|
|
|
|
|
|
WTCC: Huff i Farfus dominują - Tarquini mistrzem |
Włoch dzięki drugiemu i piątemu miejscu zapewnił sobie mistrzowską koronę. |
|
•Bartosz Pyciarz, 22 listopada 2009, wyświetlenia: 5102 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Ostatni weekend wyścigowy sezonu 2009 tradycyjnie rozegrany został w Makau. Już kwalifikacje pokazały, że tor jest trudny, wymagający i niebezpieczny. To właśnie tutaj po raz kolejny rozstrzygnęły się losy mistrzowskiego tytułu. W tym roku Guia Circuit okazał się szczęśliwy dla Gabriele Tarquiniego, który został najstarszym mistrzem świata WTCC.
Już na starcie do pierwszego wyścigu mieliśmy małe niespodzianki, bowiem jak z katapulty na starcie wystrzelił Gabriele Tarquini i po starcie z siódmego pola w zakręt Lisboa Bend wjeżdżał na trzecim miejscu, za świetnie dysponowanymi Robertem Huffem i Tiago Monteiro. Słabo ruszyli kierowcy BMW: Andy Priaulx został zepchnięty do bandy i uszkodził auto, natomiast Farfus stracił kilka pozycji.
Pierwszy zakręt kierowcy przejechali bezpiecznie i właściwie kolejność z tego momentu utrzymała się do ostatnich okrążeń. W międzyczasie Jorg Muller przepuścił walczącego o tytuł Augusto Farfusa, którego szanse i tak były minimalne, ponieważ jego główny rywal Tarquini jechał na trzeciej pozycji. Dopiero ósmy był Yvan Muller i jego szanse na tytuł także nie były duże.
Wtedy jednak BMW zdecydowało się na zadziwiający ruch, bowiem nakazali obu swoim kierowcom w ósemce przepuszczenie rywali, aby na starcie drugiego wyścigu mieć szansę na tytuł wśród konstruktorów i tym sposobem, dodatkowo dzięki problemom Tiago Monteiro (spadł na szóste miejsce), J. Muller zakończył wyścig siódmy, a Farfus ósmy.
Wygrał w dominującym stylu Robert Huff, który nie pozostawił złudzeń rywalom i drugiego Tarquiniego wyprzedził na mecie o blisko osiem sekund. Dla Włocha najważniejsze było jednak to, że miał olbrzymie szanse na tytuł mistrzowski, ponieważ jego przewaga nad jedynym już rywalem w walce – Y. Mullerem wynosiła 6 punktów. Podium uzupełnił Jordi Gene, co dawało Seatowi sporą szansę na tytuł wśród konstruktorów.
•WTCC > 2009 > Makau 1, Guia Circuit - 6,117 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 11 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 9 | 23:02,627 | 10 |
2. | 2 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 9 | +0:07,952 | 8 |
3. | 4 | Jordi Gene | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 9 | +0:08,996 | 6 |
4. | 12 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 9 | +0:10,328 | 5 |
5. | 1 | Yvan Muller | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 9 | +0:13,534 | 4 |
6. | 5 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 9 | +0:15,517 | 3 |
7. | 7 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:15,782 | 2 |
8. | 8 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 9 | +0:15,967 | 1 |
9. | 9 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:16,301 | |
10. | 10 | Sergio Hernandez | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 9 | +0:16,527 | |
11. | 3 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 9 | +0:16,618 | |
12. | 14 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 9 | +0:18,476 | |
13. | 21 | Tom Coronel (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 9 | +0:21,356 | |
14. | 23 | Felix Porteiro (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:21,961 | |
15. | 22 | Tom Boardman (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 9 | +0:29,923 | |
16. | 25 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:30,468 | |
17. | 26 | Kristian Poulsen (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +0:44,647 | |
18. | 49 | Nobuteru Taniguchi (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 9 | +0:46,571 | |
19. | 52 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 9 | +0:56,298 | |
20. | 51 | Henry Ho (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +1:23,908 | |
21. | 67 | Kit Meng Lei (N) | | China Dragon Racing - RPM | BMW 320si | 9 | +2:02,061 | |
22. | 55 | Jo Merszei (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 9 | +2:02,321 | |
23. | 18 | Jaap van Lagen | | LADA Sport | LADA 110 2.0 | 7 | 2 okr. | |
24. | 53 | Alex Liu (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 7 | 2 okr. | |
25. | 66 | Andre Couto (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 7 | 2 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 6 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 2 | | |
|
Nie wystartowali | |
| 36 | James Thompson | | LADA Sport | LADA Priora | 0 | | |
| 27 | Stefano D'Aste (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 0 | | |
| 19 | Kirył Ładygin | | LADA Sport | LADA Priora | 0 | | |
| |
|
Drugi wyścig ułożył się po myśli dla koncernu z Bawarii i Augusto Farfus oraz Jorg Muller – wystartowali bardzo dobrze, utrzymując dwa czołowe miejsca. Tymczasem na trzecie miejsce awansował Yvan Muller, co odnowiło jego szanse na mistrzostwo, ponieważ Tarquini stracił na starcie dwie pozycje i jechał tuż za punktowaną ósemką.
Włoch zdołał jednak wkrótce wyprzedzić trzech rywali i był już na szóstym miejscu, dającym mu tytuł mistrzowski. Tymczasem na drugim okrążeniu doszło do okresu neutralizacji z powodu wypadku Toma Boardmana w Solitude Esses. Sprzątanie toru nie szło zbyt sprawnie porządkowym i wyścig wznowiono dopiero po trzech okrążeniach za samochodem bezpieczeństwa.
Oczywiście dystans wyścigu został wydłużony do jedenastu okrążeń, ale jak się później okazało, nie było to potrzebne. Po wznowieniu Tarquini zyskał jedną pozycję, natomiast na ósmym kółku jadący na siódmym miejscu Nicola Larini został wypchnięty z trasy przez Alexa Zanardiego w Lisboa Bend i tak zakończyła się kariera w WTCC dla Włocha.
Na tym samym okrążeniu na ostatnim zakręcie doszło do karambolu, gdy Felix Porteiro pojechał za szeroko, wpadł na bandę i stanął wzdłuż trasy. Nie mógł go ominąć Franz Engstler i doszło do uderzenia. Obaj kierowcy zablokowali tor, a nadjeżdżający Andre Couto praktycznie zignorował żółte flagi powiewające w tym miejscu i z pełnym impetem uderzył w stojące auto Engstlera. Hiszpan i Niemiec zostali odwiezieni karetką do punktu medycznego i najprawdopodobniej trafią do szpitala.
Po tym karambolu nad torem zawisły czerwone flagi, a po kilkunastu minutach nerwowego wyczekiwania na wiadomość dotyczącą ewentualnego wznowienia, można było usłyszeć szalone okrzyki radości z obozu Seata. Wyścig nie będzie wznowiony. Tarquini i Seat zostali mistrzami świata!
Ostatni wyścig sezonu wygrał tymczasem Farfus, dla którego było to już szósye zwycięstwo w tym sezonie, jednak prawdopodobnie zbyt gorąca głowa nie pozwoliła wywalczyć Brazylijczykowi w tym roku mistrzowskiego tytułu. Podium uzupełnili Jorg Muller i Yvan Muller.
Wśród kierowców niezależnych triumfował po raz drugi w karierze Tom Coronel, który o 13 punktów wyprzedził Felixa Porteiro. Trzecie miejsce zajął Franz Engstler. Kolejny sezon WTCC rozpocznie się 7 marca 2010 roku tradycyjnie w brazylijskiej Kurytybie.
•WTCC > 2009 > Makau 2, Guia Circuit - 6,117 km | | | | | P. | # | Kierowca | Nar. | Zespół | Samochód | Okr. | Czas/strata | Pkt. |
|
1. | 8 | Augusto Farfus | | BMW Team Germany | BMW 320si | 7 | 22:20,166 | 10 |
2. | 7 | Jörg Müller | | BMW Team Germany | BMW 320si | 7 | +0:00,801 | 8 |
3. | 1 | Yvan Muller | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 7 | +0:01,201 | 6 |
4. | 5 | Tiago Monteiro | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 7 | +0:01,980 | 5 |
5. | 2 | Gabriele Tarquini | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 7 | +0:03,815 | 4 |
6. | 4 | Jordi Gene | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 7 | +0:05,018 | 3 |
7. | 14 | Nicola Larini | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 7 | +0:05,359 | 2 |
8. | 11 | Robert Huff | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 7 | +0:05,895 | 1 |
9. | 9 | Alessandro Zanardi | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 7 | +0:06,167 | |
10. | 3 | Rickard Rydell | | SEAT Sport | SEAT Leon 2.0 TDI | 7 | +0:06,712 | |
11. | 10 | Sergio Hernandez | | BMW Team Italy-Spain | BMW 320si | 7 | +0:07,764 | |
12. | 23 | Felix Porteiro (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 7 | +0:08,290 | |
13. | 6 | Andy Priaulx | | BMW Team UK | BMW 320si | 7 | +0:08,583 | |
14. | 25 | Franz Engstler (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 7 | +0:09,390 | |
15. | 49 | Nobuteru Taniguchi (N) | | Scuderia Proteam Motorsport | BMW 320si | 7 | +0:10,635 | |
16. | 52 | Takayuki Aoki (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 7 | +0:12,819 | |
17. | 51 | Henry Ho (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 7 | +0:27,175 | |
18. | 66 | Andre Couto (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 7 | +0:43,531 | |
19. | 67 | Kit Meng Lei (N) | | China Dragon Racing - RPM | BMW 320si | 7 | +0:54,275 | |
20. | 55 | Jo Merszei (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 7 | +0:57,530 | |
21. | 12 | Alain Menu | | Chevrolet | Chevrolet Cruze LT | 5 | 2 okr. | |
|
Niesklasyfikowani | |
| 21 | Tom Coronel (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 4 | | |
| 22 | Tom Boardman (N) | | SUNRED Engineering | SEAT Leon 2.0 TFSI | 2 | | |
| 26 | Kristian Poulsen (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 2 | | |
|
Nie wystartowali | |
| 18 | Jaap van Lagen | | LADA Sport | LADA Priora | 0 | | |
| 53 | Alex Liu (N) | | Liqui Moly Team Engstler | BMW 320si | 0 | | |
| 36 | James Thompson | | LADA Sport | LADA Priora | 0 | | |
| 27 | Stefano D'Aste (N) | | Wiechers-Sport | BMW 320si | 0 | | |
| 19 | Kirył Ładygin | | LADA Sport | LADA Priora | 0 | | |
| |
|
Źródło: Autosport.com
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|