F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

28.03.2024

Steiner: Haas popełnił błąd obniżając oczekiwania na sezon 2024

Vettel: Powrót do Formuły 1 nie jest w tej chwili moim zmartwieniem

Vasseur: Tytuł wśród konstruktorów celem Ferrari w 2024

Vowles pewien startu Sargeanta w Grand Prix Japonii

27.03.2024

Marko: Ricciardo nie otrzymał żadnego ultimatum

Wolff: Relacje Verstappena z Mercedesem będą musiały nastąpić

26.03.2024

F1-Insider: Horner prowadzi zaawansowane rozmowy z Alonso

New Zeland Herald: Ricciardo otrzymał ultimatum od RB do GP Chin

25.03.2024

Iwasa zastąpi Ricciardo w pierwszym treningu do GP Japonii

Bottas: Mogliśmy zdobyć punkty w Melbourne

Marko chwali Tsunodę po Grand Prix Australii

Vowles: Sargeantowi ciężko będzie odzyskać pewność siebie

24.03.2024

Perez: Sainz na pewno wygrałby dziś z Maksem w równej walce

Alonso rozczarowany karą za incydent z Russellem

Norris: Przegraliśmy walkę o drugie miejsce przez brak podcięcia

Alonso ukarany doliczeniem 20 sekund za niebezpieczną jazdę [Akt.]

Hamilton: To mój najgorszy początek sezonu w całej karierze

Piastri: Polecenie zespołu było całkowicie zasadne

Alonso: Miałem problemy z układem magazynowania energii

Russell nie chce oskarżać Alonso o celowe zwolnienie w T6

Więcej wiadomości

  Archiwum 2019
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
2024  |  2023  |  2022  |  2021
2020  |  2019  |  2018  |  2017
2016  |  2015  |  2014  |  2013
2012  |  2011  |  2010  |  2009
2008  |  2007  |  2006  |  2005
2004  |  2003  |  2002  |  2001
2000  |  1999

Zapowiedź weekendu GP Austrii

Przedstawiamy kilka ciekawostek dotyczących Red Bull Ringu.
Sponsorowane, 27 czerwca 2019, wyświetlenia: 911<< | lista | T- | T+ | >>
Embed from Getty Images

Spielberg – miasto w Austrii z torem F1 nie tak słynne, jak reżyser
Gdy ktoś słyszy „Spielberg”, myśli przede wszystkim o amerykańskim reżyserze filmowym – Stevenie. Dla fanów Formuły 1 to jednak przede wszystkim nazwa austriackiej miejscowości, w której odbywa się Grand Prix. Historia losów i przemian tego toru wyścigowego jest bardzo ciekawa.

Południowa Austria, kraj związkowy Styria. Niedaleko do granicy ze Słowenią. Miasteczko Spielberg liczące trochę ponad 5 tys. mieszkańców położone jest w dolinie, otoczone pagórkami i wzniesieniami. Ten sielski i leniwy krajobraz trochę kontrastuje z torem wyścigowym, na którym w ten weekend odbędzie się kolejna edycja GP Austrii. Tor po raz kolejny wraca do łask F1, bo w przeszłości miewał lepsze i gorsze momenty.

Tor w Spielberg nie doczekał pełnoletności
Pierwsze karty historii toru zostały zapisane dawno temu, bo w latach 70. ubiegłego wieku. Otwarto go w lipcu 1969 roku, nadając nazwę Österreichring i już rok później zaczęto organizować wyścigi Formuły 1. Liczący 4911 metrów tor od początku był bardzo szybki, lecz z czasem kierowcy zaczęli uważać ten tor za niebezpieczny. Niektóre zakręty były groźne, co w końcu doprowadziło do tragedii. Amerykański kierowca Mark Donohue poniósł śmierć w efekcie wydarzeń podczas treningu do Grand Prix Austrii w 1975. Kierowca na szybkim zakręcie wypadł z trasy i uderzył w słup reklamowy. Co prawda Donohue wydostał się o własnych siłach z bolidu, ale został przewieziony do szpitala na obserwację, gdzie później zapadł w śpiączkę i zmarł. Wydłużenie toru (o kilometr) i modyfikacja niektórych zakrętów niewiele pomogło, bo obiekt w Spielbergu wciąż uznawany był za niebezpieczny. W 1987 roku Formuła 1 opuściła Austrię. Mimo że po tej dacie jeszcze organizowano na krótko wyścigi samochodowe, to tor zaczął coraz bardziej popadać w ruinę…

Szybki, ale bezpieczny
Musiała minąć prawie dekada, żeby ktoś na poważnie zainteresował się zapuszczonym torem w Spielberg. W końcu pojawiła się grupa inwestorów, która w 1995 roku współpracując z lokalnymi przedsiębiorcami podjęła się renowacji obiektu. Projektantem był Hermann Tilke – architekt, ale i były kierowca wyścigowy. Tor został bardzo zmieniony, choć leżał w tym samym miejscu, co stary. Skrócono długość z 5,9 km do 4,3 km i zadbano o bezpieczeństwo m.in. szybkie zakręty zastąpiono trzema ostrymi prawymi by umożliwić szybkie wyprzedzanie. Przebudowę sponsorowała firma telekomunikacyjna – A1, stąd wzięła się nazwa A1-Ring. Tor ten gościł wyścigi Formuły 1 w latach 1997-2003.

