|
|
|
|
|
|
Allison wyjaśnia, dlaczego rywale nie kopiują koncepcji aero Mercedesa |
"Media wykonują niezłą pracę, przekonując o tym, że to Newey buduje najlepsze bolidy!". |
|
•Nataniel Piórkowski, 5 stycznia 2021, wyświetlenia: 1869 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Embed from Getty Images
James Allison uważa, że zbyt wielkie zaufanie do geniuszu Adriana Neweya skłoniło niektóre zespoły do skopiowania koncepcji używanych w ostatnich bolidach Red Bulla.
Ceniony brytyjski projektant odnosił liczne sukcesy w Williamsie, McLarenie i Red Bullu. W ostatnich sezonach bardziej konkurencyjne konstrukcje przygotowywał jednak Mercedes, który uparcie trzyma się koncepcji budowania bolidów z długim rozstawem kół oraz niskim kątem pochylenia prześwitu.
W rozmowie z magazynem auto Motor und Sport dyrektor techniczny niemieckiego zespołu – James Allison został zapytany o to, dlaczego konkurencja zdecydowała się na skopiowanie projektu Neweya, zamiast postawić krok w kierunku wyznaczonym przez Srebrne Strzały.
„Ponieważ media wykonują całkiem niezłą robotę przekonując wszystkich, że to Adrian Newey buduje najlepsze bolidy. To skłania zespoły do kopiowania jego koncepcji!” – zażartował w odpowiedzi Allison.
„W międzyczasie Mercedes przeleciał niezauważony na radarze a wszyscy wierzyli, że nasze sukcesy są zasługą bardzo mocnej jednostki napędowej. Ale czy nasz bolid nie jest także niezwykle dobry na płaszczyźnie aerodynamicznej?”.
„Każdy zespół wybrał swoją ścieżkę i zadecydował, czy chce skopiować Neweya, czy nie. Odchodzenie od tej koncepcji wiąże się z ryzykiem. Jeśli przejdziesz od niskiego kąta pochylenia prześwitu do wysokiego lub odwrotnie, to twoje wyniki ulegną pogorszeniu. Włożyłeś w końcu dużo pracy w swoją poprzednią koncepcję i doprowadziłeś ją do wysokiego poziomu”.
„Każda próba odejścia od niej jest jakby nie patrzeć krokiem wstecz, bo minie trochę czasu, zanim zaczniesz czerpać korzyści z alternatywnego rozwiązania. Ciężko jest wykazać się odwagą i zdecydować się na nowy projekt. Właśnie dlatego wszyscy trzymają się tych, które mieli do tej pory”.
Jako przykład Allison przypomniał, jak wiele czasu zajęło Mercedesowi uporanie się z kiepskimi osiągami w wolnych zakrętach.
„Spójrzcie tylko, ile czasu upłynęło zanim uleczyliśmy słabości bolidu z 2017 roku. Wiedzieliśmy, co jest przyczyną problemu, ale zrozumienie w jaki sposób możemy zmodyfikować podstawowe części bolidu bez upadku z klifu jest naprawdę bardzo czasochłonnym procesem”.
„To jak kierowanie wielkim tankowcem. Dokonujesz niewielkich korekt, ale każda z nich wymaga czasu. Jeśli skręcisz w złym kierunku, zatrzymanie olbrzymiego statku może zająć wiele czasu”.
„Dlatego właśnie Racing Point zasługuje na wyrazy uznania. Po pierwsze mieli odwagę zmienić koncepcję. Po drugie byli zdolni wprowadzić zmiany w sposób szybki i płynny”.
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|