|
|
|
|
|
|
FIA chce, aby nowa generacja bolidów była mniejsza i nieco lżejsza |
Nikolas Tombazis przyznaje, że do zmian może dojść w 2026 roku. |
|
•Nataniel Piórkowski, 8 grudnia 2022, wyświetlenia: 1885 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Formuła 1 ma nadzieję na wprowadzenie lżejszych i krótszych bolidów od sezonu 2026, gdy w życie wejdą nowe przepisy silnikowe.
Zarówno kierowcy oraz fani często krytykują skokowy wzrost masy konstrukcji F1. Minimalna masa wyznaczona przez FIA na sezon 2023 to 796 kg. Dla porównania w 2013 roku – ostatnim przed wprowadzeniem hybrydowych jednostek V6 – wynosiła ona zaledwie 642 kg.
W rozmowie z portalem The Race dyrektor techniczny FIA do spraw bolidów jednomiejscowych – Nikolas Tombazis, przyznał, że organ zarządzający postawił sobie za cel redukcję masy samochodów w 2026 roku.
„Sprawienie, że bolidy będą nieco lżejsze, jest realistyczną perspektywą. Wiadomo, że nie mówimy o wielkich cięciach. Musimy mieć na uwadze, że różnica, pomiędzy obecnym stanem a tym, co mieliśmy dwadzieścia lat temu, wynosi około 200 kilogramów. To ogromny wzrost”.
„Z tych 200 kilogramów, 100 bierze się z jednostki napędowej, a więc podzespołów elektrycznych, akumulatorów, turbosprężarek i tak dalej. Mają one wpływ na znaczący przyrost masy”.
Tombazis zaakcentował jednak, że technologie stosowane w Formule 1 muszą pozostać sprzężone z przemysłem motoryzacyjnym.
„Formuła 1 musi pozostawać spójna z kierunkami, w jakich podąża społeczeństwo. Każdy miłośnik samochodów chciałby mieć silniki V10 – koniec kropka. Wiemy jednak, że musimy iść w kierunku, który obraliśmy. Trzeba jednak otwarcie przyznać, że to z nim wiąże się połowa z obserwowanego w ostatnich latach wzrostu masy”.
„Około 50 kg wynika z realizacji celu, jakim jest poprawa bezpieczeństwa – mówimy tutaj o halo, mocniejszym podwoziu, wszelkich zabezpieczeniach i tak dalej. Pod tym względem na pewno nikt nie pójdzie na żadne kompromisy”.
„15-20 kilogramów to pochodna bardziej złożonych systemów instalowanych w bolidach. Około 30-35 wynika z wymiarów – bolidy są obecnie znacznie dłuższe i szersze, mają większe opony i tak dalej”.
„Wierzymy, że szansa na redukcję masy tkwi właśnie w wymiarach. Chcielibyśmy, aby konstrukcje na sezon 2026 były znacznie krótsze i prawdopodobnie trochę węższe. To wszystko pozwoliłoby na zahamowanie wzrostu masy”.
„Z drugiej strony będziemy mieć do czynienia ze zwiększeniem akumulatorów, ze względu na wzrost składnika elektrycznego. To oczywiście ma swój wpływ na wagę. Liczę że w ostatecznym rozrachunku bolidy będą nieco lżejsze. Nie mówimy jednak o znaczących liczbach”.
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|