Tor dostał skrzydeł
Austriacki obiekt stracił jednak możliwość organizacji wyścigów F1 i znów potrzebował przemian. W 2004 roku zburzono główną trybunę, a po pewnym czasie i początkowym dementowaniu plotek, firma Red Bull zainteresowała się odbudową toru. Właściciel Red Bulla Dietrich Mateschitz wyłożył 70 milionów euro na modernizację pięknie położonego obiektu A1 Ring w Spielberg. Przebudowa toru rozpoczęła się pod koniec 2008 roku, a zakończyła się dwa lata później. 3 listopada Red Bull Ring (taką miał nosić nazwę) znalazł się w kalendarzu wyścigów Formuły 2. 15 maja 2011 oficjalnie otwarto tor rozpoczynając wyścig historycznych bolidów Formuły 1. W uroczystości wzięli udział m.in. skoczkowie narciarscy – Thomas Morgenstern i Andreas Goldberger oraz Bernie Ecclestone. Austria była dumna ze swojego toru. Wszyscy mieli nadzieję, że wyścigi F1 powrócą do Spielberg w 2013 roku, ale stało się to rok później. W ostatecznej wersji kalendarza runda na torze Red Bull Ring odbyła się 22 czerwca 2014 roku. Pierwszym zwycięzcą po jedenastoletniej przerwie został Niemiec Nico Rosberg z zespołu Mercedes.

Kubica i GP Austrii – krótka historia
Dla Roberta Kubicy możliwość ścigania się na torze w Austrii nie będzie zupełną nowością, ale doświadczenia z przeszłości dla polskiego kierowcy nie są zbyt bogate, ani bardzo przyjemne, choć sam zainteresowany twierdzi inaczej. – Lubię ścigać się w Austrii. To krótki tor, który wydaje się być łatwy, ale wcale taki nie jest. Mamy tutaj długie proste, krótkie zakręty i strefy bardzo mocnego hamowania. Druga część okrążenia to natomiast dwa szybkie zakręty w lewo. Ostatni jest bardzo trudny, bo trzeba na nim utrzymać prędkość – ocenia Robert Kubica, który w zeszłym roku w Austrii w sesji treningowej zastąpił Siergieja Sirotkina i dzięki temu poznał ten zmodernizowany tor. A wcześniej?

Pierwsze oficjalne starty Kubicy na torze w Spielberg miały miejsce w 2003 roku w Formule 3 w zespole Prema. W kwalifikacjach do pierwszego wyścigu Robert uzyskał siódmy czas. Sam wyścig nie poszedł po myśli Kubicy, który ukończył go na jedenastym miejscu. W kwalifikacjach do drugiego wyścigu Robert był czwarty, ale z powodu awarii elektroniki nie wystartował nawet do tego wyścigu. W 2018 – tak jak już wspominaliśmy – Grand Prix Austrii było drugim wyścigiem, w którym Robert Kubica uczestniczył w sesji treningowej. Polak zajął w nim ostatnie, 20. miejsce, tracąc pół sekundy do Lance Strolla. – Fajnie było znów pojeździć bolidem Formuły 1, choć nie w oknie ustawień, na których się ścigamy. Fajnie było poczuć prędkość i pomóc zespołowi w zbieraniu danych, choć niektóre są trochę dziwne – mówił rok temu Kubica. Miejmy nadzieję, że po weekendzie kierowca Williamsa będzie miał lepsze wspomnienia. Zdaniem bukmacherów szanse nie są na to jednak zbyt duże.

Zwycięzcy GP Austrii na Red Bull Ring:
2018 – Max Verstappen (Holandia, Red Bull-TAG Heuer)
2017 – Valtteri Bottas (Finlandia, Mercedes)
2016 – Lewis Hamilton (Wielka Brytania, Mercedes)
2015 – Nico Rosberg (Niemcy, Mercedes)
2014 – Nico Rosberg (Niemcy, Mercedes)

Obstawiaj, kto będzie najlepszym kierowcą tego sezonu i zostanie Mistrzem Świata F1!
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
07.03.2024  Zapraszamy do wspólnego budowania portalu!
28.02.2024  Premiera książki Max Verstappen - niepowstrzymany
22.02.2024  Konkurs z okazji nadchodzącego sezonu F1
21.02.2024  Max Verstappen - niepowstrzymany
07.02.2024  Rusza przedsprzedaż biografii Maxa Verstappena
Tagi:
F1WM

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca