F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

27.03.2024

Marko: Ricciardo nie otrzymał żadnego ultimatum

Wolff: Relacje Verstappena z Mercedesem będą musiały nastąpić

26.03.2024

F1-Insider: Horner prowadzi zaawansowane rozmowy z Alonso

New Zeland Herald: Ricciardo otrzymał ultimatum od RB do GP Chin

25.03.2024

Iwasa zastąpi Ricciardo w pierwszym treningu do GP Japonii

Bottas: Mogliśmy zdobyć punkty w Melbourne

Marko chwali Tsunodę po Grand Prix Australii

Vowles: Sargeantowi ciężko będzie odzyskać pewność siebie

24.03.2024

Perez: Sainz na pewno wygrałby dziś z Maksem w równej walce

Alonso rozczarowany karą za incydent z Russellem

Norris: Przegraliśmy walkę o drugie miejsce przez brak podcięcia

Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]

Hamilton: To mój najgorszy początek sezonu w całej karierze

Piastri: Polecenie zespołu było całkowicie zasadne

Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii

Russell nie chce oskarżać Alonso o celowe zwolnienie w T6

Sainz: Ten sezon jest dla mnie jak jazda kolejką górską

Verstappen: To było jak jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym

GP Australii: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Australii: wyniki wyścigu

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Wywiad z Felipe Massą po pierwszym teście F60

Kierowca Ferrari opowiada o nowym aucie, nowym regulaminie i wyglądzie aut.
Bartosz Pyciarz, 13 stycznia 2009, wyświetlenia: 5184<< | lista | T- | T+ | >>
Felipe Massa rozpoczął wczoraj testy nowego bolidu Ferrari na rok 2009 na torze Mugello. Pomimo, że dzień był poświęcony na wychwytywanie problemów z F60, a nie sprawdzanie maksymalnych osiągów, Brazylijczyk mówił dość optymistycznie o wrażeniach związanych z nowym samochodem po pokonaniu około stu kilometrów.

Problemy z nowym bolidem są oczywiście spodziewane w tak wczesnej fazie jego rozwoju, lecz wicemistrz świata twierdzi, że pomimo olbrzymich zmian w przepisach będzie się liczył w walce o tytuł w sezonie 2009. Po zakończeniu testu Massa rozmawiał krótko z dziennikarzami o nowym aucie, nowym regulaminie i jego nadziejach na odbudowanie się po rozczarowującej końcówce zeszłego sezonu.

Jakie są twoje pierwsze odczucia po teście nowego auta?
„Oczywiście jest to zupełnie inny bolid od tych, do których przywykliśmy w ostatnich latach. Regulamin został bardzo zmieniony i wiele z tych zmian, szczególnie te najważniejsze są bardzo widoczne”.

„KERS jak wiecie jest nowy, a aerodynamika jest zupełnie inna. Teraz odgrywa ona inną rolę w prowadzeniu samochodu oraz jego poznawaniu. Jeśli chodzi o pierwszy dzień testów, to nie spodziewaliśmy się oczywiście przejechać stu okrążeń z bardzo dobrym czasem, ponieważ sporo zmian zostało wprowadzonych, co czyni ten shakedown bardzo trudnym. Mieliśmy dzisiaj kilka problemów związanych z tym, że auto jest w bardzo wczesnej fazie rozwoju i po to mamy krótki test, aby takie problemy wychwycić. Ogólnie jestem zadowolony, że mogłem być tutaj i przejechać prawie 100 kilometrów”.

„Korzystanie z KERS było głównym powodem naszego niepokoju, dlatego używaliśmy go bardzo mało, ale konsekwentnie podnosiliśmy jego moc i osiągi. Na pewno podczas kolejnych testów będziemy mogli zauważyć kolejne zmiany w bolidzie, a tutaj chcieliśmy jedynie sprawdzić, jak auto pracuje. Temperatury podzespołów były w porządku, a praca skrzyni biegów i zawieszenia była świetna. Byliśmy również pod wrażeniem systemu KERS”.

Biorąc pod uwagę radykalne zmiany w przepisach wydaje się, że samochód ten znacznie różni się od poprzednich modeli. Jak te różnice będzie się odczuwało w prowadzeniu?
„Z pewnością samochód ten stanowi zwrot o 180°. Jazda nim będzie zupełnie inna. Kiedy prowadzisz tak nowy pojazd to czujesz, że jest inny, ale gdy bardziej się z nim zaznajomisz to wszystko stanie się bardziej rutynowe”.

„Kiedy wprowadzane są nowe zmiany to zawsze jest to problem i to jest moment, kiedy najbardziej to odczuwamy. Pamiętamy przypadek wycofania kontroli trakcji i wiele pytań na ten temat, jakie pojawiały się rok temu. Ludzie mówili, że prowadzenie bolidu będzie dużo trudniejsze, ale teraz jesteśmy w sytuacji, kiedy rola kierowcy jest znacznie ważniejsza”.

Wyczuwalna jest swego rodzaju niepewność w Ferrari w związku z dużymi zmianami w tym sezonie – nowe aero, zakaz testów w sezonie, powrót do slicków i pytanie, jak korzystać z piątków. Jaką atmosferę wyczuwasz w zespole?
„Dla ludzi pracujących w zespole, motywacja, sposób pracy i zachowanie wszystkich nie uległy właściwie zmianie w porównaniu do zeszłego roku. Oczywiście jest to zwrot, wielka zmiana i nowe zasady spowodowały pewne zmiany w sposobie naszej pracy, ale ogólna atmosfera jest wciąż taka sama. Odczuwam pozytywne emocje we wszystkich działach naszego zespołu”.

„Czuję, że dajemy z siebie wszystko co najlepsze, począwszy od szefa Stefano (Domenicalego), a na dziale opon skończywszy, aby posunąć się do przodu. Jestem całkiem zadowolony z pracy, jaką wykonaliśmy z zespołem i sądzę, że będziemy się poprawiać z tygodnia na tydzień – co było naszą siłą w ostatnich latach. To jest początek nowego cyklu w Formule Jeden. To nie będzie łatwe doświadczenie, ale jesteśmy w 100% pewni, że będziemy w stanie być konkurencyjni w nowych mistrzostwach”.

Jest sporo krytyki z powodu wyglądu samochodów na sezon 2009. Co ty sądzisz na ten temat?
„Myślałem o tym podczas lotu z Brazylii. Widziałem kilka fotek i rysunków modelu, który był w tunelu aerodynamicznym, a jak powiedziałem już wcześniej, nowy samochód jest zawsze inny”.

„Myślałem też o fakcie, że każdego roku mieliśmy bardzo ładny samochód. To było bardzo ekscytujące, więc spodziewałem się po przybyciu tutaj, że bolid nie będzie tak ładny, jak to zwykle bywało. Pomimo tego, że przepisy sprawiają wrażenie, iż bolidy wyglądają gorzej, to jednak ten wydaje się całkiem ładny. Mam nadzieję, że będzie to szybki i ładny samochód, choć zawsze wolę mieć brzydki i szybki samochód, niż ładny i wolny. Oby ten samochód był ładny i szybki”.

Było fajnie dzisiaj?
„Cóż, zawsze jest inaczej, gdy inne bolidy także jeżdżą, ponieważ możesz wtedy porównać czasy okrążeń. Dzisiaj nie miałem więc tak wiele zabawy, pomimo że naszym celem było sprawdzenie nowego bolidu. Tak więc z tej perspektywy możemy powiedzieć, że wykonaliśmy ważny kawał roboty”.

„Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu w Portugalii będziemy w stanie uzyskiwać tym bolidem lepsze czasy okrążeń i jeździć na testach tak dużo, jak tylko będzie można od rana do wieczora. Dzisiaj nie było więc dzisiaj zbyt wiele dobrej zabawy, ale to był dobry dzień”.

•  Galeria zdjęć z prezentacji Ferrari F60 i testu na torze Mugello (28 fotek)

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
12.03.2024  Massa pozywa F1, FIA i Berniego Ecclestone'a ws. sezonu 2008
18.12.2023  Todt: Massa może odnieść sukces w sprawie crashgate
17.09.2023  Wolff: Z uwagą śledzimy kroki prawne podejmowane przez Massę
06.09.2023  Massa liczy na wsparcie Ferrrari
25.08.2023  Hamilton: Nie myślę o tym, co wydarzyło się 15 lat temu
Tagi:
Massa F.
Ferrari
Wywiady

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
grzesiekf, 13.01.2009 12:15[!]
czuje w kosciach, ze cos mnie felipe oszukuje. Jakos nie wierze, ze juz jezdza z KERSem, ze dziala tak jak powinien ("Byliśmy również pod wrażeniem systemu KERS" - to znaczy, ze cieszyli sie ze dziala w ogole, czy ze dziala dobrze?). Jak siegne pamiecia, to wydaje mi sie, ze podczas ubieglorocznych testow ludzie ferrari mowili, ze z KERSem sa do tylu itd. mam nadzieje, ze nadrobili, ze bedzie wszystko ok i ze kimi zacznie jezdzic jak powienien.
BTW. skladam wniosek formalny o przetestowanie bolidu z KERS i bez niego przez Stig'a ;). a serio, ciekawe jak/ czy KERS bedzie oplacalny. czesc.
scanner, 13.01.2009 12:47[!]
Stig to sam jest jak KERS :)

"Korzystanie z KERS było głównym powodem naszego niepokoju, dlatego używaliśmy go bardzo mało, ale konsekwentnie podnosiliśmy jego moc i osiągi." - mi to brzmi jakby byli na etapie "ładowania akumulatorów" i sprawdzania, jaką moc są w stanie zgromadzić w warunkach testowych a nie laboratoryjnych, ale jeszcze bez jej uwalniania.
Volk, 13.01.2009 13:27[!]
PR bełkot mode.
treco, 13.01.2009 13:50[!]
Tak naprawde to Massa wogole nie odpowiada na zadne pytanie. Wszystko na okolo i to co juz wszyscy wiedza.
sebas, 13.01.2009 19:20[!]
Po co było zmieniać cokolwiek. Był fajny sezon i fajne samochody, a teraz są jakieś potworki z którymi nie można dojść do ładu. Felipe ściemnia, czuję że wcale wesoło nie jest.
Jędruś, 13.01.2009 21:06[!]
Volk - a czego się spodziewać ???

Przecież to normalne , że mówią iż jest cacy nawet jak źle...
virescens, 14.01.2009 14:11[!]
Pitolenie. Massa w Australii po raz 4 z rzędu nie ukończy wyścigu. :)
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca