Grand Prix World Championship (GPWC), czyli organizacja skupiająca obecnie już tylko cztery koncerny samochodowe związane z Formułą 1, po tym jak Ford ogłosił zamiar wycofania się ze sportu: Mercedes-Benz, BMW, Renault i Ferrari, ogłosiła dzisiaj nawiązanie współpracy z firmą International Sports and Entertainment AG (iSe). Będąca światowym liderem w kwestiach marketingu sportowego iSe (współpracuje między innymi z FIFA, UEFA i Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim) zajmie się niezwłocznie opracowaniem struktury operacyjnej i komercyjnej dla nowej serii wyścigowej jednomiejscowych bolidów, która wystartuje nie później niż w 2008 roku.
Tym samym GPWC dała jasno do zrozumienia, że jak najbardziej poważnie myśli o stworzeniu serii na poziomie obecnych Mistrzostw Świata Formuły 1. W wydanym oświadczeniu czytamy, iż 19 grudnia 2003 roku zostało podpisane memorandum przez członków GPWC, udziałowców SLEC (banki posiadające 75% udziałów w F1) i Bernie Ecclestone'a. Jednakże SLEC nie spełnił kluczowych punktów porozumienia i w związku z tym GPWC zerwała negocjacje 23 kwietnia 2004 roku, wznawiając jednocześnie realizację planów związanych z utworzeniem nowej serii po wygaśnięciu obowiązującego do końca 2007 roku porozumienia Concorde Agreement.
Jeśli największe zespoły zdecydują się na przesiadkę do innej serii, FIA zostanie postawiona w trudnej sytuacji, gdyż nawet jeśli w 2008 roku będzie obstawała za utrzymaniem Formuły 1, to bez czołowych straci ona swoją wiarygodność i pozycję w świecie sportów motorowych. W tej sytuacji federacja może być zmuszona do zaakceptowania serii utworzonej przez GPWC i rezygnacji z F1, gdyż dwie równorzędne serie mogą spowodować podział zainteresowania, a to z kolei może doprowadzić do upadku obydwu.
Wiele będzie zależało od tego, na czyją korzyść zostanie rozstrzygnięty spór o władzę nad F1 pomiędzy SLEC i Ecclestone'em, który znajdzie swój finał w sądzie już w listopadzie lub na wiosnę przyszłego roku. Jeśli SLEC wygra, z pewnością powierzy kontrolę nad biznesową stroną sportu właśnie GPWC.
Źródło: GrandPrix.com, pitpass.com