 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:17,416 | |
11. | 6 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 10 | +0:17,818 | |
12. | 20 | Tom Coronel | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 10 | +0:21,348 | |
13. | 31 | Sergio Hernandez (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 10 | +0:23,866 | |
14. | 9 | Jordi Gene | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:25,633 | |
15. | 23 | Pierre-Yves Corthals (N) | | Exagon Engineering | Seat Leon TFSI | 10 | +0:27,391 | |
16. | 43 | Andrej Romanow (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 10 | +0:32,001 | |
17. | 10 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | Seat Leon TDI | 10 | +0:33,936 | |
18. | 28 | Wiktor Szapowałow (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 10 | +0:36,385 | |
19. | 13 | Ibrahim Okyay (N) | | Borusan Otomotiv Motorsport | BMW 320si | 10 | +0:40,991 | |
20. | 54 | Aleksander Lwow (N) | | Golden Motors | Honda Accord Euro R | 10 | +0:46,894 | |
21. | 26 | Stefano D'Aste (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 10 | +1:22,034 | |
22. | 55 | Andrej Smetski (N) | | Golden Motors | Honda Accord Euro R | 10 | +2:20,510 | |
23. | 42 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | 1 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 29 | Jaap van Lagen (N) | | Russian Bears Motorsport | Lada 110 | 6 | | |
| 16 | Olivier Tielemans (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 1 | | |
| 22 | Michal Matejovsky (N) | | SUNRED Engineering | Seat Leon TFSI | 1 | | |
|
Zdyskwalifikowani lub wykluczeni | |
| 7 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Lacetti | 0 | | |
| |
|
• Klasyfikacje generalne WTCC po wyścigach w Czechach
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|