F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

27.03.2024

Marko: Ricciardo nie otrzymał żadnego ultimatum

Wolff: Relacje Verstappena z Mercedesem będą musiały nastąpić

26.03.2024

F1-Insider: Horner prowadzi zaawansowane rozmowy z Alonso

New Zeland Herald: Ricciardo otrzymał ultimatum od RB do GP Chin

25.03.2024

Iwasa zastąpi Ricciardo w pierwszym treningu do GP Japonii

Bottas: Mogliśmy zdobyć punkty w Melbourne

Marko chwali Tsunodę po Grand Prix Australii

Vowles: Sargeantowi ciężko będzie odzyskać pewność siebie

24.03.2024

Perez: Sainz na pewno wygrałby dziś z Maksem w równej walce

Alonso rozczarowany karą za incydent z Russellem

Norris: Przegraliśmy walkę o drugie miejsce przez brak podcięcia

Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]

Hamilton: To mój najgorszy początek sezonu w całej karierze

Piastri: Polecenie zespołu było całkowicie zasadne

Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii

Russell nie chce oskarżać Alonso o celowe zwolnienie w T6

Sainz: Ten sezon jest dla mnie jak jazda kolejką górską

Verstappen: To było jak jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym

GP Australii: najszybsze okrążenia w wyścigu

GP Australii: wyniki wyścigu

Więcej wiadomości

  Archiwum 2004
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

FIA proponuje drastyczne zmiany na sezon 2008

Marek Roczniak, 23 kwietnia 2004, wyświetlenia: 956<< | lista | T- | T+ | >>
Dziś rano prezydent FIA – Max Mosley przedstawił propozycje zmian, jakie mogłyby zostać wprowadzone w Formule 1 od sezonu 2008. Są to dosyć radykalne zmiany, jednak z pewnością nie wszystkie zostaną wprowadzone w życie. Właśnie w celu omówienia tych propozycji Mosley nie tak dawno zwołał spotkanie z szefami zespołów, przy czym rozpocznie się ono 4 maja o godzinie 11:00, czyli dzień wcześniej w stosunku doniesień z początku tygodnia.

Poprzez proponowane zmiany FIA chce osiągnąć następujące cele:
  • poprawić widowiskowość wyścigów bez wprowadzania sztucznych zasad;
  • położyć większy nacisk na umiejętności kierowcy poprzez eliminację wspomagających systemów elektronicznych;
  • zredukować koszty funkcjonowania czołowych zespołów Formuły Jeden;
  • drastycznie zredukować koszty funkcjonowania mniejszych zespołów Formuły Jeden;
  • zachęcić nowe zespoły do uczestnictwa w wyścigach Formuły Jeden;
  • uzyskać dopuszczalną liczbę 24 kierowców na starcie.

Ostateczną wersję proponowanych zmian FIA zamierza przedstawić Światowej Radzie Sportów Motorowych podczas zaplanowanego na 30 czerwca spotkania, natomiast zgodnie z klauzulą 8.10 obowiązującego do końca sezonu 2007 porozumienia Concorde nowy regulamin techniczny na sezon 2008 ma być zatwierdzony najpóźniej do 31 grudnia przyszłego roku. A oto najważniejsze z proponowanych zmian:

Silnik

Pojemność silników zostanie zredukowana z 3 do 2.4 litra, natomiast liczba cylindrów w układzie V zostanie zmniejszona z 10 do 8. Jeden silnik będzie musiał wytrzymać dwa weekendy Grand Prix. Opracowana zostanie lista komponentów, które będą musiały być wykonane z narzuconych materiałów. Sposób wyprodukowania ich także będzie ściśle określony. Zabronione będzie stosowanie różnej geometrii zaworów wlotowych i układów wydechowych, wraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa pod wysokim ciśnieniem. Całość kontrolować będzie standardowa skrzynka elektroniczna ECU, dostarczana przez FIA.

