F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

25.04.2024

Źródła Autosportu potwierdzają odejście Newey'a z Red Bulla

AMuS: Adrian Newey wkrótce ogłosi odejeście z Red Bulla

Vowles: Kara dla Sargeanta w Chinach była właściwa, choć surowa

Marko zadowolony z występu Ricciardo w Szanghaju

RacingNews365: Hulkenberg zostanie kierowcą Audi

24.04.2024

Koncern HP nowym tytularnym sponsorem Ferrari

Vesti wciąż liczy na awans do Formuły 1 w 2025 roku

Ferrari wystartuje w okolicznościowym malowaniu podczas GP Miami

23.04.2024

Saward: Williams może wystąpić o warunkową licencję dla Antonelliego

Sport Business: Ferrari bliskie tytularnego sponsoringu HP

Krack broni Strolla po kolizji z Ricciardo

Tajlandia zainteresowana organizacją ulicznego GP

22.04.2024

Rosberg: Hulkenberg ma na stole umowę z Audi

Norris: Nic nie wskazywało na taką zwyżkę formy w Chinach

Horner: Wolff nie powinien skupiać się na pozyskaniu Verstappena

W transferowym potrzasku, czyli o zakrętach życiowych Carlosa Sainza

21.04.2024

Alonso tłumaczy wybór miękkiej mieszanki w połowie wyścigu

Ricciardo ukarany za wyprzedzanie podczas neutralizacji

Hamilton: Nigdy przedtem nie odczuwałem takiej podsterowności

Mercedes pokłada nadzieję w poprawkach na GP Miami

Więcej wiadomości

  Archiwum 2013
PnWtŚrCzPiSoNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Analiza: Dlaczego Massa dostał karę?

Odpowiadamy na pytanie czemu Brazylijczyk stracił szanse na podium.
Paweł Zając, 25 listopada 2013, wyświetlenia: 5699<< | lista | T- | T+ | >>
Grafika: Piotr Słota

Co prawda flaga w szachownicę opadła już kilka godzin temu, jednak pewne kontrowersyjne zdarzenie pozostaną jeszcze przez chwilę z nami. Felipe Massa został w trakcie Grand Prix Brazylii ukarany przejazdem przez aleję serwisową za przecięcie linii wyznaczającej wjazd do boksów, co zepchnęło go z czwartej pozycji na siódmą.

Sam zainteresowany uznał decyzję sędziów kpinę, a wielu kibiców zadaje sobie pytanie czemu Brazylijczyk dostał karę, skoro wszyscy najeżdżają na tę linię. Otóż, chodzi o to, że Felipe posunął się w tym procederze zbyt daleko.

Kwestia wjazdu do alei serwisowej na Interlagos od dawna budzi wątpliwości i rodzi obawy, że może dość do sytuacji, w której jadący z pełną prędkością samochód uderzy w wolniejszy, zjeżdżający właśnie do pit lane. Z tego powodu przed wyścigiem Charlie Whiting doprecyzował tę kwestię stwierdzając, że linia przedstawiona na grafice na zielono wyznacza zjazd do pit lane i może być przekraczana przez kierowców w dowolny sposób. Czerwone pole jest natomiast obszarem wyłączonym z ruchu (zupełnie jak wysepki w normalnym ruchu drogowym) i wyznacza ono granicę toru w taki sam sposób jak białe linie w zakrętach – tym samym nie można wjeżdżać na nie wszystkimi czterema kołami. Warto także dodać, że w miejscu, w którym rozpoczyna się czerwone pole kończą się także bariery ochronne i później jest już tylko betonowa ścina.

