F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

28.03.2024

Steiner: Haas popełnił błąd obniżając oczekiwania na sezon 2024

Vettel: Powrót do Formuły 1 nie jest w tej chwili moim zmartwieniem

Vasseur: Tytuł wśród konstruktorów celem Ferrari w 2024

Vowles pewien startu Sargeanta w Grand Prix Japonii

27.03.2024

Marko: Ricciardo nie otrzymał żadnego ultimatum

Wolff: Relacje Verstappena z Mercedesem będą musiały nastąpić

26.03.2024

F1-Insider: Horner prowadzi zaawansowane rozmowy z Alonso

New Zeland Herald: Ricciardo otrzymał ultimatum od RB do GP Chin

25.03.2024

Iwasa zastąpi Ricciardo w pierwszym treningu do GP Japonii

Bottas: Mogliśmy zdobyć punkty w Melbourne

Marko chwali Tsunodę po Grand Prix Australii

Vowles: Sargeantowi ciężko będzie odzyskać pewność siebie

24.03.2024

Perez: Sainz na pewno wygrałby dziś z Maksem w równej walce

Alonso rozczarowany karą za incydent z Russellem

Norris: Przegraliśmy walkę o drugie miejsce przez brak podcięcia

Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]

Hamilton: To mój najgorszy początek sezonu w całej karierze

Piastri: Polecenie zespołu było całkowicie zasadne

Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii

Russell nie chce oskarżać Alonso o celowe zwolnienie w T6

Więcej wiadomości

  Archiwum 2014
PnWtŚrCzPiSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Podano szczegóły przyczyn wypadku Julesa Bianchi'ego

Na prędkość uderzenie mógł mieć wpływ wadliwy system brake-by-wire.
Łukasz Godula, 3 grudnia 2014, wyświetlenia: 3230<< | lista | T- | T+ | >>
FIA zasugerowała, że wadliwy system brake-by-wire w bolidzie Marussi mógł spowodować wypadek Julesa Bianchi'ego podczas GP Japonii, ze względu na uniemożliwienie odcięcia mocy silnika.

10 osobowy panel został powołany przez FIA do zbadania wypadku, który doprowadził do ciężkich obrażeń Francuza. Zespół przedstawił efekty dochodzenia podczas dzisiejszego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych. Raport ujawnia szczegóły dotyczące okoliczności kraksy Bianchi'ego w Japonii, która zakończyła się potężnym uderzeniem w dźwig usiłujący usunąć uszkodzony bolid Adriana Sutila.

Dowiadujemy się z niego, że system brake-by-wire w Marussi Bianchi'ego był „niekompatybilny” z systemem bezpieczeństwa bolidów F1, który jest zaprojektowany, by odciąć moc silnika, gdy kierowca wciśnie zarówno pedał hamulca, jak również gazu. Przedstawiono pogląd, iż „mogło to mieć wpływ” na prędkość z jaką Bianchi uderzył w dźwig.

Raport mówi: „Podczas dwóch sekund, gdy bolid Julesa był poza torem i podążał przez pobocze, kierowca wcisnął zarówno gaz, jak i hamulec, używając obu stóp. Algorytm systemu FailSafe jest zaprojektowany do zignorowania w takim momencie odczytu pedału gazu, oraz do odcięcia mocy silnika, jednak został zawieszony przez kontrolera momentu obrotowego, który kontroluje system brake-by-wire”.

„Marussia Bianchi'ego posiadała unikalny projekt systemu brake-by-wire, który okazał się niekompatybilny z ustawieniami systemu FailSafe. Fakt, że system Fail Safe nie zignorował wskazania pedału gazu naciśniętego przez kierowcę mógł mieć wpływ na prędkość uderzenia. Nie można było tego wiarygodnie określić”.

„Jednakże być może Bianchi był rozproszony tym co się działo i faktem, że zablokowały się jego przednie koła, przez co nie był w stanie skręcić tak, by ominąć dźwig. Kask Bianchi'ego prześlizgnął się po powierzchni dźwigu. Siła uderzenia spowodowała ogromne przeciążenia głowy, które doprowadziły do bardzo dużych kontuzji”.

Raport mówi również, że dyrektor wyścigu, Charlie Whiting postąpił słusznie nie wypuszczając na tor samochodu bezpieczeństwa, gdy poza trasą znalazł się Sutil. „Działania podjęte po wypadku Sutila były zgodne z regulacjami i interpretacją 384 incydentów w poprzednich ośmiu latach” – dodaje raport. „Bez wiedzy po zaistniałym fakcie, nie było wyraźnego powodu, dlaczego samochód bezpieczeństwa powinien pojawić się na torze po wypadku Sutila”.
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
10.10.2022  Russell i Vettel wzywają do zmiany przepisów dot. dźwigów na torze
26.04.2020  Leclerc: Bianchi zasługiwał na posadę w Ferrari bardziej niż ja
16.04.2020  Ricciardo: Bianchi mógł osiągnąć takie same sukcesy jak Leclerc
26.01.2017  Nowy bolid Ferrari zostanie nazwany na cześć Julesa Bianchiego?
02.10.2016  Ricciardo dedykuje Julesowi Bianchiemu zwycięstwo w GP Malezji
Tagi:
Marussia
Bianchi J.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Sar trek, 03.12.2014 19:45[!]
Cytat :
„Bez wiedzy po zaistniałym fakcie, nie było wyraźnego powodu, dlaczego samochód bezpieczeństwa powinien pojawić się na torze po wypadku Sutila”.


Nie do końca się z tym zgodzę:
- wypadek miał miejsce na zewnętrznej szybkiego zakrętu
- było mokro
- przyczyną wypadnięcia Sutila, jaka pierwsza przychodziła wtedy na myśl, był aquaplanning. Skoro dochodziło do aquaplanningu w tamtym zakręcie, a na zewnętrzną wyjechał dźwig, to na torze powinien pojawić się SC.

A co do analizy poprzednich incydentów. Wystarczyło uwzględnić trzy - GP Japonii 1994 (https://www.youtu...atch?v=xd-nSWjdpHI), GP Europy 2007 oraz wyścig WEC na Austin z tego roku żeby zrozumieć, że na deszczu dziać się mogę dziwne rzeczy.

PS: Trudno było się spodziewać, że komisja uzna, że Whiting jest w jakikolwiek sposób odpowiedzalny temu wypadkowi.
Sir Wolf, 03.12.2014 19:53[!]
„Marussia Bianchi'ego posiadała unikalny projekt systemu brake-by-wire, który okazał się niekompatybilny z ustawieniami systemu FailSafe. Fakt, że system Fail Safe nie zignorował wskazania pedału gazu naciśniętego przez kierowcę mógł mieć wpływ na prędkość uderzenia.”

Ja się pytam - co to ma wspólnego z wyścigami?
Carolius, 03.12.2014 20:44[!]
Ja widziałem informację według, których FIA zwaliła winę na Julesa. Twierdzą, że za mało zwolnił, a prędkość przy uderzeniu wynosiła 126 km/h...
grzesiek811, 03.12.2014 21:45[!]
Ten werdykt przypomina mi tutaj werdykt FIFA w sprawie korupcji przy wyborze gospodarza MŚ w 2020r w Katarze. Jak organizacja jest sędzią w swojej sprawie to jakiego werdyktu można się spodziewać. Czasem SC jest przy byle ***e, a czasem nie ma gdy jest potrzebny.
MegaZmiya, 03.12.2014 22:00[!]
@Sar Trek - w filmie z GP Japonii jeżeli się przyjrzysz w 3:55 to zobaczysz jak bolid Brundle uderza w porządkowego a ten przelatuje przez parę metrów. Coś potwornego, że też nie zakończyło się to tragicznie. Na całe szczęście.
Duzy Pies, 03.12.2014 22:02[!]
@Sar trek i o to chodzi..filmik mówi wszystko
Faktycznie widac lecącego stewarda..wiec wiekowy Charlie powinien pamietac temat i bezzwłocznie wpuścić SC
derwisz, 03.12.2014 22:06[!]
Cytat :
Kask Bianchi'ego prześlizgnął się po powierzchni dźwigu. Siła uderzenia spowodowała ogromne przeciążenia głowy, które doprowadziły do bardzo dużych kontuzji”.


Moje spostrzeżenia odnośnie przebiegu wypadku opublikowane tuż po, były prawie identyczne (inne słowa treść ta sama) co łatwo sprawdzić. Od początku twierdziłem, ze żadnego uderzenia w głowę czy tez głową być nie mogło, a sądząc po diagnozie lekarskiej uraz był wynikiem wstrząsu przeciążeniowego.
Sar trek, 03.12.2014 22:14[!]
@MegaZmiya zauważyłem to, wspomniano o tym wypadku w F1 Racing w numerze po wypadku Bianchiego. Porządkowy chyba złamał wtedy jakąś kończynę, już nie pamiętam dokładnie.
THC-303, 03.12.2014 22:44[!]
Nie czytałem tego numeru F1R, o które GP Japonii (sezon) chodziło?
Adam2iak, 03.12.2014 22:53[!]
FIA jak zwykle widzi winnych wszędzie tylko nie u siebie.
rno2, 04.12.2014 07:38[!]
@Adam2iak Ale jakby w tamtym momencie wyjechał SC to by były płacze kibiców, że kierowcy to panienki i nie umieją jeździć w deszczu...
Moim zdaniem zawinił bolid, albo sam Jules, który po prostu mógł niewystarczająco zredukować prędkość...
Sar trek, 04.12.2014 09:37[!]
@rno2 Nikt tu nie mówi o wprowadzeniu SC w z powodu deszczu, a z powodu stojącego w niebezpiecznym miejscu bolidu.
rno2, 04.12.2014 09:49[!]
@Sar trek Bolid stojący na poboczu kilkanaście metrów od toru to nie jest niebezpieczne miejsce, a na pewno nie na tyle, żeby wyjeżdżał SC.
Wiadomo, nastąpił ciąg bardzo pechowych wydarzeń, teraz każdy jest mądrzejszy, ale wtedy na prawdę nie było podstaw żeby podjąć decyzję o wyjeździe SC na tor.
Sar trek, 04.12.2014 10:00[!]
Ja uważam, że podstawy były - zamieściłem je w pierwszym komentarzu.

I już w trakcie wyścigu, gdy zobaczyłem ten dźwig ściągający bolid Sutila, wydawało mi się, że dyrekcja wyścigu postąpiła w tym przypadku lekkomyślnie.

Oczywiście można powiedzieć, że Bianchi jechał wtedy za szybko. Ale każdy kierowca przy żółtych flagach tak jeździł, FIA nie wyciągała z tego konsekwencji, więc jest to czynnik, który również należało uwzględnić przy decyzji o SC.
Adam1970, 04.12.2014 13:00[!]
Niezależnie od wszystkiego: Czy naprawdę te traktory ściągające bolidy muszą mieć te dupy z przodu i tyłu? To chyba nie jest jakiś kosmos aby posiadały odpowiednie kurtyny aby nie można było pod nie wjechać. Tylko czy takie rozwiązanie byłoby politycznie poprawne? Przecież przepisowo żaden bolid nie ma prawa w to żelastwo wjechać bo przecież SC, brake-by-wire, 384 incydenty , bla bla bla.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca