F1 20241  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 Włochy Rosja Singapur Japonia USA Meksyk Brazylia Australia Arabia Saudyjska Abu Zabi Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2022
GP Bahrajnu
GP Arabii Saudyjskiej
GP Australii
GP Emilii-Romanii
GP Miami
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Azerbejdżanu
GP Kanady
GP Wielkiej Brytanii
GP Austrii
GP Francji
GP Węgier
GP Belgii
GP Holandii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2022
Klasyfikacje generalne 2022
Statystyki z sezonu 2022

  Wszystkie sezony
2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Monte Carlo.
Grand Prix de Monaco 202229 maja
Circuit de Monaco
Długość toru: 3,337 km
Liczba okrążeń: 78
Pełny dystans: 260,286 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:10,166 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2019
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:12,909 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2021
Największa średnia prędkość wyścigu:
157,834 km/h - Max Verstappen (Red Bull), 2021
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
W kalendarzu Formuły 1 posiadamy wiele wyjątkowych torów. Jednak wyjątkowość toru w Monako jest zdecydowania unikalna. Trasa, która wydaja się za ciasna na współczesne maszyny F1 daje niezwykłą mieszankę ryzyka, szczęścia i loteryjności. W normalnych warunkach taki tor skazany byłby na nudną procesję, ale nie stolica hazardu, tym bardziej, że tuż przed startem nad ulicami Księstwa spadł deszcz.

W oczekiwaniu na start
Niestety ulewa była zbyt mocna, by bezpiecznie rozpocząć zawody. Dyrekcja postanowiła o rozpoczęciu okrążenia rozgrzewkowego za samochodem bezpieczeństwa z 16 minutowym opóźnieniem. Dwa kółka za Mercedesem jednoznacznie pokazały, że w takich warunkach nie da się ścigać. Cała stawka zjechała więc do alei serwisowej i musiała przeczekać tam niemal godzinę, by wrócić na tor.

Sędziowie zdecydowali się wznowić zawody za samochodem bezpieczeństwa i po dwóch kółkach wywieszono zieloną flagę – Grand Prix Monako rozpoczęło się na dobre. Jednak jeszcze zanim to się stało, bariery odwiedzili Latiffi i Stroll, przez co musieli zjechać na wymianę uszkodzonych skrzydeł. Pierwsze okrążenia wyścigu były niezwykle spokojne i nie przyniosły żadnych incydentów.

Kto pierwszy założy slicki?
Pierwsi śmiałkowie pośrednich opon znaleźli się dość wcześnie, ale nie dawały one wyraźnej przewagi nad pełnymi deszczówkami. Dopiero po kilku kółkach, gdy tor wyraźnie przesychał, opony oznaczone zielonym paskiem zaczynały górować. Pokazał to Gasly wyprzedzając najpierw Zhou, a później Ricciardo. Jednak Sainz zdradził, iż plan zawodników jest nieco inny – chcieli od razu z deszczowych opon przejść na slicki.

Nie wszyscy podzielali optymizm Hiszpana. Hamilton zjechał na szesnastym kółku po przejściówki, a jedno okrążenie później taki sam manewr zastosował Perez. Wystarczyły dwa kółka, by Meksykanin niesamowicie się rozpędził, a Ferrari spóźniło się z reakcją. Leclerc zjechał po przejściowe opony, ale wyjechał za Perezem. Na tym samym kółku zjechał Verstappen i na torze wyjechał na czwartej pozycji. W tym czasie Hamilton ostro atakował Ocona, który jeszcze nie zjechał po nowe ogumienie.

Gdy niektórzy na torze ciągle jechali na deszczowych oponach, kilku śmiałków zdecydowało się na twarde ogumienie, wśród nich był Ricciardo, Zhou, Albon, Schumacher i Latifi. W ich ślady poszło również Ferrari, które wiedziało, że musi ratować sytuację. Scuderia zdecydowała się na podwójny pitstop na 22. kółku. Spowodowało to, iż Leclerc znalazł się na torze za Sainzem i doprowadziło go to do furii. Tymczasem reszta czołówki zjechała po slicki na kolejnym okrążeniu. Norris tymczasem stracił lokatę na rzecz Russella. W czołówce prowadził Perez przed Sainzem, Verstappenem i Leclerkiem.

Schumacher traci tył samochodu
Na 27. okrążeniu doszło do pierwszego incydentu w czasie wyścigu. Niestety do dość poważnego. Mick Schumacher rozbił się w sekcji basenu i oderwał tył samochodu swojego Haasa. Na szczęście samemu zawodnikowi nic się nie stało. Wypadek jednak spowodował ogłoszenie neutralizacji, najpierw wirtualnej, a późnej pełnej. Porządkowi szybko uporali się z wrakiem, aczkolwiek by mieć pewność uprzątnięcia trasy i naprawienia barier, sędziowie zdecydowali się na czerwoną flagę.

Kilkanaście minut i ponownie wróciliśmy do rywalizacji, jednakże start odbył się za samochodem bezpieczeństwa. Ferrari i Lando Norris postanowili pozostać na twardych oponach, podczas gdy rywale dookoła nich założyli pośrednie opony. Nie spisywały się one zbyt dobrze, ale charakterystyka toru w Monako nie pozwalała na manewry wyprzedzania, przez co stawka podążała w procesji do mety, która miała się odbyć po regulaminowym czasie, a nie dystansie.

Procesja do mety
Na torze niewiele się działo po przywróceniu rywalizacji, a najciekawsze było ekstremalne oszczędzanie opon Alonso. Hiszpan gdy już tracił pół minuty do Norrisa postanowił pojechać najszybsze kółko w wyścigu. Jednak Anglik zjechał wtedy po świeży komplet pośrednich opon.

Tymczasem pośrednie ogumienie u tych, którzy założyli je podczas czerwonej flagi nie sprawdzało się zbyt dobrze. Perez tracił tempo, Sainz mocno go naciskał. Wyprzedzanie w Monako jednak okazało się trudne jak zawsze i kolejność w czołówce się nie zmieniła. Tak samo za plecami liderów, pomimo walki Norrisa z Russelem na ostatnim kółku. Dało to zwycięstwo Perezowi, który pojechał naprawdę mocny wyścig i nie popełnił żadnego błędu. Zawiedziony na pewno będzie Leclerc, który nie załapał się nawet na podium. Walka w mistrzostwach jednak pozostaje otwarta.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 22°C
Prędkość wiatru: 0,6 m/s
Wilgotność powietrza: 66%
Mokro

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca