|
|
|
|
|
|
Zmiany mające na celu obniżenie kosztów w Formule 1 |
|
•Marek Roczniak, 16 stycznia 2003, wyświetlenia: 1079 | << | lista | T- | T+ | >> |
|
Wczoraj w hotelu Heathrow Hilton odbyło się spotkanie przedstawicieli FIA z szefami dziesięciu obecnych zespołów, podczas którego federacja przedstawiła zmiany, jakie zamierza wprowadzić w przepisach już od najbliższego sezonu (2003), celem obniżenia kosztów w Formule Jeden. Spotkanie to było wynikiem odrzucenia przez zespoły zaproponowanych w październiku zeszłego roku przez FIA zmian w ramach oszczędności. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy upadły aż dwie stajnie (Prost i Arrows), a ponieważ pozostałe zespoły do tej pory nie przedstawiły alternatywnych rozwiązań, sprawą na poważnie postanowiła zająć się organizacja sprawująca pieczę nad Formułą Jeden. Zmiany dotyczące sezonu 2003 mają na celu:
- wyeliminowanie dwukierunkowej telemetrii (umożliwiającej zdalne sterowanie niektórymi systemami w bolidzie bezpośrednio z boksów);
- wyeliminowanie komunikacji radiowej pomiędzy kierowcą i boksami;
- rezygnację z zapasowego bolidu (najprawdopodobniej nie dotyczy to wprowadzonej ostatnio dodatkowej sesji testowej w piątek, podczas której nie będą obowiązywać żadne ograniczenia);
- zabronienie dostępu do bolidów od zakończenia finałowej sesji kwalifikacyjnej do na krótko przed rozpoczęciem wyścigu (zespoły nie będą mogły nad nimi pracować, poza wyjątkami pod ścisłym nadzorem);
- wyeliminowanie kontroli trakcji, kontroli startu i w pełni automatycznych skrzyni biegów (w związku z ewentualną niemożnością wprowadzenia od razu tego punktu w życie możliwe jest odroczenie jego realizacji, ale najpóźniej do 2004 roku, jeśli będzie się to wiązało z wprowadzeniem ujednoliconych elektronicznych urządzeń kontrolnych);
- zezwolenie zespołom na używanie wspólnych komponentów.
Przedstawiony plan przewiduje również stopniowe wprowadzanie dalszych zmian w kolejnych sezonach i tak od 2004 roku obowiązywać będą następujące przepisy:
- wymagane będą standardowe hamulce;
- wymagane będą standardowe tylne skrzydła;
- wymagane będą komponenty o przedłużonej trwałości;
- zaangażowani w wyścigi Formuły Jeden producenci samochodów będą musieli zapewnić dostarczenie silników dla wszystkich zespołów.
W 2005 roku nastąpi zaostrzenie niektórych z obowiązujących przepisów:
- czas życia silnika zostanie rozszerzony z jednego do dwóch wyścigów;
- wydłużony zostanie czas długowieczności komponentów;
- wprowadzone zostaną nowe kary za zmianę silnika lub komponentu przed upływem dozwolonego terminu.
Od 2006 roku wymiana silnika w bolidzie będzie dopiero dozwolona co sześć wyścigów. Ponadto FIA w porozumieniu z zespołami będzie chciała wprowadzić nowy przepis do regulaminu technicznego, zabraniający użycia egzotycznych materiałów do produkcji wszystkich części bolidu, w tym również i silnika.
|
| |
|
|
| |
|
|
F1WM.pl • Aktualności, Newsy i wyniki w WAP Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
|
|
Baza danych F1 • Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon Robert Kubica • Aktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW Inne serie • Auto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
|
| | |
|
|
| • ISSN 2080-4628 • Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym • Istnieje od 1999 roku • Wszelkie prawa zastrzeżone |
|
|
|
• • • |
| |
|