Układ przeniesienia napędu, hamulce i układ kierowniczy

Półautomatyczne skrzynie biegów zostaną zastąpione przez ręczne, ale z systemem elektronicznym chroniącym przed zbyt wysokimi obrotami silnika. Mechanizm różnicowy (dyferencjał) nie będzie mógł być kontrolowany elektronicznie. Stosowanie mechanizmu wspomagania kierownicy będzie zabronione. Opracowane zostaną ujednolicone tarcze hamulcowe, podkładki i szczęki hamulcowe.

Bolid

Maksymalna waga zostanie zmniejszona co najmniej o 50 kilogramów, co pozwoli wyeliminować konieczność stosowaniu balastu i doprowadzi do zmniejszenia energii kinetycznej podczas wypadków. Szerokość przednich kół zostanie zmniejszona, a tylnych zwiększona, co pozwoli na lepsze rozłożenie ciężaru bez balastu i zwiększy siłę pociągową. Przepisy dotyczące opon i aerodynamiki powinny być opublikowane nie później niż 31 grudnia 2004 roku, aby udało się osiągnąć określoną prędkość na zakrętach oraz prostej drodze, przyczepność i wydajność hamulców, z uwzględnieniem zmniejszenia całkowitej wagi pojazdu.

Regulamin sportowy

Stosowanie zapasowych bolidów będzie całkowicie zabronione. Bolidy będą przez całą imprezę przechowywane w warunkach obowiązujących w parc ferme. Opony dostarczał będzie tylko jeden producent. Nastąpi drastyczne ograniczenie testów, limitowane przez przebieg, a nie przez liczbę dni. Dokładna kontrola możliwa będzie dzięki stosowaniu dostarczanych przez FIA standardowych skrzynek kontrolnych ECU. Każdy kierowca będzie miał do dyspozycji dwa identyczne zestawy opon na kwalifikacje i wyścig. Nowy system kwalifikacji zostanie omówiony z nadawcami transmisji telewizyjnych, zespołami i promotorami wyścigów. Podczas wyścigu zmiana opon będzie dozwolona tylko w przypadku złapania gumy, natomiast tankowanie paliwa nadal będzie dozwolone.

Pozostałe zmiany mają na celu umożliwienie konstruktorom sprzedaży lub udostępniania innym zespołom całych bolidów lub ich podzespołów. W ramach tego możliwe byłoby przyznawanie punktów danemu konstruktorowi za wyznaczone przez niego maksymalnie cztery samochody z dwóch różnych zespołów. Ponadto FIA chciałaby, aby zmiany w regulaminie technicznym lub sportowym mogły być wprowadzane w przypadku zgody większości zespołów Formuły Jeden, a nie jak to ma miejsce obecnie tylko w przypadku jednomyślności.

Jak widać proponowane zmiany są rzeczywiście dosyć radykalne, ale mają tylko stanowić wyjściowy punkt do dalszej dykusji i z pewnością ulegną wielu modyfikacjom. Niektórzy obserwatorzy twierdzą jednak, iż tak radykalne podejście do sprawy przez FIA to dobry znak. Tymczasem widząc posunięcia federacji i brak zaangażowania ze strony Administracji Formuły Jeden, skupiająca koncerny samochodowe organizacja GPWC stwierdziła, iż zawarte w grudniu memorandum w sprawie przyszłości tego sportu jest już nieaktualne. Tak więc w najbliższych tygodniach należy się spodziewać dosyć burzliwej dyskusji z kolejnymi groźbami GPWC odnośnie stworzenia alternatywnej serii wyścigowej.

Źródło: FIA.com, Formula1.com, GrandPrix.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
24.03.2024  Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]
24.03.2024  Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii
24.03.2024  Russell nie chce oskarżać Alonso o celowe zwolnienie w T6
23.03.2024  Perez ukarany za blokowanie Hulkenberga w Q1
21.03.2024  Susie Wolff wytoczyła pozew przeciw FIA
Tagi:
FIA
Przepisy
FOTA

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca