|
|
|
|
|
|
WTCC: Gabriele Tarquini i Yvan Muller zwycięzcami na Imoli | |
W ten weekend na włoskiej Imoli odbyły się ostatnie europejskie rundy tego sezonu Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych. Niedziela zdecydowanie należała do Seata, którego kierowcy dwukrotnie zajmowali dwa pierwsze miejsca na mecie wyścigów. Gabriele Tarquini oraz Yvan Muller umocnili się dzięki temu na pierwszych dwóch pozycjach klasyfikacji kierowców, a Seat zwiększył przewagę nad BMW w klasyfikacji konstruktorów. Był to również historyczny dzień dla Łady, której kierowca James Thompson punktował w obu wyścigach.
Zwycięzcą pierwszego, obfitującego w incydenty wyścigu został Gabriele Tarquini za kierownicą Seata, wyprzedzając swojego kolegę z zespołu Yvana Mullera. Podium uzupełnił kierowca Chevroleta – Robert Huff. Wśród kierowców niezależnych najszybszy był po raz kolejny Tom Coronel, który dzięki temu, że finiszował w punktowanej ósemce, na piątym miejscu, wyraźnie powiększył swoją przewagę nad drugim wśród kierowców niefabrycznych Felixem Porteiro.
Pierwszy wyścig rozpoczął się bardzo niespokojnie, ponieważ tuż po zapaleniu się zielonych świateł na pobocze został wypchnięty Felix Porteiro, jednak powrócił on bezpiecznie na tor. Dużo większe zamieszanie zaczęło się na dohamowaniu do pierwszego zakrętu, gdzie doszło do kolizji, w której swoje samochody uszkodzili Jordi Gene, Tiago Monteiro, Jorg Muller, Rickard Rydell oraz Augusto Farfus. Wszystko zaczęło się od poślizgu Rydella, którego samochód ustawił się w poprzek toru po tym jak został uderzony z tyłu. O szczęściu może mówić też Yvan Muller, który pokonał szykanę Tamburello efektownym poślizgiem.
W tym momencie na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, który pozostawał na nim przez dwa okrążenia. Po jego zjeździe wznowienie było stosunkowo spokojne, a liderzy szybko zaczęli odjeżdżać reszcie stawki. Dzięki zamieszaniu na starcie, na szóstą pozycję awansował James Thompson za kierownicą Łady, który mimo, iż był wolniejszy od rywali jadących za nim, to jednak był w stanie obronić pozycję i przywieźć na metę historyczny rezultat dla rosyjskiego zespołu.
Na dziewiątym okrążeniu Stefano D'Aste spróbował zaatakować Thompsona w pierwszej sekwencji zakrętów, jednak przesadził, zajechał drogę Alainowi Menu, który wpadł na niego, co spowodowało obrót jego BMW. Na tym samym okrążeniu doszło do kontaktu w Tamburello między Kristianem Poulsenem a Jaapem van Lagenem, który wypadł z toru i uderzył z dużym impetem w bandę. Jak się później okazało, uszkodzenia jego samochodu były na tyle poważne, że nie mógł on wystartować do drugiego wyścigu i zespół nie ma też pewności, czy będzie w stanie odbudować samochód na wyścig w Okayamie. Po wypadku van Lagena po raz kolejny na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.
Po restarcie walczący o ósmą pozycję Andy Priaulx popełnił kilka błędów, przez co spadł na dalszą pozycję i stracił szansę startu z pole position do drugiego wyścigu. Niewykluczone jednak, że błędy te były spowodowane uszkodzeniem samochodu podczas przepychanek na pierwszym okrążeniu. Tak czy inaczej wykorzystał to Alain Menu, który ukończył wyścig na ósmym miejscu. W czołówce do samego końca nie doszło już do przetasowań mimo, iż Sergio Hernandez naciskał bardzo mocno na Thompsona.
•WTCC > 2009 > Włochy 1, Imola - 4,909 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 2 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 13 | 29:31,701 | 10 |
2. | 1 | Yvan Muller | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 13 | +0:00,409 | 8 |
3. | 11 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 13 | +0:00,842 | 6 |
4. | 9 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 13 | +0:01,457 | 5 |
5. | 21 | Tom Coronel (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 13 | +0:03,501 | 4 |
6. | 36 | James Thompson | | LADA Sport | LADA Priora | 13 | +0:05,620 | 3 |
7. | 10 | Sergio Hernandez | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 13 | +0:06,002 | 2 |
8. | 12 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 13 | +0:06,390 | 1 |
9. | 23 | Felix Porteiro (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 13 | +0:10,004 | |
10. | 22 | Tom Boardman (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 13 | +0:10,346 | |
11. | 25 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 13 | +0:10,819 | |
12. | 27 | Stefano D'Aste (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 13 | +0:11,793 | |
13. | 30 | Mehdi Bennani (N) | | Exagon Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 13 | +0:12,329 | |
14. | 19 | Kirył Ładygin | | LADA Sport | LADA Priora | 13 | +0:13,424 | |
15. | 6 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 13 | +0:13,766 | |
16. | 26 | Kristian Poulsen (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 13 | +0:15,321 | |
17. | 46 | Fabio Fabiani (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 13 | +0:22,432 | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 18 | Jaap van Lagen | | LADA Sport | LADA Priora | 8 | | |
| 4 | Jordi Gene | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 7 | | |
| 7 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 5 | | |
| 3 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 5 | | |
| 8 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 4 | | |
| 14 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 3 | | |
| 5 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 0 | | |
|
Zdyskwalifikowani lub wykluczeni | |
| 45 | Andrea Larini (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 7 | | |
| |
|
Drugi, znacznie spokojniejszy wyścig wygrał Yvan Muller. Na drugim miejscu uplasował się zwycięzca pierwszego wyścigu – Gabriele Tarquini, a podium uzupełnił Alain Menu, który startował z pole position. Wśród kierowców niezależnych najszybszy był Stefano D'Aste, który ukończył wyścig na 10 pozycji.
Drugi wyścig rozpoczął się zdecydowanie spokojniej. Bardzo dobrze wystartowali kierowcy Seata, którzy szybko awansowali na drugie i trzecie miejsce. Jedynymi pechowcami na pierwszym okrążeniu byli Mehdi Bennani i Robert Huff, którzy zaliczyli drobne wypady poza tor. Bardzo kiepsko wystartował z trzeciego pola Tom Coronel, któremu przez cały wyścig brakowało prędkości i ukończył go ostatecznie na 14 pozycji.
Na trzecim okrążeniu Yvan Muller i Gabriele Tarquini dogonili Menu i wyprzedzili go bez większych problemów. Tej samej sztuki próbował również Sergio Hernandez, jednak bezskutecznie. Przez kolejne kilka okrążeń na torze działo się naprawdę niewiele. Jedynie Robert Huff odrabiał straty poniesione na początku wyścigu, choć szło mu to bardzo opornie.
Tymczasem na dziesiątym okrążeniu doszło do bardzo groźnej sytuacji, gdy Tiago Monteiro próbował wyprzedzić Toma Boardmana przed pierwszą Rivazzą. Portugalczyk uszkodził swój samochód, wypadł z toru i powracając na niego siłą rozpędu przejechał kilka centymetrów przed Seatem Boardmana w poprzek toru. Ostatnie okrążenie przebiegło spokojnie i po raz kolejny bardzo dobrze bronił się James Thompson, który finiszował po raz drugi na punktowanej pozycji.
Najbliższe wyścigi WTCC odbędą się 1 listopada na japońskim torze Okayama.
•WTCC > 2009 > Włochy 2, Imola - 4,909 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 1 | Yvan Muller | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 11 | 21:51,680 | 10 |
2. | 2 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 11 | +0:00,312 | 8 |
3. | 12 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 11 | +0:04,008 | 6 |
4. | 9 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 11 | +0:04,467 | 5 |
5. | 4 | Jordi Gene | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 11 | +0:05,632 | 4 |
6. | 36 | James Thompson | | LADA Sport | LADA Priora | 11 | +0:07,190 | 3 |
7. | 3 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 11 | +0:07,612 | 2 |
8. | 8 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 11 | +0:08,327 | 1 |
9. | 6 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 11 | +0:08,827 | |
10. | 27 | Stefano D'Aste (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 11 | +0:09,499 | |
11. | 10 | Sergio Hernandez | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 11 | +0:12,380 | |
12. | 23 | Felix Porteiro (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 11 | +0:12,902 | |
13. | 25 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 11 | +0:13,390 | |
14. | 21 | Tom Coronel (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 11 | +0:13,933 | |
15. | 7 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 11 | +0:14,351 | |
16. | 14 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 11 | +0:15,582 | |
17. | 11 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 11 | +0:19,759 | |
18. | 22 | Tom Boardman (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 11 | +0:30,537 | |
19. | 26 | Kristian Poulsen (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 11 | +0:32,926 | |
20. | 19 | Kirył Ładygin | | LADA Sport | LADA Priora | 11 | +0:37,197 | |
21. | 45 | Andrea Larini (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 11 | +0:37,198 | |
22. | 46 | Fabio Fabiani (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 11 | +1:24,989 | |
23. | 5 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 8 | 3 okr. | |
|
Nie wystartowali | |
| 18 | Jaap van Lagen | | LADA Sport | LADA Priora | 0 | | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 30 | Mehdi Bennani (N) | | Exagon Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 6 | | |
| |
|
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|