Massa po wyścigu przyznał, że przejechał przez to miejsce w sposób zakazany, jednak jego zdaniem nie tylko on tak zrobił. Wniosek jest więc jeden – kara dla kierowcy Ferrari była słuszna. Co prawda ciężko oceniać, czy potraktowali wszystkich równo, gdyż trzeba by przeanalizować wszystkie przejazdy okrążenie po okrążeniu, a do takich materiałów niestety nie mamy dostępu. Warto jednak pamiętać, że sędziowie już od dawna bardzo nie lubią, kiedy kierowcy najeżdżają na wysepkę przy wjeździe do pit lane – Fernando Alonso podczas treningów przed GP Europy 2008 przeciął takową podczas zjazdu do boksów, za co otrzymał aż 10 000 Euro kary i reprymendę.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
12.03.2024  Massa pozywa F1, FIA i Berniego Ecclestone'a ws. sezonu 2008
18.12.2023  Todt: Massa może odnieść sukces w sprawie crashgate
17.09.2023  Wolff: Z uwagą śledzimy kroki prawne podejmowane przez Massę
06.09.2023  Massa liczy na wsparcie Ferrrari
25.08.2023  Hamilton: Nie myślę o tym, co wydarzyło się 15 lat temu
Tagi:
FIA
Massa F.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
sneer, 25.11.2013 07:51[!]
Tak czy siak jest to komedia, biorąc pod uwagę to co wyczyniano na innych torach bez żadnej reakcji.
Adakar, 25.11.2013 08:28[!]
@sneer
na jakich niby torach ?
debiut, 25.11.2013 09:11[!]
Ostatni spór minionego już sezonu. Słuszna reakcja sędziów na złamanie przepisów. Szkoda, że trzeba będzie czekać na następne nerwy tych kilka miesięcy. Ten rok w wyścigach zakończony tak jak od trzech lat.
Do Akkima: szkoda, że zrezygnowałeś ze swoich spostrzeżeń w tym roku. Było jak od kilku lat, ten sam zespół, ten sam kierowca, ale Twoich uwag nie było i to zubożyło i ten sezon i tą stronę. Szkoda. Może jednak zechcesz się nawrócić? Byłoby fajnie móc znów w przerwie podczas śniadania pośmiać się z trafnych, choć czasem uszczypliwych uwag na temat danej niedzieli. Dawałeś koloryt swoimi opisami i bez nich też ten sezon był blady. Zimą wracałem do tych Opisów i uśmiechałem się na tamte analizowane sytuacje. Znów Niemiec z palcem, którego sympatią nie darzę i tylko tej świeżej wiśni brak, która co wyścig robiła konkluzję weekendu.
czesteriks, 25.11.2013 09:39[!]
Massa dostał karę słusznie ale podczas transmisji widziałem przynajmniej dwóch innych kierowców robiących to samo . Osobną kwestią jest nagminne ścinanie zakrętów 8 i 10 . W tych miejscach nikt się nie szczypał i większość cięła jak popadło .
Szybki, 25.11.2013 10:09[!]
Przypomniał mi się wyścig na Węgrzech z 2001 lub 2002 roku. Tam za przekroczenie linii przy wyjeździe z pit lane choćby jednym kołem dawali chyba 10 sek. stop&go. Kilku kierowców się załapało. Pamiętam kilkukrotne wałowanie na powtórkach i zbliżeniach czy Coulthard przekroczył tę linię jednym kołem, czy tylko na nią najechał (jeżeli pamięć mnie nie zawodzi - kary wtedy nie dostał).
Lukas, 25.11.2013 10:41[!]
@Szybki - mówisz o kompletnie innym przepisie... Nie mylcie linii wyjazdu z pitlane z ograniczeniami toru.
Ralph1537, 25.11.2013 11:37[!]
Nie rozumiem o co chodzi z tymi wysepkami, a kara jest niesłuszna bo wszyscy tak jeżdżą po tym torze a tylko massa dostał kare, kiedyś za to nie karali i było dobrze i nagle na koniec sezonu coś im się przypomniało, ja rozumiem gdyby to było w trakcie sezonu, a oni się bez powodu przyczepili do ostatniego wyścigu sezonu, czysta głupota
Gangster, 25.11.2013 12:02[!]
Cytat Adakar :
na jakich niby torach ?

Na Nürburgring robia to notorycznie tak samo jak w Catalunya.
Poza tym na Węgrzech rok 2010 Vetel przeciął linie przy wjeździe. Co prawda wtedy zjeżdżał do boxu ale sam fakt przejechania "strefy wyłączonej z toru był". Albo nie można wszędzie albo wszędzie jest to dozwolone. Ostrzeżenie powinno być a dopiero wtedy kara. Ale co ja tam wiem.
Lukas, 25.11.2013 12:35[!]
Nikt się nie przyczepił do ostatniego wyścigu. Charlie wystosował przed weekendem bardzo jasną notatkę, która wyraźnie zabraniała takich manewrów, a kiedyś karali tak samo, co widać po przypadku Alonso... Czytanie nie boli :)

Przykład innych torów nie trafiony, bo tam inaczej ustala się limity toru, dlatego też wyżej wspomniana notka przed GP Brazylii... Ileż razy można to wyjaśniać :D
mbwrobel, 25.11.2013 13:36[!]
Cytat Ralph1537 :
Nie rozumiem o co chodzi z tymi wysepkami

Sam sobie odpowiedziałeś na swoje wątpliwości. Zapoznaj się z regułami (podkreślanymi na odprawie przed wyścigiem), a dopiero później krytykuj.
Felipe z dużym zapasem przeciął linie nie pozostawiając sędziom miejsca na interpretację. Choć Massę bardzo lubię, to uważam, że kara była zasłużona.
MairJ23, 25.11.2013 15:02[!]
Kierowcy sa ludzmi (homosapiens) i rozumieja jak sie do nich mowi zrozumialym dla nich jezykiem jakim jest w tym przypadku angielski. Wyranie bylo powiedziane czego nie mozna.. i kara sie znalazla dla odpowiedniego kandydata. Czy to tak strasznie ciezko zrozumiec ?
TommyYse, 25.11.2013 15:14[!]
Na spotkaniu kierowców przed wyścigiem dogadano się w tej kwestii. Taka była decyzja. Massa 3 razy ściął ten zakręt i dlatego dostał karę, Vettel zrobił to raz na ostatnim okrążeniu, dlatego kary nie dostał.
RY2N, 27.11.2013 14:59[!]
To jest też dowód na to, że Massa nie jest kompletnym kierowcą.
Brak mu widać wiedzy kiedy i za co można dostać karę i kiedy nie warto ścinać zakrętów.
Już raz czy dwa razy wcześniej była sytuacja, że ścinał zakręty tak głęboko, że rozwalił zawieszenie.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca