F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

28.03.2024

Steiner: Haas popełnił błąd obniżając oczekiwania na sezon 2024

Vettel: Powrót do Formuły 1 nie jest w tej chwili moim zmartwieniem

Vasseur: Tytuł wśród konstruktorów celem Ferrari w 2024

Vowles pewien startu Sargeanta w Grand Prix Japonii

27.03.2024

Marko: Ricciardo nie otrzymał żadnego ultimatum

Wolff: Relacje Verstappena z Mercedesem będą musiały nastąpić

26.03.2024

F1-Insider: Horner prowadzi zaawansowane rozmowy z Alonso

New Zeland Herald: Ricciardo otrzymał ultimatum od RB do GP Chin

25.03.2024

Iwasa zastąpi Ricciardo w pierwszym treningu do GP Japonii

Bottas: Mogliśmy zdobyć punkty w Melbourne

Marko chwali Tsunodę po Grand Prix Australii

Vowles: Sargeantowi ciężko będzie odzyskać pewność siebie

24.03.2024

Perez: Sainz na pewno wygrałby dziś z Maksem w równej walce

Alonso rozczarowany karą za incydent z Russellem

Norris: Przegraliśmy walkę o drugie miejsce przez brak podcięcia

Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]

Hamilton: To mój najgorszy początek sezonu w całej karierze

Piastri: Polecenie zespołu było całkowicie zasadne

Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii

Russell nie chce oskarżać Alonso o celowe zwolnienie w T6

Więcej wiadomości

  Archiwum 2004
PnWtŚrCzPiSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Czy koszty związane z organizowaniem wyścigu F1 są zbyt wielkie?

Marek Roczniak, 29 kwietnia 2004, wyświetlenia: 976<< | lista | T- | T+ | >>
Organizatorzy niektórych europejskich wyścigów Formuły 1 twierdzą, iż Bernie Ecclestone żąda zbyt wielkich opłat w zamian za prawo do organizowania wyścigu. Zawarte ostatnio umowy szacuje się na 45 milionów USD za rok z wzrostem opłaty o 10% za kolejne lata, ale nie wydaje się, aby była to zbyt wygórowana cena, skoro ciągle pojawiają się nowe kraje, chętne do organizowania u siebie wyścigu F1 i to za znacznie większą cenę, jeśli konieczne jest wybudowanie odpowiedniego toru i stworzenie całej infrastruktury (drogi, hotele). Korzyści wynikające z posiadania wyścigu to jednak nie tylko dochód dla organizatorów ze sprzedanych biletów, ale ogólna poprawa wizerunku danego regionu, poprawa środków lokomocji (drogi, kolej, lotniska) no i oczywiście prestiż, który przyciąga miliony turystów.

Dla porównania koszty związane z organizowaniem igrzysk olimpijskich, odbywających się zaledwie co cztery lata, są nieporównywalnie wyższe, ale chętnych jest tak wiele krajów, iż w 1996 roku zaczęły się pojawiać zarzuty o przekupstwo i korupcję, które doprowadziły do opracowania nowych przepisów przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Koszt tegorocznej letniej olimpiady w Atenach może oscylować w granicach 25 miliardów USD i mimo to dla Grecji jest to bardzo dobra inwestycja. Oczywiście nie wszystkie kraje mogą sobie pozwolić na zorganizowanie olimpiady i właśnie dla nich F1 może być doskonałym środkiem zastępczym na poprawę sytuacji ekonomicznej.

Region, w którym odbywają się wyścigi Grand Prix, corocznie ma około 50 milionów USD dochodu i chociaż organizator zwykle ma niewielki zysk, to jednak sama poprawa wizerunku danego regionu daje już bardzo duże korzyści. Można się oczywiście upierać, że Administracja Formuły Jeden zagarnia dla siebie zbyt dużo, ale twierdzenie, że wyścigi są zbyt drogie jest z pewnością mocno przesadzone. Biorąc pod uwagę liczną konkurencję (w kolejce czekają Turcja, Korea Południowa, Libia, Meksyk) organizatorzy europejskich wyścigów F1 powinni się wreszcie wziąć do roboty i zadbać o odpowiedni poziom, gdyż w dzisiejszych czasach nikt nie będzie się przejmował tym, iż dany kraj ma bogate tradycje motoryzacyjne lub jest wręcz kolebką wyścigów Grand Prix.

Najlepszym przykładem są krytykowane nieustannie przez Ecclestone'a wyścigi w San Marino i Wielkiej Brytanii, gdyż kraje te nie chcą zainwestować w modernizację torów. Tradycje motoryzacyjne mogą się narodzić także w innych częściach świata (najlepszym przykładem jest Brazylia) i wtedy ściągnięcie F1 z powrotem do Europy nie będzie już takie łatwe. W tym roku wyścig o Grand Prix Malezji przyciągnął o 10 tysięcy więcej widzów niż rozegrana w ostatnią niedzielę na przestarzałym już od 10 lat torze Imola Grand Prix San Marino. W Bahrajnie było oczywiście znacznie słabiej, ale popularyzacja motoryzacji na Bliskim Wschodzie dopiero się rozpoczęła. Jeśli Malezja w ciągu sześciu lat zdołała prześcignąć uważany za klasyk wyścig na torze im. Enzo i Dino Ferrarich, to nie ma powodów aby wątpić w to, że w Bahrajnie także uda się ten cel osiągnąć. Tak więc jeśli władze regionu, w którym położona jest miejscowość Imola, z pomocą władz Ferrari zamierzają walczyć o utrzymanie Grand Prix San Marino, to powinny wziąć się ostro do roboty i nie liczyć na jakąkolwiek łaskę.

Źródło: GrandPrix.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
18.03.2024  F1 pozostanie na 18-calowych felgach
12.03.2024  Ebel: Liberty Media za dużo eksperymentuje
12.03.2024  Massa pozywa F1, FIA i Berniego Ecclestone'a ws. sezonu 2008
08.03.2024  Brown: Rola inżynierów jest w ten weekend nie do przecenienia
07.03.2024  Szefowie wzywają do ostrożności w ferowaniu winy bin Sulayema
Tagi:
F1 ogólnie

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca